2020-12-22, 12:18
Medlem
llanzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Vilken bil som helst klarar högsta växeln i 60km/h

Hahahaha äger du ens en bil?
Citera
2020-12-22, 12:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det normala är väl snarare:
Start 1:an
10 km/h 2:an
30 km/h 3:an
40 km/h 4:an
50-60 km/h 5:an

Men det skiljer sig förstås mellan olika bilar och beroende på om det är diesel eller bensin.

Man kan även med fördel hoppa över växlar på de flesta bilar. Främst på bensinare som ju "tål" bredare varvtalsregister än dieslar:
Start-25 1:an
25-50 3:an
50- 5:an
Citera
2020-12-22, 12:23
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Hahahaha äger du ens en bil?
Räknat på plant underlag så stämmer det, eller vilken växellåda/motor-kombination specifikt tänker du på? Man kan i regel också starta på tvåans växel (plant underlag), men det känns väl sällan lämpligt.
Citera
2020-12-22, 12:32
Medlem
llanzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Räknat på plant underlag så stämmer det, eller vilken växellåda/motor-kombination specifikt tänker du på? Man kan i regel också starta på tvåans växel (plant underlag), men det känns väl sällan lämpligt.

Nja tänk dig bilar innan 2010 blir svårt att starta på 2an utan att knulla kopplingen. Har en diesel om lägger jag 6an på 60kmh så kommer de inte vara så bra. Kommer tappa fart och kraft för rpm är så låg.
Citera
2020-12-22, 12:33
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:

Man kan också starta på 6an och ge full gas och slira iväg försiktigt på kopplingen.. det kallas för att leka scooter och görs med fördel med en hyrbil..

Hur vidare det är lämpligt är inte upp till mig att avgöra men jag gör inte så med en bil jag äger iallafall.
Citera
2020-12-22, 12:34
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Nja tänk dig bilar innan 2010 blir svårt att starta på 2an utan att knulla kopplingen. Har en diesel om lägger jag 6an på 60kmh så kommer de inte vara så bra. Kommer tappa fart och kraft för rpm är så låg.
Jupp, kopplingknull, men det går fint med gas.

Men frågan är, vilken motor/låda i kombination fungerar det inte att köra högsta växeln i 60 på?
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Man kan också starta på 6an och ge full gas och slira iväg försiktigt på kopplingen.. det kallas för att leka scooter och görs med fördel med en hyrbil..

Hur vidare det är lämpligt är inte upp till mig att avgöra men jag gör inte så med en bil jag äger iallafall.
Oj, det har jag aldrig tänkt på, det måste jag testa.
Citera
2020-12-22, 12:36
Medlem
Bonnatorps avatar
Sådant här beror ju helt på trafik och miljö.

Ska du ändå köra i den hastighet som någon av växlarna har på tomgång så kan du lika gärna låta motorn dra i tomgångsläge på den växeln.
Och det är så gott som alltid möjligt på platt mark.

Är det högre trafiktäthet så kör man på tvåan eller trean, beroende på hur ryckigt man kan undvika att köra.
Har man ryckig fot så är förstås trean mer bekväm inne i stan, om bilen orkar med.
Men att ha tvåans motorbroms är en fördel om det är mycket varierat med backar och kurvor.

Men generellt kan det vara en bra idé att ha lite lägre växel än förväntat i okänd stadstrafik, d.v.s. tvåan.
Då har du kvick acceleration, bra motorbromsning, och kan likväl köra i 70 korta sträckor utan att växla, om det skulle behövas.
Det är skonsammare mot kopplingen att köra på en onödigt låg växel ån att hålla på växla ofta, om man är ovan konstant växlande.

Och personligen så lägger jag hellre några hundralappar på bensin över några års period, än att byta koppling tidigare än nödvändigt.
Citera
2020-12-22, 12:38
Medlem
ormbitens avatar
Man kan ju alltid köpa en automatare om man inte vet vad man håller på med...

Manuell låda är ju ändå på utdöende, och förmodligen helt borta om tjugotalet år.
Citera
2020-12-22, 12:38
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Jupp, kopplingknull, men det går fint med gas.

Men frågan är, vilken motor/låda i kombination fungerar det inte att köra högsta växeln i 60 på?
Oj, det har jag aldrig tänkt på, det måste jag testa.

Gör det gärna, man får många oroliga blickar när man rullar fram i 20 km/h på fullvarv 😄
Citera
2020-12-22, 13:05
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Gör det gärna, man får många oroliga blickar när man rullar fram i 20 km/h på fullvarv 😄
Låter som en blast. Finns en Toyota Aygo jag brukar hyra ibland, mycket tråkig bil i övrigt, men det kanske känns lite roligare om man cruisar sådär. Tack för tips/inspiration i vilket fall!
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Man kan ju alltid köpa en automatare om man inte vet vad man håller på med...

Manuell låda är ju ändå på utdöende, och förmodligen helt borta om tjugotalet år.
Folkrace kommer aldrig dö. Så länge det finns så kommer det finnas gamla nyrenoverade växellådor.
Citera
2020-12-22, 13:22
Medlem
sommarlovs avatar
Jag hoppas detta dör ut snart, är det ens ett krav på uppkörningen att man ska hoppa över växlar och sånt?

Folk som propagerar för detta borde testa att köra en äldre dieselbil, typ husbil, med smalt användbart spann på varvtalet, där måste man lära sig att växla helt rätt!
Citera
2020-12-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Vilken bil som helst klarar högsta växeln i 60km/h
aaa det brukar vara där nånstans gränsen brukar ligga, i min nuvarande bil går det att köra 60 på top gear, men lägger i regel ej i den försen 80
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in