Citat:
Ursprungligen postat av
HK1997
Har återgått till körskolan då jag ansåg mig utgöra en trafikfara med körkort. Har blivit tillsagd att jag kör på för hög växel på för högt varvtal. Nedan följer mina hastigheter för respektive växel.
1:an - parkering och starta
2:an - 20-35
3:an - 35-45
4:an - 45-60
5:an - motorväg eller landsväg
6:an - nästan enbart på motorväg där det är skyltat 100+
Ja, detta innebär att du ofta kör med onödigt höga varvtal. Valet av växel är inte helt styrt av hastigheten, utan beror också på hur mycket dragkraft du behöver. När du behöver dragkraft, alltså i första hand när du accelererar, ska du välja växel så att motorn går på ett varvtal där den kan ge hög effekt, vilket för de flesta motorer är i det högre varvtalsområdet. När du bara har lågt dragkraftsbehov (vanligen när du håller konstant fart eller bara gör mindre hastighetsvariationer på plan väg) ska du välja så lågt varvtal som möjligt, dock inte så lågt att du tvingar ner motorn under tomgångsvarvtal. Du ska heller inte gasa så särskilt mycket på låga varvtal, utan kör du en bil med en motor som är förhållandevis svag på låga varvtal och därmed har svårt att hålla konstant fart i aktuell hastighet, får du välja en lägre växel (alltså en växel som ger högre varvtal på motorn). Höjs tillåten hastighet kan det alltså bli så att du får växla ner ett eller ett par steg, och sedan växla upp igen när du fått upp hastigheten.
Ska du korsa en järnväg kan du med fördel använda en lägre växel (högre varvtal på motorn), som då läggs i före korsningen. I vanliga korsningar bör du också försöka bedöma vilken växel du kommer behöva för att komma genom korsningen, och lägga i den växeln innan du kör in i korsningen, eftersom det är olämpligt att ha fel växel i samtidigt som man kan behöva vrida på ratten mycket.