2020-12-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Spontant tycker jag det låter som att du kör på för låga växlar. 30km/h tycker åtminstone jag att trean bör ligga i vad de gäller de flesta bilar.

När jag körde manuellt växlat så drog jag 2an till typ 50 km/h, men det går inte riktigt säga så där.
Beror helt och hållet på vad man har för bil.

Har man en sketen 80 hästars bil så kanske man växlar till 3an vid 35 km/h, men har man en 300 hästars bil så kanske man växlar vid 50 km/h. Det beror mycket på krafti motorn och hur utväxlingen är gjord för att passas till styrkan på motorn.
Citera
2020-12-22, 19:29
Medlem
Kan tillägga att jag tog körkort för tung MC i år. Har sedan 20 år tillbaka haft B-kort.
Fanns inget jävla eco drivning när det gäller motorcykel i alla fall och det gjorde det inte för bil för 20 år sedan heller.

För MC kör man som man vill och skulle du köra på rätt höga varvtal så bryr sig inte lärarna eller de som har hand om uppkörningen. Det är snarare så att man varvar mer med MC för att de i regel klarar mycket högre varvtal än en bil.
Citera
2020-12-22, 19:40
Medlem
JosefMengeles avatar
Generellt sätt är det väl ett vettigt resonemang så länge du inte spikar motorn. Vill du köra så bränsleekonomiskt som möjligt så alltid högsta möjliga växel med lågt varvtal så länge motorn går bekvämt och fint.
Citera
2020-12-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Har återgått till körskolan då jag ansåg mig utgöra en trafikfara med körkort. Har blivit tillsagd att jag kör på för hög växel på för högt varvtal. Nedan följer mina hastigheter för respektive växel.

1:an - parkering och starta
2:an - 20-35
3:an - 35-45
4:an - 45-60
5:an - motorväg eller landsväg
6:an - nästan enbart på motorväg där det är skyltat 100+

Ja, detta innebär att du ofta kör med onödigt höga varvtal. Valet av växel är inte helt styrt av hastigheten, utan beror också på hur mycket dragkraft du behöver. När du behöver dragkraft, alltså i första hand när du accelererar, ska du välja växel så att motorn går på ett varvtal där den kan ge hög effekt, vilket för de flesta motorer är i det högre varvtalsområdet. När du bara har lågt dragkraftsbehov (vanligen när du håller konstant fart eller bara gör mindre hastighetsvariationer på plan väg) ska du välja så lågt varvtal som möjligt, dock inte så lågt att du tvingar ner motorn under tomgångsvarvtal. Du ska heller inte gasa så särskilt mycket på låga varvtal, utan kör du en bil med en motor som är förhållandevis svag på låga varvtal och därmed har svårt att hålla konstant fart i aktuell hastighet, får du välja en lägre växel (alltså en växel som ger högre varvtal på motorn). Höjs tillåten hastighet kan det alltså bli så att du får växla ner ett eller ett par steg, och sedan växla upp igen när du fått upp hastigheten.

Ska du korsa en järnväg kan du med fördel använda en lägre växel (högre varvtal på motorn), som då läggs i före korsningen. I vanliga korsningar bör du också försöka bedöma vilken växel du kommer behöva för att komma genom korsningen, och lägga i den växeln innan du kör in i korsningen, eftersom det är olämpligt att ha fel växel i samtidigt som man kan behöva vrida på ratten mycket.
Citera
2020-12-22, 20:18
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Ja, detta innebär att du ofta kör med onödigt höga varvtal. Valet av växel är inte helt styrt av hastigheten, utan beror också på hur mycket dragkraft du behöver. När du behöver dragkraft, alltså i första hand när du accelererar, ska du välja växel så att motorn går på ett varvtal där den kan ge hög effekt, vilket för de flesta motorer är i det högre varvtalsområdet. När du bara har lågt dragkraftsbehov (vanligen när du håller konstant fart eller bara gör mindre hastighetsvariationer på plan väg) ska du välja så lågt varvtal som möjligt, dock inte så lågt att du tvingar ner motorn under tomgångsvarvtal. Du ska heller inte gasa så särskilt mycket på låga varvtal, utan kör du en bil med en motor som är förhållandevis svag på låga varvtal och därmed har svårt att hålla konstant fart i aktuell hastighet, får du välja en lägre växel (alltså en växel som ger högre varvtal på motorn). Höjs tillåten hastighet kan det alltså bli så att du får växla ner ett eller ett par steg, och sedan växla upp igen när du fått upp hastigheten.

Ska du korsa en järnväg kan du med fördel använda en lägre växel (högre varvtal på motorn), som då läggs i före korsningen. I vanliga korsningar bör du också försöka bedöma vilken växel du kommer behöva för att komma genom korsningen, och lägga i den växeln innan du kör in i korsningen, eftersom det är olämpligt att ha fel växel i samtidigt som man kan behöva vrida på ratten mycket.

Tack. Lås tråden nu efter ovanstående klockrena inlägg.

Kan tillägga att den eco-driving jag själv blev lärd på körskolan innebar att man skulle gasa som fan på påfarter för att snabbt nå rätt hastighet och sedan lätta på gasen. Kanske (kanske) sparade CO2, men allt annat skit gick väl dåligt förbränt rakt förbi katalysatorn på den tidens bilar.
Citera
2020-12-22, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smacky1234
Min diesel ligger på knappt 1300 varv på 4an i 50. Så finns inte en chans att köra högsta växeln utan att trampa ner kopplingen i 60. Bilen går knappt på tomgång i 60km/h på 5an och då försöka lägga i en högre växel..
Kanske du ska besöka en verkstad istället. Vad är det för gammal diesel du har, är den antik? Min förra diesel gick enkelt på 6an i 50km/h nu kör jag tesla så blir ju dålig jämförelse
Citera
2020-12-22, 20:56
Medlem
smacky1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Kanske du ska besöka en verkstad istället. Vad är det för gammal diesel du har, är den antik? Min förra diesel gick enkelt på 6an i 50km/h nu kör jag tesla så blir ju dålig jämförelse
Det är en bmw diesel, inte antik nej. Bilar har olika utväxling. Men antar att du bara trollar runt
Citera
2020-12-22, 21:00
Bannlyst
Citat:
Det är en bmw diesel, inte antik nej. Bilar har olika utväxling. Men antar att du bara trollar runt
Lite mer specifik kanske? BMW diesel säger ju ingenting.
Citera
2020-12-22, 21:00
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det finns inte brist på elever, men det du säger är att trafikskolorna tjänar mer pengar på elever som är kvar länge än på att få många nya elever, rykte om hur körskolan är torde väl vara intressant kan man tänka. Fler elever som lyckas på kortare tid borde generera mer intäkter.
Funkar inte så i branschen tyvärr pga kartellbildning.
Citera
2020-12-22, 21:12
Medlem
Beror också på om det är en diesel, stor/liten cylindervolym, överladdning etc.

Men liten/svag motor (typ bensin 1.5L utan turbo) accelerera mellan 2000- 3500 rpm och cruisa sedan på 1500-2000 rpm.

Kraftigare motor med mer vridmoment (typ 2.5L bensin eller 2.0L bensin/diesel och överladdning) accelerera mellan 1200-2500 och cruise 1200-1500.

Svag motor måste varvas mer för att du ska komma upp i fart snabbt.
Citera
2020-12-22, 21:14
Medlem
smacky1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Lite mer specifik kanske? BMW diesel säger ju ingenting.
320d 2013 om det nu är relevant till tråden.

OnT. Växla efter varvtalet och inte enbart hastighet
Citera
2020-12-22, 21:24
Bannlyst
Citat:
320d 2013 om det nu är relevant till tråden.

OnT. Växla efter varvtalet och inte enbart hastighet
Den byggdes med 7 olika motorer vilken har du? Nu bara trollar du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in