2020-12-22, 18:18
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jodå man får reda på vilket de har tillgängligt, om man frågar. Misstänker att de noga skriver i journalerna med tanke på om biverkning skulle dyka upp.
Pfizer och Moderna är helt nya metoder som jag förstått det medans Astra är det traditionella.
Ja de klart, tänkte inte på att de måste skrivas in i journalen.
De är ju bra att man får veta, även om man inte får välja själv. Men då hade väl alla valt samma.
Är väl Pfizers som går ut nu i första svängen, de andra är väl inte helt godkända ännu?
Citat:
Den risken får man ta med när man tar ställning till om man vill ha det eller ej. Antar att man då får vänta tills det är tillgängligt för alla som vill vaccinera sig.
Ja så är de nog.
Så de gäller att ta det när man har möjlighet.
Citera
2020-12-22, 18:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man har även upptäckt fyra fall av faciell pares (Bell's palsy) som verkar ha läkt ut av sig själv.

Slumpmässig förekomst troligtvis, återstår att se.

Det var ju väldigt skönt att det har läkt ut men det måste varit en chock för de drabbade
Citera
2020-12-22, 18:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja de klart, tänkte inte på att de måste skrivas in i journalen.
De är ju bra att man får veta, även om man inte får välja själv. Men då hade väl alla valt samma.
Är väl Pfizers som går ut nu i första svängen, de andra är väl inte helt godkända ännu?

Ja så är de nog.
Så de gäller att ta det när man har möjlighet.

Moderna väntas bli godkänt den 8 januari
Citera
2020-12-22, 18:23
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Tror ni Pandemin är över till sommaren?

Nej. Inte över, men lugnare.
Citera
2020-12-22, 18:25
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Moderna väntas bli godkänt den 8 januari
Har du koll på de olika skyddsnivåerna i de olika vaccinerna?
Och är de någon som visat på fler biverkningar än de andra?
Citera
2020-12-22, 18:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Har du koll på de olika skyddsnivåerna i de olika vaccinerna?
Och är de någon som visat på fler biverkningar än de andra?

Det fanns en artikel i DN hittar den inte nu och den blev låst ganska snabbt. Där stod alla vacciner som EU beställt doser av samt uppgifter om vaccinen.

Tror Pfizer och Moderna ligger på samma skyddsnivå.

Astra ligger på 70%

Övriga har jag ingen koll på
Citera
2020-12-22, 18:33
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Det fanns en artikel i DN hittar den inte nu och den blev låst ganska snabbt. Där stod alla vacciner som EU beställt doser av samt uppgifter om vaccinen.

Astra ligger på 70%

Ok. Har för mig att ja läst att två låg över 90%, typ 94 och 96% och sen Astras på ca 70-74%.
Bör väl vara ungefär samma biverkningar också. Sen återstår att se om de kommer biverkningar på längre sikt...
Citera
2020-12-22, 18:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det var ju väldigt skönt att det har läkt ut men det måste varit en chock för de drabbade

Säkert, men det är sånt som händer enstaka individer vid alla typer av vaccineringar. Man får överväga nyttan av ett vaccin och kanske en möjlighet att återgå till ett något sånär normalt liv i jämförelse med att leva som vi gör nu. Alternativet är att genomgå sjukdom med de biverkningar det för med sig och även risken att avlida i samband med det.

Man kan exempelvis sätta det i paritet med när man hade ett mässlingsutbrott ganska nyligen på Samoa, där 2 sjuksköterskor klantade till det och kontaminerade vaccinet med ett andningsdeprimerande preparat. 2 spädbarn dog i samband med vaccinering och folk fick panik och slutade vaccinera sina barn. Antiwaxxers tog givetvis tillfället att basunera ut att vaccin var farligt, vilket var felaktigt och samhällsfarligt. Resultatet blev ett mässlingsutbrott på Samoa med 83 döda. Sjuksköterskorna dömdes till 5 års fängelse för tjänstefel.
Citera
Medlem
Citat:

Astra ligger på 70%

Var det den här artikeln?

Citat:
Hur bra skyddar vaccinen?

Pfizers vaccin skyddar i snitt 95 procent av de vaccinerade mot covid-19 medan Modernas ger ett 94.5-procentigt skydd. Effekten är något högre bland yngre deltagare än äldre, enligt de kliniska studierna.

Astra Zenecas vaccin har i snitt en 70-procentig effekt. De som fick två heldoser hade ett 62-procentigt skydd medan de som fick en halv dos följt av en hel uppvisade en 90-procentig skyddseffekt.

Curevac har precis inlett sin sista fas 3-studie och tidiga resultat väntas första kvartalet nästa år, uppger The Local Germany. Preliminära resultat från Johnson &Johnsons fas 3-studie väntas i januari, enligt New York Times.

https://www.dn.se/sverige/sju-fragor-om-coronavacciner-far-svar/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Finns ingen som vet hur viruset reagerar/muterar om du bara har ett vaccin. Sannolikt selekteras varianter som gör att vaccinet sjunker i effektivitet. Bra att ha olika typer av vacciner i lådan.

Man har inte ens utrett om vaccinen hindrar smittspridning, så det är nog lite att gå händelserna i förväg.

Att vissa varianter blivit vanligare i dagsläget kans säkert bero på superspridar-event/super-spreaders, snarare än att vissa varianter skulle spridas effektivare. Det är mer en fråga om statistik än virologi.

De mutationer som hittills är dokumenterade för SARS-CoV-2 är inte ens värda namnet att kallas egna "strains". Det är i praktiken samma virus nu som under vintern.

Men då helt plötsligt, klämmer FHM till med åtgärder som inte baseras på faktisk evidens...utan lösa antaganden. Inte mig emot, men dock lite underhållande. Även en gammal hund kanske kan lära sig sitta...
Citera
2020-12-22, 18:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Var det den här artikeln?

https://www.dn.se/sverige/sju-fragor-om-coronavacciner-far-svar/

Det var inte den för det stod ganska utförligt om varje vaccin men den du hittade är bra, Tack
Citera
2020-12-22, 18:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har sett mycket motstridiga uppgifter. Jag skulle dock tro att dina siffror för lindrig stämmer, men stt det är längre för kraftig infektion. När siffrorna är på denna nivån så pratar man mest om antikroppar, men immunförsvaret har mer byggblock.

Du har rätt! Jag glömde bort T-cellerna ett tag.

Men, det är ändå svårt att tolka data emellanåt. Ett närliggande exempel är detta med hur utbredd immunitet i olika populationer är. Även hur utbredd den behöver vara för att smittspridningen nästan ska upphöra eller i varje fall bli så liten att samhälle och näringsliv ska kunna fungera ungefär som vanligt.

Det ser ju inte ut att finnas något samhälle eller område, som jag uppfattat, där man kan iaktta en tydligt avtagande smittspridning p.g.a. immunitet.

Vi får väl se hur det blir när massvaccineringen börjar få effekt. Kanske 3Q 2021, man ser till t.ex. Europa och USA.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in