2020-12-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sinovac's Coronavac blev helt plötsligt mer intressant. Det enda som nu finns gjort på inaktiverat virus:

Safety, tolerability, and immunogenicity of an inactivated SARS-CoV-2 vaccine in healthy adults aged 18–59 years: a randomised, double-blind, placebo-controlled, phase 1/2 clinical trial

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30843-4/fulltext
Du blir sannolikt sämre av detta vaccinet, men det skyddatör nog bättre. Om jag fick välja så skulle jag välja denna över Pfizers vaccin.
Citera
2020-12-22, 17:55
Medlem
Någon som hört varför mutationen från U.K. smittar upp till 70% snabbare/effektivare?

Är dessa virus mer benägna att ”hoppa” längre, är det mer av luftsmitta än droppsmitta? eller har det annan egenskap som gör att vårt immunförsvar sänker garden ännu mer?

Inte hört någon journalist fråga om detta
Citera
2020-12-22, 17:57
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Antal avlidna minskar i alla fall inte.

Länder som länge har legat på noll eller mycket få avlidna visar nu dag efter dag siffror på avlidna som tycks stiga.

Nämn ett enda land i Europa som har eller har haft lockdown där antalet avlidna tycks minska.

Kan ju vara så att smittan har sjunkit...

Det är klart att smittan ökar under vinterhalvåret eftersom vi umgås mer inomhus men de som hållt lockdown under hösten visar att smittspridningen går att få ner eller hålla stabilt. Nu har den nya mutationen tillkommit dock vilket komplicerar data. Allt handlar om i relation till. Smittspridningen och antal avlidna pulserar. Live and learn.
Citera
2020-12-22, 17:57
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nope han kommer i grupp 2 eller 3

Tror inte de kommer att kalla man får själv hålla utkik på sin VC sida
Jo jag hörde att man skulle få information via 1177 men att man inte kunde anmäla "intresse" själv.
Han sitter i rullstol och har risk för försämrad andning vid sjukdom men är i övrigt frisk.
Han var in en sväng till akuten för några veckor sedan på grund av en infektion och fick då höra av läkare där att han tillhör riskgrupp och att dom avrådde honom att besöka sjukvården just nu på grund av risken. Då bör han ju också tillhöra dom som får ta vaccinet tidigt kan ja tycka...
Citera
2020-12-22, 17:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jo jag hörde att man skulle få information via 1177 men att man inte kunde anmäla "intresse" själv.
Han sitter i rullstol och har risk för försämrad andning vid sjukdom men är i övrigt frisk.
Han var in en sväng till akuten för några veckor sedan på grund av en infektion och fick då höra av läkare där att han tillhör riskgrupp och att dom avrådde honom att besöka sjukvården just nu på grund av risken. Då bör han ju också tillhöra dom som får ta vaccinet tidigt kan ja tycka...

Har han hemsjukvård eller hemtjänst så är tillhör han kategori 1
Citera
2020-12-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att det beror på att viruset muterar faktiskt. Nu tror jag inte att just N439K är ett akut problem. SCoV2 är redan optimalt som det verkar och tycks nästla sig in överallt. Det tycks inte möta något motstånd. Man får ta detta som en påminnelse att vi behöver bevaka viruset mer.

Och ja, att jag uttalar mig om Sverige är mest en åsikt jag har. Eller snarare en observation och jag kan nog inte se att Sverige har varit någon överdängare i COVID19-hanteringen så det skulle förvåna mig om vi ligger i framkant när det gäller sekvensering.

Här är iaf danskarnas spridningskarta och där ser man att mutationen finns i Sverige om än till väldigt liten förekomst:

https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/subsites/covid19/sars-cov-2-spike-variant-n439k_21122020.pdf?la=da

Och min skepticism säger mig att det kan vara i underkant s.a.s.

Jag förstår vad du försöker säga. Jag ställer mig bara emot ”fakta” som presenteras, när det handlar om en känsla..
Här är ett lite urklipp om den nya varianten..

Oklar effekt för vaccinet
Enligt studien tycks virusvarianten leda till mildare sjukdomssymptom, men Statens Serum Institut uttrycker oro för att den kan fortsätta spridas och att vaccinet kanske inte hjälper mot det.
Citera
2020-12-22, 18:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Men även fallit offer för den.
Ja. Det är sant. Bra påpekande.
Många har inte haft förutsättningarna hur gärna de än velat skydda sig och de sina.
Jag tillhör inte de som tycker att de som bor på t ex Järvafältet får skylla sig själva.
Citera
2020-12-22, 18:01
Medlem
aina08s avatar
Vad är tanken med att köpa in 3 olika vacciner som bla Sverige gjort, när det ena ger ett betydligt lägre skydd?
Är det för att olika vaccin passar olika människor?
Tex att de med lägre skydd kanske är anpassat för en viss typ av allergier osv?
Annars hade de ju varit bäst om alla fick de med bäst skydd.
Att "bara" ha skydd på 70% (eller va Astras nu ger) ger ju ingen säkerhet då man fortfarande har 30% risk att bli smittad.
Citera
2020-12-22, 18:02
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Har han hemsjukvård eller hemtjänst så är tillhör han kategori 1
Nop, ingenting. Klarar sig helt själv och har därför ingen kontakt med vården, om de inte ska bytas rullstol osv.
Känns som han kan komma att falla mellan stolarna.
Citera
2020-12-22, 18:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Vad är tanken med att köpa in 3 olika vacciner som bla Sverige gjort, när det ena ger ett betydligt lägre skydd?
Att "bara" ha skydd på 70% (eller va Astras nu ger) ger ju ingen säkerhet då man fortfarande har 30% risk att bli smittad.

Jag är inte heller intresserad av 70% skydd, då väntar jag hellre-

Antar att EU beställt från flera tillverkare för att få tillgång till så många doser som möjligt
Citera
2020-12-22, 18:04
Medlem
Citat:

Finns ingen som vet hur viruset reagerar/muterar om du bara har ett vaccin. Sannolikt selekteras varianter som gör att vaccinet sjunker i effektivitet. Bra att ha olika typer av vacciner i lådan.
Citera
2020-12-22, 18:04
Medlem
Citat:

För den enskilda individen ja, men vi vaccinerar för att skydda befolkningen och vården.
Då är 70% bättre än 0%.
Om vi skall vaccinera hela befolkningen, så kan vi inte vänta i flera år på att få tillräckligt med doser av ett specifikt vaccin..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in