2020-12-22, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, ett väntande i flera minuter är ologiskt eftersom Palme gick över Sveavägen ca 23.20. Varför vänta på en plats som man inte vet att offret ska passera? Jag börjar alltmer känna mig som en papegoja.

Min tolkning av händelseutvecklingen är att GM anlände sent och inväntade Palme i 20-30 sekunder. Och att vi fortfarande inte vet varifrån han kom.

Jag vet inte hur IM fick ihop det på den här punkten men en gissning är att han såg AB vanka runt lite norr om Dekorima. Kanske. Jag vet inte.

Det vore mycket bra om vi kunde bringa klarhet när det gäller det här.
Tveksamt om man korsar Sveavägen 23:20, kollar på en butiks skyltfönster, traskar vidare söderut och hamnar på mordplatsen 23:21:30. Håller det tidsmässigt? Tror snarare makarna korsar 23:19:30. Således kan IM se GM stå där i två minuter.

Min teori är att GM står mittemot Grand på östra sidan fast längre söderut och börjar traska nedåt snabbt parallellt när LOP skiljer sig från Mårten och går söderut. Han ökar farten en aning och är i höjd med mordplatsen en liten stund innan de korsar och samtidigt har full uppsyn över makarna. Det är här IM ser GM runt 23:19:30. Två minuter känns som 5 minuter i IM värld.

GM skuggar alltså östra sidan och är kanske inte ens tänkbar gärningsman tills paret överraskande korsar och GM ser sin chans. Filurerna på västra sidan var också en del av konspirationen men där fanns inget riktigt tillfälle. Min bedömning är att planen var att de skulle göra det på gamla stan.
Citera
2020-12-22, 02:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel
Tveksamt om man korsar Sveavägen 23:20, kollar på en butiks skyltfönster, traskar vidare söderut och hamnar på mordplatsen 23:21:30. Håller det tidsmässigt? Tror snarare makarna korsar 23:19:30. Således kan IM se GM stå där i två minuter.

Min teori är att GM står mittemot Grand på östra sidan fast längre söderut och börjar traska nedåt snabbt parallellt när LOP skiljer sig från Mårten och går söderut. Han ökar farten en aning och är i höjd med mordplatsen en liten stund innan de korsar och samtidigt har full uppsyn över makarna. Det är här IM ser GM runt 23:19:30. Två minuter känns som 5 minuter i IM värld.

GM skuggar alltså östra sidan och är kanske inte ens tänkbar gärningsman tills paret överraskande korsar och GM ser sin chans. Filurerna på västra sidan var också en del av konspirationen men där fanns inget riktigt tillfälle. Min bedömning är att planen var att de skulle göra det på gamla stan.

Skuggar GM Palme med ögon i nacken då menar du? Konstigt sätt att skugga någon.

Läs vad IM säger i sina förhör 1986. Han ser ingen GM längre än några sekunder.
Citera
2020-12-22, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skuggar GM Palme med ögon i nacken då menar du? Konstigt sätt att skugga någon.

Läs vad IM säger i sina förhör 1986. Han ser ingen GM längre än några sekunder.
Inte så svårt att traska ner och samtidigt snegla lite norrut. Tror GM och konspirationsgruppen var säkra på att makarna skulle fortsätta på västra sidan. Sen fick GM helt enkelt ta huvudrollen.

Beträffande IM förhör från 1986 är det konstigt att han helt plötsligt kan göra en sån enorm efterhandskonstruktion och prata om att iaktta GM ståendes vid avfasningen i uppemot 5 minuter. Extremt irriterande att man inte kan få klarhet i vad som gäller. Han verkar vara säker på att han ser GM stå där ett tag åtminstone. Möjligt att GM inte stod där i 3-5 minuter. Men nog fan måste han ha stått där ett litet tag i alla fall. Minst och kanske högst 1-1,5 minuter, alltså samtidigt som LOP korsar vägen.
Citera
2020-12-22, 04:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vet du verkligen att inriktningen är korrekt? WT behöver ju inte ha med mordet att göra

Ja jag har berättat 100 gånger minst att WT-männen måste identifieras. Annars kan man ju inte veta varför de var där. Man kan inte bara strunta i misstänkt övervakning av Sveriges statsminister som pågår dagarna innan han mördas.

Eller hur?.
Citera
2020-12-22, 04:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Synd att man inte ser det maskade. Att de lägger uppslaget till handlingarna för att de har nordiskt eller nordeuropeiskt utseende kan ju ha två olika betydelser.

Precis. Jag tänkte först att WT-observationerna togs bort för att männen inte var sydafrikaner. Men det kan vara tvärtom, dvs att Sydafrika försvann. Men jag vet inte. Den meningen kanske saknar betydelse?
Citera
2020-12-22, 04:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel

Ja tidsmässigt håller CIRKA 23.20. Det har det detaljräknats på många gånger i tråden. Inte minst av Mackay.

I övrigt kan jag inte säga mer än att vi är många som just nu söker svaret på frågan varifrån GM kom till mordplatsen. Det är mycket bra. Vi löser även det, det är jag övertygad om.

Att Palme var övervakad råder det ju ingen tvekan om.
Citera
2020-12-22, 05:16
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Här pratas det om någon sorts kuppförsvarsövning, står dock inget datum.
Sid18.
Melander informerar om att Peter nu håller på att sätta sig in i materialet och framställer olika raster där bland annat Walkie-Talkie visas
I övrigt har det anträffats en tidigare okänd inspelning från ett möte mellan XXXX
Den sistnämde redogör för uppgifter han fått från källor gällande övningar som blivande plutonsbefäl vid Fallskärmsjägarskolan i Karlsborg deltar i.
Scenariot är att Stockholm och Mälardalen ockuperas av främmande makt och att motståndsstyrkor agerar utifrån landet.
En grupp får i uppdrag att bege sig till Stockholm och etablera en bas och därefter lokalisera och likvidera personer som är viktiga informationsbärare och som man vill undvika hamnar i händerna på ockupationsmakten
X menar att dessa grupper fungerar som ett slags militära Stay Behind-grupper.

https://drive.google.com/file/d/1d1lYpBygnRu2vmi0aq21batc89VJheub/view
Finns nu anledning att återposta ett av mina tidigare inlägg.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

För ett tag sedan fick jag ett PM från en till synes initierad person. Ett citat ur det.

''De två (förmodligen tre) jägarna jag vet om, det kan ha funnits fler på platsen runt MOP, är belagda med sekretess.
Varför vet jag att två (tre) var där då?
Jag var själv stationerad i området under tiden, både i februari och i mars. Jag träffade dom på Stockholms kustartilleriförsvar där de normalt inte hörde hemma (inte jag heller ska nämnas) i sista veckan i februari -86
De talade då om att man skulle öva inne i Stockholm.
De blev efter MOP som uppslukade av jorden under en period av tre, fyra veckor, därefter träffade jag åter en av dom två jag kände sedan innan, han kunde inte yppa något om övningen. Sekretess''
Citera
2020-12-22, 05:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Intressant läsning!

Min tolkning av de maskade protokollen:
  • Första mötet med KP närvarande är 2016-11-24 och 2017-02-16 har Kerstin Skarp tackat för sig.
  • 2017-08-29 konstateras att det sannolikt förkommit övervakning i GS samt med stor sannolikhet W/T-observationer nära MP kl. 20:30. Det ”går inte att säga huruvida de har med mordet att göra”. Lite konstigt att KP inte tyckte detta behövde kommenteras på PK när han hängde ut SE.
  • 2018-03-13 är helt maskat. Kan det vara första gången SE diskuteras med KP och gruppen?
  • 2018-11-07: SE är ett huvudspår och konstateras ha agerat utan koppling till SB om han är GM.
Generellt saknas motivation varför intresset riktats mot SE, eller hur misstankarna stärkts. Det finns ingen enskild detalj eller vittnesuppgift som framställs som särskilt viktig.
https://drive.google.com/file/d/10EYqYDCCWjB82VIUW9QIswYkA-tnQSEh/view

Förhör med Margareta. 181115. Närvarande Krister Petersson. Sid. 8.

Margareta informeras om att det är lika bra att hon berättar vad hon vet eftersom Stig ändå kommer att hängas ut som gärningsman. Samtidigt som hon får yppandeförbud.
Citera
2020-12-22, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Konstaterandet 2017-08-29 bekräftar att PU i 34 år ljugit för svenska folket, att KP är ohederlig och att SE-tramset är en fantasiprodukt avsedd att vilseleda media och allmänheten.

Men nu är det bekräftat. Nu vet vi att vår inriktning är korrekt.

Om det inte går att säga om det har med mordet att göra kan det väl inte vara bekräftat? Hur kan du veta? Blir liknande resonemang som kring CP,SE eller vilket uppslag som helst.
Citera
2020-12-22, 07:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Om det inte går att säga om det har med mordet att göra kan det väl inte vara bekräftat? Hur kan du veta? Blir liknande resonemang som kring CP,SE eller vilket uppslag som helst.

Nej, du missförstår. När jag säger att "vår inriktning är rätt" syftar jag på att vår (jag vet inte hur det är med din) inriktning ju länge varit att försöka bringa klarhet i vilka män det var som övervakade Palme - och om dessa män hade med mordet att göra. Vilket vi kan misstänka men med nuvarande informationsnivå inte kan säga med säkerhet.

Det nu släppta dokumentet med protokoll från åklagarmötena berättar att WT-männen varit en aktuell fråga även under KP:s tid som förundersökningsledare. Det står till och med i protokollen att Palme sannolikt var övervakad. Vilket vi redan kände till från Säpo PM och PU:s egen utredning 2017. Och givetvis även från de tidigare kända vittnesförhören med personer som sett WT-männen på stan.

Man kan inte bara strunta i det faktum att Palme var övervakad före mordet. Hur kan någon i ansvarig ställning ens komma på tanken att inte utreda övervakningen? Det kan trots allt vara lösningen på mordgåtan.
Citera
2020-12-22, 08:26
Medlem
Citat:
Vet du verkligen att inriktningen är korrekt? WT behöver ju inte ha med mordet att göra

WT var tror jag var till för att Svartenbrandt skulle hitta kompisarna så de kunde köra honom tillbaka till Säter. De körde ju honom till Stockholm. Jag trodde de skulle prata när Svarten dött men då var de kanske själv döda o ev dödade av honom som den i aug -15.
Eftersom han/de måste ha sett Palme innan bion användes väl WT under tiden.
Senast redigerad av Cianneli 2020-12-22 kl. 08:29.
Citera
2020-12-22, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ja, jag tror att han var naiv. De topsade ju SE:s släktingar i tron att få någon träff ang. bekännelsebreven. Helt otroligt....

Jag har begärt att breven måste kollas på rätt person. Först till åklagarmyndigheten men nu lämnat in en polisanmälan. Jag förstår inte vad de gjort i 3 år! Alltså jag vet ju nu VAD de gjort men förstår det inte. Känns inte professionellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in