Citat:
Tveksamt om man korsar Sveavägen 23:20, kollar på en butiks skyltfönster, traskar vidare söderut och hamnar på mordplatsen 23:21:30. Håller det tidsmässigt? Tror snarare makarna korsar 23:19:30. Således kan IM se GM stå där i två minuter. Nej, ett väntande i flera minuter är ologiskt eftersom Palme gick över Sveavägen ca 23.20. Varför vänta på en plats som man inte vet att offret ska passera? Jag börjar alltmer känna mig som en papegoja.
Min tolkning av händelseutvecklingen är att GM anlände sent och inväntade Palme i 20-30 sekunder. Och att vi fortfarande inte vet varifrån han kom.
Jag vet inte hur IM fick ihop det på den här punkten men en gissning är att han såg AB vanka runt lite norr om Dekorima. Kanske. Jag vet inte.
Det vore mycket bra om vi kunde bringa klarhet när det gäller det här.
Min tolkning av händelseutvecklingen är att GM anlände sent och inväntade Palme i 20-30 sekunder. Och att vi fortfarande inte vet varifrån han kom.
Jag vet inte hur IM fick ihop det på den här punkten men en gissning är att han såg AB vanka runt lite norr om Dekorima. Kanske. Jag vet inte.
Det vore mycket bra om vi kunde bringa klarhet när det gäller det här.
Min teori är att GM står mittemot Grand på östra sidan fast längre söderut och börjar traska nedåt snabbt parallellt när LOP skiljer sig från Mårten och går söderut. Han ökar farten en aning och är i höjd med mordplatsen en liten stund innan de korsar och samtidigt har full uppsyn över makarna. Det är här IM ser GM runt 23:19:30. Två minuter känns som 5 minuter i IM värld.
GM skuggar alltså östra sidan och är kanske inte ens tänkbar gärningsman tills paret överraskande korsar och GM ser sin chans. Filurerna på västra sidan var också en del av konspirationen men där fanns inget riktigt tillfälle. Min bedömning är att planen var att de skulle göra det på gamla stan.