Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Du har rätt. Det är precis så det har sett ut. Regeringen och FHM tror (åtminstone utåt), att den minskade smittspridningen under sommaren berodde på att folk var bättre på att hålla avstånd på den tiden.
Faktum är dock att jag tror att FHM och Tegnell har varit medvetna hela tiden om skolans betydelse för smittspridningen. Bland annat påstod ju Tegnell tidigt under pandemin att "en fördel med att hålla skolorna öppna är herd immunity uppnås snabbare...". Det kan väl inte skrivas så mycket tydligare än så vad skolan har för betydelse i smittspridningen.
https://emanuelkarlsten.se/tegnell-mejlen-sa-fick-flockimmuniteten-faste-hos-folkhalsomyndigheten/
Varenda småbarnsförälder vet vad förskolor och skolor har för betydelse i förmågan att sprida smitta. Att barn sällan blir lika sjuka i detta virus betyder ingalunda att de inte smittar. I princip alla jag känner som har blivit smittade med det här viruset har blivit det genom sina barn. Är ju heller ingen slump farmor, farfar, morfar och mormor avråds från att träffa sina barnbarn. Ändå påstår väl fortfarande FHM att barnen inte driver smittan. Jag är rätt övertygad om att FHM har fått strikta förhållningsorder kring vad de ska kommunicera för något från regeringen. Löfven stod tidigare och skröt om att Sverige har klarat den här pandemin utan att stänga igen skolorna. Det är ju på ett vis riktigt, men till vilket pris kan man fråga sig. 20 gånger så höga dödstal som Finland exempelvis. I Sverige har vi tydligen en så ansträngd social situation att vi inte anses kunna klara av stängda skolor.
Jag tror det fanns en föreställning hos FHM att man skulle kunna sprida viruset i lagom takt hos valda grupper och därmed uppnå herd immunity. Rätt grupp att smitta ned var småbarns och skolföräldrar. De är i allmänhet under 50 år och skulle klara smittan bra. På så vis skulle man rädda samhällsekonomin och undvika nedstängning. Äldre och riskgrupper skulle stuvas undan som Gisecke sade. Tyvärr sket sig allt. Ekonomin kraschade och de första att smittas ned när samhällssmittan skenade var de på äldeboenden, då deras vårdare uppträdde utan symtom och dessutom hade barn i förskole och skolåldern. Där blev de smittade enligt plan. Vad som inte ingick i planen var att dessa grupper skulle sprida smittan vidare till andra grupper. Man har bara tänkt i ett, eller möjligen två steg, när man hade behövt tänka i 5 eller 6 steg. Man har aldrig insett att det finns ett strikt samband mellan hög samhällssmitta och mycket smitta på boenden. Nu kanske man insett det, men nu är det för sent. Dessutom vill man ogärna prata om detta misstag pga prestige.
Det är exakt så här det är, tack för din ypperliga beskrivning.
Jag förnekar inte att sommarsäsongen i sig är en faktor som minskat smittspridningen. Jag är ingen foliehatt. Influensan dör också ut framåt sommaren, som en naturlig konsekvens av luftfuktighet och att människor kan umgår utomhus. Men i covids fall var den största orsaken sommarlovet, stängningen av skolan som arbetsplats. Andra arbetsplatser som höll öppet - sjukhus, butiker, äldreboenden - kunde genom hygien och avstånd få ner smittan till noll under sommaren. Men skolan är inte en sån arbetsplats, barnen är inpå varandra där. Och mycket riktigt, när skolan startade ökade smittan igen.
Men Tegnell kommer aldrig medge att barnen drivit smittan. Samtidigt - "De äldre ska inte träffa sina barnbarn!!!" Det är skrattretande att nån går på det.
FHM och regeringen lekte med elden utan att ha kontroll, och när det blev en skogsbrand står de där som barn med en tändsticksask och bedyrar: "Det var inte vi!!!"
Och nu ska det här gänget muppar ansvara för en situation där vi har multipla virusmutationer. Gud hjälpe oss.