Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-22, 09:05
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, du missförstår. När jag säger att "vår inriktning är rätt" syftar jag på att vår (jag vet inte hur det är med din) inriktning ju länge varit att försöka bringa klarhet i vilka män det var som övervakade Palme - och om dessa män hade med mordet att göra. Vilket vi kan misstänka men med nuvarande informationsnivå inte kan säga med säkerhet.

Det nu släppta dokumentet med protokoll från åklagarmötena berättar att WT-männen varit en aktuell fråga även under KP:s tid som förundersökningsledare. Det står till och med i protokollen att Palme sannolikt var övervakad. Vilket vi redan kände till från Säpo PM och PU:s egen utredning 2017. Och givetvis även från de tidigare kända vittnesförhören med personer som sett WT-männen på stan.

Man kan inte bara strunta i det faktum att Palme var övervakad före mordet. Hur kan någon i ansvarig ställning ens komma på tanken att inte utreda övervakningen? Det kan trots allt vara lösningen på mordgåtan.

Finns ingenting som säger att Palme var övervakad. Att det sägs vara sannolikt är bara en tro eller gissning i det allmänna misslyckande som utredningen befunnit sig i sedan dag 1.
Citera
2020-12-22, 09:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Håller inte med dig om att det inte finns något mer att utreda.Här kommer ett exempel. Vi vet idag att SÄPO-män irreguljärt bevakade Olof Palme . Frågorna om dessa hopar sig.
Vilka var dom?’
Vilka mer kände till övervakningen?’
Fanns politiska kopplingar för dessa ?
Kopplingar till främmande makt?

I maj 2016 sa Dag Andersson till mig att det inte rörde sig om en mördargrupp. Han ger intryck av att vara en hederlig karl , men jag vill allt ha deras identitet för att själv göra den bedömningen.
Dessutom återstår frågan vad dom såg? Här kan finnas information som ännu inte sett dagens ljus.

En fråga som i sig själv har mycket näring är varför regeringen agerar bakom ryggen på PU och bedriver spaningar genom sina egna politruker? Vad är det som inte får komma upp till ytan? Kunskapen om Det första morddygnet är fortfarande ihåligt som en schweizerost . Även här finns åtskilligt att utröna så för min del är det en bit kvar innan jag stänger butiken.

Ja, i sak håller jag med här.

Det jag menar är att det finns saker kvar att utreda, mordet är ju inte löst, men, det finns inte i materialet idag, och inget i materialet idag hjälper att komma vidare. Och jag tror, liksom KP gav uttryck för, att den verkliga lösningen borde man hittat för länge sedan, idag går det inte.

Där tar det slut.
Citera
2020-12-22, 09:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiNo
Tänk på att en laddad revolver väger strax under ett stort mjölkpaket (1,5kg). Att gå runt med ett mjölkpaket i ett snöre runt handleden lär knappast vara bekvämt under längre tid.

Samma sak att ha den i fickan med rocken uppknäppt, lär ha varit svårt att springa med den vikten svingandes mot kroppen. Rätt tydligt dessutom även vid normal gångtakt då det skulle synas rätt lätt att rocken var tyngre på ena sidan.

Gå en på svenska pistolskytteförbundet hemsida och kolla på vad springskyttarna använder för hölster när de ska kunna springa smidigt med vapen.
Visst kan vapnet ha vägt uppåt 1.5 kg, men det blir ju som att släpa runt på en mindre spädgris. Googlar man lite så hittar man passande revolvrar med kal.357 Magnum som väger 0.7-0.8 kg. Smith & Wessons modell 340PD väger inte mer än 0.3-0.4 kg (just den modellen verkar dock ha lite för kort pipa för att kunna vara aktuell som mordvapnet här).
Senast redigerad av Draifos 2020-12-22 kl. 09:21.
Citera
2020-12-22, 09:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Det som stör som fan med WT-männen, är att de är helt synliga på en plats långt innan mordet sker, flera timmar innan Palme själv ens vet att han kommer gå där, innan Palme ens gått hemifrån.

Alla teorier om möten, förväga kännedom om LOPs vägval mm bygger på att Lisbet ljuger. Dvs att det finns inga som helst belägg för det.

Den mest sannolika förklaringen är att WT-män på Sveavägen vid 20.00 tiden har med annat att göra.
Citera
2020-12-22, 09:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det hela är väl inte svårare än att "väskan" var en WT som GM använt och håller på att trycka in antennen på.
Nog var det en väska, och nog har den säkert med mordet att göra. Men sedan om det var mordvapnet eller en WT han hade i den, det är ju svårare att säga.
Senast redigerad av Draifos 2020-12-22 kl. 10:03.
Citera
2020-12-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nog var det en väska, och nog har den säkert med mordet att göra. Men sedan om det var mordvapnet eller en WT han hade i den, det är ju svårare att säga.

Att det skulle vara en väska "för mordvapnet" ser jag som en långsökt efterkonstruktion för att få in SE som misstänkt. Finns ingen logik i att göra vapnet svåråtkomligt i en situation då det skulle kunna behövas för en eventuell eldstrid med förföljande poliser.

Det hela tillhör ett av de "evighetsresonemang" som tråden lider av.
Citera
2020-12-22, 10:49
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Att det skulle vara en väska "för mordvapnet" ser jag som en långsökt efterkonstruktion för att få in SE som misstänkt. Finns ingen logik i att göra vapnet svåråtkomligt i en situation då det skulle kunna behövas för en eventuell eldstrid med förföljande poliser.

Det hela tillhör ett av de "evighetsresonemang" som tråden lider av.
Men ditt antagande om ett walkie-talkie-fodral (som du nyss gjorde) är ju minst lika mycket en "långsökt efterhandskonstruktion" i så fall...

Vi vet att Palme blev skjuten och att en man som springande därifrån och verkade jagad försökte stoppa ned något i en väska ...

Att en eventuell mördare har ett mordvapen är en absolut nödvändighet. Att han också ska ha en walkie-talkie med fodral och bekymra sig om att stoppa ned densamma i detta känns inte som Ockhams rakkniv direkt ...

Han kanske inte heller trodde att bästa sättet att komma undan var att skjuta sig ut ur stockholms innerstad ...
Citera
2020-12-22, 10:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel
Tycker man inte ska göra saker krångligare än vad det är. IM ser allting. Han ser att GM står vid avfasningen i närheten till porten och stegrar fram och skjuter. Man kan göra en egen rekonstruktion vid mordplatsen för att se att det är fullt möjligt att få till ett perfekt närmast påsittande vinkelrätt skott i rätt tid, där offret rekonstruktionen faller precis där OP föll.

AB är onykter och uppfattar det som ett sällskap eftersom GM går närmast sida vid sida de sista få metrarna. Samma med AD. Case closed.
Du får gärna länka till en sådan rekonstruktion, om den finns. Jag hävdar att det är närmast omöjligt att hinna ut från avfasningen och skjuta OP där han faller:
- Eftersom LP inte lägger märke till GM så kan han inte ha startat förrän de är åtminstone jämsides.
- LOP rör sig med 1-1.5 m/s.
- GM skall ta sig ut ca 3 m för att hamna rakt bakom OP. Detta tar 1.5-2 s från stillastående (1 s motsvarar jogg i 3 m/s, orimligt).
- på denna tid hinner LOP röra sig 1.5-3 m söder om mitten på avfasningen.
Då faller OP för långt söderut.
Citera
2020-12-22, 11:25
Medlem
Citat:
Va?

Det vore väl lite av ett tjänstefel av en åklagare att sopa under mattan övningar i krigsförbrytelse, ja inte så lite heller.
Sverige har en internationell skyldighet att utreda och lagföra folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser.
Källa: https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/folkmord-brott-mot-manskligheten-och-krigsforbrytelser/
Det verkar som om alla utom du och jag nonchalerar de sensationella uppgifterna om
övningar som går ut på att likvidera det egna landets informationsbärare.
Citera
2020-12-22, 12:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Det verkar som om alla utom du och jag nonchalerar de sensationella uppgifterna om
Man måste ju komma ihåg att det var en helt annan tid då, kalla kriget och sådant. Det är inte omöjligt att det fanns en sådan plan som gick ut på att vi skulle börja med att själva skjuta Olof Palme om vi blev angripa, för att förhindra att t.ex. ryssarna lade beslag på honom. Att Palme dessutom skulle ha blivit skjuten av misstag under en övning enligt det här scenariot gör ju knappast saken bättre. Är det här alltså ett spår som polisen själva säger sig ha utrett?
Citera
2020-12-22, 12:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo

Det där med kuppövning, eller annan övning i statlig regi, är utrett av SÄPO i relativ nutid. Det existerade ingen sådan övning den dagen.
Citera
2020-12-22, 12:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det där med kuppövning, eller annan övning i statlig regi, är utrett av SÄPO i relativ nutid. Det existerade ingen sådan övning den dagen.
Ok. Men varför var det så många som sade sig ha sett walkie-talkies ute på stan den där kvällen, fick man någon klarhet i det? Och finns det någon bra karta där man har ritat in var alla de här iakttagelserna skall ha gjorts?
Senast redigerad av Draifos 2020-12-22 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in