2020-12-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du har inte svarat på frågan om du känner till någon geometrisk form på ytan där linjerna får en gemensam skärningspunkt i exemplet som diskuteras.
Jag har svarat dig flera gånger, men det var inte svaret du ville ha. Antagligen avser du nu att upprepa denna fråga om och om igen som jag svarade på förra gången vi diskuterade samma sak, då med Globen och snören från en flaggstång. Jag tänker inte hjälpa dig i självbedrägeri.
Citera
2020-12-22, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ljuset kommer någonstans ifrån, var vet jag inte. Höjden till Polstjärnan är högintressant, därför i dagsläget är det i sammanhanget en triangel som saknar en sida. Det betyder att ljuspricken vi ser från jorden inte är fysiskt objekt, och det kan således inte användas som argument för jorden påstådda sfäriska form.

I astrologisk navigation används principen för det jag beskriver. Observatören befinner sig på ett horisontalplan och observerar himlen som en sfär med ljus fästade på, utan avstånd till ljusen/himlakropparna.

Globjordstesen säger att avstånd till olika himlakroppar är fastställda men ingen praktisk användning från dessa avstånd är möjlig. Hur kan det komma sig? Och självklart avfärdar du avståndet som irrelevant. Varför skulle ett avstånd till en himlakropp vara irrelevant? Det är det såklart inte, möjligen besvärande för din religiösa övertygelse.
Det fetade. Hur kom du fram till det? Det är vad du TROR. Vem är det som är religiös egentligen?
Citera
2020-12-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det fetade. Hur kom du fram till det? Det är vad du TROR. Vem är det som är religiös egentligen?
Avståndet mellan stjärna och jord har aldrig haft ett användningsområde trots att det är en sida på en triangel, en sida på en triangel är mycket användbar. Inom navigation som är ett sådant användningsområde finns inget avstånd till himlakroppar. Det finns således inget fastställt avstånd. Men är stjärnan ett fysiskt objekt, det vi ser och mäter är inte det i dagsläget. Däremot kan dess ursprungliga källa vara det, vad vet jag!
Citera
2020-12-22, 11:50
Medlem
Citat:
Globjordstesen säger att avstånd till olika himlakroppar är fastställda men ingen praktisk användning från dessa avstånd är möjlig. Hur kan det komma sig?

Det har vi förklarat otaliga gånger men vi kan ta det en gång till:

Eftersom vi inte kan mäta vinkeln med tillräcklig hög precision. Vi pratar om förändringar på en miljondels grad och det är inget som vi under praktiska omständigheter klarar av att mäta.

Däremot så kan man ju avgöra sin breddgrad genom att kolla hur högt Polaris står. Ja i alla fall om jorden är en sfär. Hur det går till på en platt jord är det ingen som kan förklara.
Citera
2020-12-22, 11:50
Medlem
Citat:
Jag har svarat dig flera gånger, men det var inte svaret du ville ha. Antagligen avser du nu att upprepa denna fråga om och om igen som jag svarade på förra gången vi diskuterade samma sak, då med Globen och snören från en flaggstång. Jag tänker inte hjälpa dig i självbedrägeri.
Då har jag missat svaret.
Var det Ja, Nej eller Vet ej?
Citera
2020-12-22, 11:52
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Därför att höjden till den aldrig har använts. Det är en triangel som saknar en sida.

Det var ju varken ett svar på min fråga eller en förklaring varför du påstår att ljuspricken med namnet Polstjärnan inte har en höjd.

Citat 1: Därför att höjden till den aldrig har använts.

Har du aldrig mätt höjden på en gran ute i skogen betyder det inte att granen saknar en höjd.

Citat 2: Det är en triangel som saknar en sida.

Vad har det överhuvudtaget med ditt påstående att det inte finns ett avstånd/höjd till Polstjärnan?

Så snälla, svara vad du bygger ditt påstående att Polstjärnan saknar höjd... du måste ju bygga din tes på någon form av fakta?
Citera
2020-12-22, 11:56
Avslutad
Citat:
Det förklaras lika lätt med att vinkeln till ljuset blir mindre. Du har fått lära dig att det för att jorden skulle vara rund, du bara upprepar vad du blivit lärd. Du använder inte dina sinnen.
Nej, den förklaringen duger inte alls. Om jorden vore platt hade det inte funnits någon gräns för vilka som kan se polstjärnan.
Citera
2020-12-22, 12:00
Medlem
Citat:
... Höjden till Polstjärnan är högintressant, därför i dagsläget är det i sammanhanget en triangel som saknar en sida. Det betyder att ljuspricken vi ser från jorden inte är fysiskt objekt, och det kan således inte användas som argument för jorden påstådda sfäriska form...

Ursäkta? Vad i helvete är en triangel som saknar en sida och vad är en ljusprick som inte är ett fysiskt objekt? Ni plattjordare slår verkligen knut på er själva för att förklara ens de enklaste observationerna.

Citat:
... Det betyder att ljuspricken vi ser från jorden inte är fysiskt objekt ...

Nej det betyder det verkligen inte. Det kan även förklaras med att det handlar om en triangel med en mycket spetsig sida. Eller om du så vill: Avståndet till Polstjärnan är mycket större än jordens radie.
Citera
2020-12-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Det var ju varken ett svar på min fråga eller en förklaring varför du påstår att ljuspricken med namnet Polstjärnan inte har en höjd.

Citat 1: Därför att höjden till den aldrig har använts.

Har du aldrig mätt höjden på en gran ute i skogen betyder det inte att granen saknar en höjd.

Citat 2: Det är en triangel som saknar en sida.

Vad har det överhuvudtaget med ditt påstående att det inte finns ett avstånd/höjd till Polstjärnan?

Så snälla, svara vad du bygger ditt påstående att Polstjärnan saknar höjd... du måste ju bygga din tes på någon form av fakta?
1. Höjden har aldrig fastställts, därför inget användningsområde. Direkt korkat avseende trianglar.
2. Sidan är höjden från jordytan sett.
Citera
2020-12-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Nej, den förklaringen duger inte alls. Om jorden vore platt hade det inte funnits någon gräns för vilka som kan se polstjärnan.
Jo, den förklaringen duger. Du kan observera fenomenet i ditt dagliga liv.
Citera
2020-12-22, 12:30
Medlem
Citat:
1. Höjden har aldrig fastställts, därför inget användningsområde. Direkt korkat avseende trianglar.
2. Sidan är höjden från jordytan sett.
OM jorden varit platt hade man ju lätt kunna konstatera höjden. Vid nordpolen är polstjärnan rakt upp. Vid 45:e breddgraden står polstjärnan 45 grader upp. Då blir det en liksidig triangel, och 45 grader från nordpolen är ~500 mil. Alltså är höjden till polstjärnan ~500 mil. Men står vi på ekvatorn så förefaller polstjärnan att tangera jorden. Kan du verkligen inte se problemet här?
Citera
2020-12-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
OM jorden varit platt hade man ju lätt kunna konstatera höjden. Vid nordpolen är polstjärnan rakt upp. Vid 45:e breddgraden står polstjärnan 45 grader upp. Då blir det en liksidig triangel, och 45 grader från nordpolen är ~500 mil. Alltså är höjden till polstjärnan ~500 mil. Men står vi på ekvatorn så förefaller polstjärnan att tangera jorden. Kan du verkligen inte se problemet här?
Ja om det hade varit ett fysiskt objekt. Nu har ju ingen använt sig av höjden, det vi ser är inte fysiskt objekt. Ska du bara fortsätta och strunta i det att sidan av triangeln aldrig använts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in