2020-12-22, 18:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Nop, ingenting. Klarar sig helt själv och har därför ingen kontakt med vården, om de inte ska bytas rullstol osv.
Känns som han kan komma att falla mellan stolarna.

Då bör han nog följa regionens hemsida eller sin egna VC
Det kommer jag att göra
Citera
2020-12-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Bells pares, ansiktsförlamning, några få fall

Är man i riskgrupp om man har haft detta, är det lättare att få det igen om man tar vaccinet ?
Citera
2020-12-22, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du har rätt. Det är precis så det har sett ut. Regeringen och FHM tror (åtminstone utåt), att den minskade smittspridningen under sommaren berodde på att folk var bättre på att hålla avstånd på den tiden.

Faktum är dock att jag tror att FHM och Tegnell har varit medvetna hela tiden om skolans betydelse för smittspridningen. Bland annat påstod ju Tegnell tidigt under pandemin att "en fördel med att hålla skolorna öppna är herd immunity uppnås snabbare...". Det kan väl inte skrivas så mycket tydligare än så vad skolan har för betydelse i smittspridningen.

https://emanuelkarlsten.se/tegnell-mejlen-sa-fick-flockimmuniteten-faste-hos-folkhalsomyndigheten/

Varenda småbarnsförälder vet vad förskolor och skolor har för betydelse i förmågan att sprida smitta. Att barn sällan blir lika sjuka i detta virus betyder ingalunda att de inte smittar. I princip alla jag känner som har blivit smittade med det här viruset har blivit det genom sina barn. Är ju heller ingen slump farmor, farfar, morfar och mormor avråds från att träffa sina barnbarn. Ändå påstår väl fortfarande FHM att barnen inte driver smittan. Jag är rätt övertygad om att FHM har fått strikta förhållningsorder kring vad de ska kommunicera för något från regeringen. Löfven stod tidigare och skröt om att Sverige har klarat den här pandemin utan att stänga igen skolorna. Det är ju på ett vis riktigt, men till vilket pris kan man fråga sig. 20 gånger så höga dödstal som Finland exempelvis. I Sverige har vi tydligen en så ansträngd social situation att vi inte anses kunna klara av stängda skolor.

Jag tror det fanns en föreställning hos FHM att man skulle kunna sprida viruset i lagom takt hos valda grupper och därmed uppnå herd immunity. Rätt grupp att smitta ned var småbarns och skolföräldrar. De är i allmänhet under 50 år och skulle klara smittan bra. På så vis skulle man rädda samhällsekonomin och undvika nedstängning. Äldre och riskgrupper skulle stuvas undan som Gisecke sade. Tyvärr sket sig allt. Ekonomin kraschade och de första att smittas ned när samhällssmittan skenade var de på äldeboenden, då deras vårdare uppträdde utan symtom och dessutom hade barn i förskole och skolåldern. Där blev de smittade enligt plan. Vad som inte ingick i planen var att dessa grupper skulle sprida smittan vidare till andra grupper. Man har bara tänkt i ett, eller möjligen två steg, när man hade behövt tänka i 5 eller 6 steg. Man har aldrig insett att det finns ett strikt samband mellan hög samhällssmitta och mycket smitta på boenden. Nu kanske man insett det, men nu är det för sent. Dessutom vill man ogärna prata om detta misstag pga prestige.
Det är exakt så här det är, tack för din ypperliga beskrivning.

Jag förnekar inte att sommarsäsongen i sig är en faktor som minskat smittspridningen. Jag är ingen foliehatt. Influensan dör också ut framåt sommaren, som en naturlig konsekvens av luftfuktighet och att människor kan umgår utomhus. Men i covids fall var den största orsaken sommarlovet, stängningen av skolan som arbetsplats. Andra arbetsplatser som höll öppet - sjukhus, butiker, äldreboenden - kunde genom hygien och avstånd få ner smittan till noll under sommaren. Men skolan är inte en sån arbetsplats, barnen är inpå varandra där. Och mycket riktigt, när skolan startade ökade smittan igen.

Men Tegnell kommer aldrig medge att barnen drivit smittan. Samtidigt - "De äldre ska inte träffa sina barnbarn!!!" Det är skrattretande att nån går på det.

FHM och regeringen lekte med elden utan att ha kontroll, och när det blev en skogsbrand står de där som barn med en tändsticksask och bedyrar: "Det var inte vi!!!"

Och nu ska det här gänget muppar ansvara för en situation där vi har multipla virusmutationer. Gud hjälpe oss.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag är inte heller intresserad av 70% skydd, då väntar jag hellre-

Antar att EU beställt från flera tillverkare för att få tillgång till så många doser som möjligt

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Finns ingen som vet hur viruset reagerar/muterar om du bara har ett vaccin. Sannolikt selekteras varianter som gör att vaccinet sjunker i effektivitet. Bra att ha olika typer av vacciner i lådan.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
För den enskilda individen ja, men vi vaccinerar för att skydda befolkningen och vården.
Då är 70% bättre än 0%.
Om vi skall vaccinera hela befolkningen, så kan vi inte vänta i flera år på att få tillräckligt med doser av ett specifikt vaccin..

Men man lär ju inte få välja, eller ens veta vilket vaccin man tilldelas antar ja.
Visst är 70% bättre än 0% i det stora hela, men nog hade de varit bättre att ställa sig i kö på fler av de med högre skydd istället för att panikbeställa som de känns som Sverige gjort.
Och varför skulle Astra inte kunna komma upp i högre procent om dom andra kan? Borde finnas en anledning till att de är lägre, tex att de är utformat på ett annat sätt och då också kanske passar vissa grupper bättre.
Citera
Medlem
https://www.svt.se/sport/corona-och-idrott/stockholm-gar-emot-fhm-avsta-organiserad-utetraning

Men ok att folk trängs på restauranger. Idag i mitt lokala centrum nästan fullsatt i restaurangen...
Citera
2020-12-22, 18:11
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Då bör han nog följa regionens hemsida eller sin egna VC
Det kommer jag att göra
Ja de finns nog inte så många alternativ mer än att bara vänta och se.
Sen är ju frågan om man måste ta sitt tilldelade vaccin inom en viss tid så att ens chans inte "förfaller" då fler står på kö. Vore ju surt att missa "sin plats i kön".
Men vi får väl se hur det blir...
Citera
2020-12-22, 18:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Men man lär ju inte få välja, eller ens veta vilket vaccin man tilldelas antar ja.
Visst är 70% bättre än 0% i det stora hela, men nog hade de varit bättre att ställa sig i kö på fler av de med högre skydd istället för att panikbeställa som de känns som Sverige gjort.
Och varför skulle Astra inte kunna komma upp i högre procent om dom andra kan? Borde finnas en anledning till att de är lägre, tex att de är utformat på ett annat sätt och då också kanske passar vissa grupper bättre.

Jodå man får reda på vilket de har tillgängligt, om man frågar. Misstänker att de noga skriver i journalerna med tanke på om biverkning skulle dyka upp.
Pfizer och Moderna är helt nya metoder som jag förstått det medans Astra är det traditionella.
Citera
2020-12-22, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Någon som hört varför mutationen från U.K. smittar upp till 70% snabbare/effektivare?

Är dessa virus mer benägna att ”hoppa” längre, är det mer av luftsmitta än droppsmitta? eller har det annan egenskap som gör att vårt immunförsvar sänker garden ännu mer?

Inte hört någon journalist fråga om detta
För att denna virusmutation sätter sig enklare på receptorer i cellerna. Den är helt enkelt bättre på att "klänga sig fast" vid dig, om du kommer i kontakt med någon smittad.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja de finns nog inte så många alternativ mer än att bara vänta och se.
Sen är ju frågan om man måste ta sitt tilldelade vaccin inom en viss tid så att ens chans inte "förfaller" då fler står på kö. Vore ju surt att missa "sin plats i kön".
Men vi får väl se hur det blir...

Den risken får man ta med när man tar ställning till om man vill ha det eller ej. Antar att man då får vänta tills det är tillgängligt för alla som vill vaccinera sig.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag förstår vad du försöker säga. Jag ställer mig bara emot ”fakta” som presenteras, när det handlar om en känsla..
Här är ett lite urklipp om den nya varianten..

Oklar effekt för vaccinet
Enligt studien tycks virusvarianten leda till mildare sjukdomssymptom, men Statens Serum Institut uttrycker oro för att den kan fortsätta spridas och att vaccinet kanske inte hjälper mot det.
Så här säger man i den pre-print jag hänvisade till:
/.../In general, given that access to therapeutic monoclonal antibodies via clinical trials
and emergency use authorization is expanding, and as more people develop immune
responses to the wildtype virus, monitoring the evolution of SARS-CoV-2 will be
increasingly critical. Although SARS-CoV-2 is evolving slowly and at present should be
controllable by a single vaccine (Dearlove et al., 2020), variation accumulating in the RBM
could put this at risk, especially for individuals with a moderate Ab response to vaccination
or infection. While we only report on evasion of antibody-mediated immunity here, it would
be surprising to us if similar changes are not observed to evade T cell immunity and innate
immunity.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.11.04.355842v1.full.pdf

Vi behöver hålla koll på detta. Men den variant som är den nu dominerande har just nu inga problem att sprida sig och lär inte bli utkonkurrerad i första läget. Det som vi ska vara vaksamma över är om viruset muterar så att folk lättare blir återinfekterade. Även om de då inte blir lika sjuka eller kanske inte alls så blir de fortfarande smittsamma. Det kan ställa till problem.

Vad vi får hoppas på är att denna process går långsamt och om eller snarare när en ny våg kommer med ett muterat virus att vi då har resurser att möta den.
Citera
2020-12-22, 18:16
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
https://www.svt.se/sport/corona-och-idrott/stockholm-gar-emot-fhm-avsta-organiserad-utetraning

Men ok att folk trängs på restauranger. Idag i mitt lokala centrum nästan fullsatt i restaurangen...
En familjemedlem arbetar i ett av våra större detaljhandelsbolag. Dom hade haft möte mellan cheferna för stans div butiker.
Alla stora butiker kommer att strunta i rekommendationen om att slopa mellandagsrean då det inte finns någon lag som tvingar dom.
Endast företaget (som börjar på Å) väljer att följa Folkhälsomyndigheten och ta bort planerad rea.
Här snackar vi om att pengar går före människors hälsa.
Helt galet...
Och så säger vissa att de inte behövs lagar óch regler utan bara sunt förnuft. Svårt när förnuftet inte finns.
Citera
2020-12-22, 18:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det jag har läst är ömhet vid stickområdet, trötthet, huvudvärk lite feber under något dygn precis samma som vi andra vaccinationer.
Även allergiska reaktioner som kan vara allvarliga och de som har allvarliga allergier som typ bär med sig bot uppmanas att inte vaccinera sig

Man har även upptäckt fyra fall av faciell pares (Bell's palsy) som verkar ha läkt ut av sig själv.

Citat:
But this rate of occurrence is no different to how often it would be expected to happen in a random population – in the UK there are around 20 to 30 cases per 100,000 people per year.

The Food and Drug Administration in the US said in its report: 'The four cases in the vaccine group do not represent a frequency above that expected in the general population.'

This means that it was almost certainly random that all the people who developed the condition happened to be in the vaccine group, and the same number of people would likely have got it in any group that size, regardless of a vaccine.

Slumpmässig förekomst troligtvis, återstår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in