Citat:
Ingen politiker i ett demokratiskt land har i modern tid visat så mycket prov på föraktfullt och ofta vedervärdigt beteende gentemot politiska motståndare, oliktänkande, journalister och många andra.
Är det inte då man brukar säga "som man bäddar får man ligga"?
Det är några fler ordspråk som passar:
– Högmod går före fall.
– Om det inte fanns onda människor, fanns det heller inga goda advokater.
– Om du vill sälja, ska du smycka dina varor med blommor (Trump förgyllde vattenkranarna på toaletterna i flygplanen när han köpt Eastern Shuttle).
– Ödet har en lång skugga.
– Även solen har fläckar.
– Ärlighet varar längst.
– Ändamålet helgar medlen.
– Ungdom går i flock, mandom går i par, ålderdom går ensam (efter den kommande skilsmässan, som det spekulerats om).
– Tomma tunnor skramlar mest (ingen tycker att Trump är så bra som Trump själv).
– Svinhugg går igen.
– Som man sår får man skörda.
– Släkten är värst (jag tänker på brorsdottern Mary Trump).
– Skenet bedrar.
– På höga stolar sitter man inte säkert.
– Pengar öppnar alla dörrar utom himmelns.
– Mycket vill ha mer (med tanke på pengar som Trump nu samlar in "för att vinna valet" men som han stoppar i egen ficka).
– Mycket ska man höra, innan öronen faller av (om Trumps alla lögner och konspirationsteorier).
– Man är alltid sig själv närmast (många narcissisters ordspråk).
– Man skall inte ropa hej förrän man är över bäcken (om muren som Mexiko ska betala).
– Man skall inte kasta sten i glashus (crooked Hillary...).
– Man måste rätta munnen efter matsäcken (om att sänka skatter och därigenom öka statsskulden).
– Makten är söt, men det finns gift i sockret (han var nog ganska säker på att han skulle bli omvald).
– Lättare döljer en vis sin visdom än en dåre sin dårskap (om uttalanden som att injicera desinfektionsmedel).
– Lika barn leka bäst (om att ge släkten nyckelpositioner i Vita Huset).
– Jag önskar honom dit pepparn växer (många gjorde det och han blev inte omvald).
– Jag förstår, sa han som ingenting begrep (om bl.a. klimatet och vindkraft).
– Inget ont som inte har något gott med sig (jag kommer inte på något gott, men det borde finnas något).
– Ilskna katter får rivet skinn.
– I sin egen sak är var man blind.
– I helvetet behöver ingen frysa (när det är så dags...
).– Högmod är alla lasters moder.
– Han har satt sin sista potatis (som president – han vet bara inte om det ännu...).
– Gyllene betsel gör inte hästen bättre (inte blev han en bättre människa för att han flyttade in i Vita Huset).
– Fina namn, dåliga betalare (med tanke på Deutsche Bank, som vill ha sina pengar).
– Ett gott samvete är bästa huvudkudden (kan man inte sova så får man väl twittra...).
– En fiende är för mycket, hundra vänner för få (den skulle aldrig Trump förstå).
– Eget beröm luktar illa ("jag är USAs bästa president någonsin"
).– Det är väl mannen får ett ämbete - men det är bättre att ämbetet får en man.
– Det som göms i snö kommer fram i tö (när immuniteten upphör 2020-01-20).
– Den som i leken ger, får leken tåla (om alla fiender som Trump skaffat, i affärer och i politik).
– Den illa gör han illa far.
– Bättre tiga än illa tala (det må ha kommit till med Trump i åtanke).
– Att ta skeden i vacker hand (om att förlora valet och erkänna att man gjort det).
– Armod botar högmod (man kan väl alltid hoppas...).
Så många ordspråk passar in på Trump så man undrar om dom skaldades med Trump i åtanke eller om han fostrats med motsatsen i åtanke.
–