2020-12-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Man ska inte anklaga nån för att ha förutfattade meningar och inte kunna omvärdera och sen i nästa
mening säga att man aldrig själv kommer omvärdera pågrund av sina egna förutfattade meningar.
Han snubblar ju på sitt eget argument.

Varför skulle man inte kunna förklara hur Estonia sjönk utan att undersöka vilka transporter som skett eller inte skett. Helt fel ände att börja på om man verkligen vill veta hur fartyget sjönk.
Du har inte svarat på vilken förutbestämd uppfattning jag har eller hur fodralen på livflottarna såg ut.
Citera
2020-12-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har inte svarat på vilken förutbestämd uppfattning jag har eller hur fodralen på livflottarna såg ut.

Av de bilder jag sett av Estonia så verkar det som om liflottarnas "fodral", det som i JAIC-rapporten kallas för container, ser ut ungefär såhär: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1391/4527/products/1_800x.gif Måtten på dessa är nog mindre än det som Rein--amm uppger, så det är väl kanske inte helt troligt att det var en sådan han såg. Helt uteslutet är det ändå inte.
Citera
2020-12-21, 22:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag påstår inte att svenska myndigheter och inblandade institut saknar ansvar för eventuella misstag, medvetna eller omedvetna, av JAIC. Men det blir bara tramsigt när man 26 år senare ropar på estniska riddare i vit rustning som skall ge oss alla sanningen... när det var en estnisk ordförande i den kommission vars främsta fel var brist på kritik mot den estniska besättningen och det 50% estniskägda rederiet.

Sedan delar jag inte din beskrivning av att man ”medvetet fuskade med tiderna”. Man hade 1994, liksom idag, ett antal tidsuppgifter som inte går ihop. Man måste välja något i sitt beskrivna förlopp. I detta fallet gick man på uppgifterna från 3M Treu som säger att klockan i ECR visade 01:15 när han såg vatten strömma in. Detta uppgav han redan samma dag som olyckan (https://web.archive.org/web/20040328195149/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.2.3.262.htm). Du och jag, liksom SSPA och HSVA, menar att tiden inte kan stämma. Men det betyder inte att du har fog för att hävda att JAIC ”fuskade med siffrorna”.

JAIC hade tillgång till passagerarnas vittnesmål. Man visste att tiden för övriga händelser, speciellt tiden då Estonia sjönk, inte gav utrymme åt den tidsutdräkten nam valde. Man måste inte välja "något" i sitt beskrivna förlopp. Man väljer ur en vetenskaplig och logisk synvinkel det som uppgifterna sammantaget visar och det är inte JAIC: s förlopp.

Det har GGE, SSPA, HSVA, du och jag konstaterat utan besvär och det kan var och en som offrar några timmar också gör.

JAIC visste förstås också detta. Det finns inte utrymme för att dra någon annan slutsats. Vilket innebär utan tillstymmelse till tvivel att de ljög rakt av. Därmed är JAIC ett medvetet fuskverk.
Citera
2020-12-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Av de bilder jag sett av Estonia så verkar det som om liflottarnas "fodral", det som i JAIC-rapporten kallas för container, ser ut ungefär såhär: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1391/4527/products/1_800x.gif Måtten på dessa är nog mindre än det som Rein--amm uppger, så det är väl kanske inte helt troligt att det var en sådan han såg. Helt uteslutet är det ändå inte.
Här finns bilder och en del information.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/sjofart/rapport_studie_rorande_livraddningsflottar.pdf

Det är svårt att tro att en glasfibercontainer stor som ett halvt oljefat skulle kunna uppfattas som något som var flera meter gånger flera meter. De sjönk dessutom ganska omedelbart efter att flottarna blåstes upp.
Citera
2020-12-21, 22:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Detta är en fråga som med fördel borde ställas till den estniske fd åklagaren Margus Kurm, som sagt sig övertygad om att de tre besättningsmedlemmarna i ECR talar sanning och att deras historier går ihop. Samtidigt tror han att fartyget rammats av en ubåt.

Det är svårt för att inte säga i princip omöjligt att få ihop. Det finns en möjlighet att det fanns en läcka, orsakad av en kollision eller inte, men då ljuger besättningsmännen. Detta är inte vad man kan utgå ifrån, men det finns åtminstone en möjlighet att få ihop det då, och eftersom deras vittnesmål är svåra att få ihop med fakta om sjunkförloppet skulle det åtminstone kunna vara så.
Nu pratade NiklasP inte om en läcka i form av hålet/sprickan utan hål i stabilisatorlådorna, något det finns noll belägg för. Men låt oss släppa dem och tala läckor i allmänhet.

Med de tre i ECR, och Sillaste i synnerhet, så är det givetvis möjligt att de ljuger om delar, eller hela, förloppet. Kan inte uteslutas. Men vi vet att ST Sillaste berättar redan 20:30 samma dag som olyckan (dvs 28/9) att han befann sig i ’sewage treatment’ och sedan tog sig till ECR där han i kameran såg vatten tränga in bredvid rampen. P.s.s. berättar 3M Treu redan 12:00 samma dag om vatten som kommer in bredvid rampen. MM Kadak förhörs nästa dag, 29/9 kl. 11:00, och berättar i allt väsentligt samma sak. Således ligger bevisbördan på den som vill hävda att de ljuger, och i synnerhet hur och varför de kommer med denna historia omedelbart efter olyckan. Detta betyder inte att t.ex. tiderna de anger är korrekta; Treu säger 01:15, Kadak 00:46 (!), och Sillaste anger ingen tid alls.

För att återgå till ST Sillaste så är hans vittnesuppgifter ytterst intressanta gällande det nya hålet/sprickan eftersom han säger sig befinna sig närmast rakt under detta när haveriet startar. Om han talar sanning är det mycket svårt att tro att vatten forsade in på däck 0 öht, och definitivt inte på ett sätt som påverkade förloppet. Talar han sanning är då frågan?

Det första vi kan konstatera är att han befinner sig där han bör vara. Han har som uppgift att sköta avloppssystemet, och han har blivit purrad för att göra just detta. Det finns alltså inget skäl att misstro att han faktiskt var ner till ’sewage treatment’ under olycksnatten. Är han då verkligen där när haveriet startar? Förutom hans egna uppgifter om att han tar sig tillbaka till ECR så har vi MM Kadak som berättar att ST kom efter att han (Kadak) sett vatten tränga in vid rampen och ”vågor på bildäck”. Min slutsats är därför klar: ST Sillaste befann sig faktiskt i ’sewage treatment’ när haveriet startar, och det gör att vi kan utesluta vatteninträngning på däck 0 via hålet/sprickan, åtminstone de första 5-10 minuterna.

https://web.archive.org/web/20040101223251/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.2.4.276.htm
https://web.archive.org/web/20040328195214/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.2.5.284.htm
Citera
2020-12-21, 22:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Men både du och jag fattar att det ger exakt noll för en utredning att intervjua överlevande 26 år efter en olycka, i synnerhet som de relevanta vittnena faktiskt hördes 1994. Låt oss ta Härstedt som exempel. Det har tidigare i tråden refererats till intervjuer med honom där han berättar att han tillfälligt tappade hörseln (av chock får vi förmoda) när haveriet inleddes och allt i baren kastades omkring. Vad kan en haveriutredning få ut av honom? Då, kanske något litet. Idag, nada.

Jag har läst samtliga vittnesmål från däck 1. De spretar åt alla möjliga håll redan 1994. Det finns sedan några som anser sig felciterade trots signerade vittnesmål (Jasmina), och andra som kommer med uppenbart irrelevanta uppgifter från fel tid och plats (Reint*mm), och som ändå uttalar sig i pressen 26 år senare och vill bli hörda. Fine. Men en haveriutredning skall ägna sig åt fakta och färska vittnesmål, inte det som blivit vandringssägner efter 20+ års loop bland likasinnade och i press (e.g. ”Titanic-ljuden” Jasmina pratar om).

Som entydiga bevis på någonting, t ex för att fälla en brottsling i domstol, så saknar vittnesmålen värde. Men om din utgångspunkt var sann här skulle vi inte kunna säga något alls om historiska händelser där folk vittnar om vad som hände efter en längre tid. Det har förstås ett värde.

Och eftersom katastrofen behöver utredas rättsligt och inblandade vittna under ed behövs passagerarnas vittnesmål för att de skall ingå i beskrivningen av katastrofen.

Jag anser att du överdriver en del hur mycket vittnesmålen spretar. Mycket av det är en följd av att de är så kortfattade. Det kan defintivt rättas till åtminstone delvis genom att få förtydligande, även efter så här lång tid.
Citera
2020-12-21, 22:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har jag skrivit att Estonia sjönk av smugglingen? Du försöker vrida innebörden i andras inlägg i stället för att hålla dig till ämnet.
Du kanske kan i så fall kan förklara varför du skriver
”den av regeringen Bildt sanktionerade smuggling av vapenteknologi eller dess konsekvenser.”
i en tråd som handlar om hål i Estonias skrov och fartygets förlisning?Du skriver aldrig mer än enstak meningar, så det blir alltid ett visst gissande om man skall besvara dina inlägg.

NB: jag struntar helt i om du eller någon annan tror att Estonia sänktes av ryssarna eller någon annan. Men varför drar du in ”smuggling av vapenteknologi” i tråden om det inte har ett samband med Estonias förlisning? Och skriv gärna vad du menar i stället för one-liners.
Citera
2020-12-21, 23:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som entydiga bevis på någonting, t ex för att fälla en brottsling i domstol, så saknar vittnesmålen värde. Men om din utgångspunkt var sann här skulle vi inte kunna säga något alls om historiska händelser där folk vittnar om vad som hände efter en längre tid. Det har förstås ett värde.

Och eftersom katastrofen behöver utredas rättsligt och inblandade vittna under ed behövs passagerarnas vittnesmål för att de skall ingå i beskrivningen av katastrofen.

Jag anser att du överdriver en del hur mycket vittnesmålen spretar. Mycket av det är en följd av att de är så kortfattade. Det kan defintivt rättas till åtminstone delvis genom att få förtydligande, även efter så här lång tid.
Men det är väl klart att vittnesmålen har värde! Men det vore helt befängt att gå på en version från 2019-2020 om den motsägs av vittnesförhör från 1994. Och du kan inte få ett förtydligande om någon t.ex. hörde en eller två smällar idag om de inte var säkra då. Du kan jämföra med MOP. De flesta dömer ut ”nya” berättelser från MP-vittnena, helt enkelt för att minnen är färskvara och i synnerhet när de förorenas av tidningsartiklar och tv-reportage.

Vittnesmålen spretar i huvudsak om ljud/stötar. Jag har som sagt läst alla förhören från däck 1 jag kommit över. Det finns en del om olycksförloppet där, t.ex. vatten på durken, vatten genom dörrarna på bildäck, skrapljud underifrån. En del hör skrapande, andra smällar, ytterligare några inget särskilt. Men de stämmer överens om en sak: ingen, noll, hör en kollision midskepps som trycker in skrovet 1 m. Det kan göras 5 timmar dokumentär till, det ändrar inte på det. Det är också oklart när förloppet startar, eftersom mycket få har tidsangivelser.

Edit: utredas rättsligt? Menar du på allvar att du tror att Estonia blir rättssak?
Edit2: Ett antal vittnen lämnade faktiskt vittnesmål under ed/straffansvar redan 1994, t.ex. ST Sillaste:
https://web.archive.org/web/20040101220948/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.2.4.275.htm
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-12-22 kl. 00:16.
Citera
2020-12-21, 23:55
Medlem
Citat:
”den av regeringen Bildt sanktionerade smuggling av vapenteknologi eller dess konsekvenser.”
i en tråd som handlar om hål i Estonias skrov och fartygets förlisning?Du skriver aldrig mer än enstak meningar, så det blir alltid ett visst gissande om man skall besvara dina inlägg.

NB: jag struntar helt i om du eller någon annan tror att Estonia sänktes av ryssarna eller någon annan. Men varför drar du in ”smuggling av vapenteknologi” i tråden om det inte har ett samband med Estonias förlisning? Och skriv gärna vad du menar i stället för one-liners.
Det är nu helt uppenbart, att du är djupt intellektuellt ohederlig. Låt mig säga det så, du kör ett spela-dum-spel, låtsas inte fatta att de mil.mtrl transporterna måste utredas tillsammans med allt det övriga. Sannolikt försöker du hjälpa till med att försvara en ruttnande regim, vilken lät ett icke sjövärdigt segla ut - och med det 1000 pers på väg mot döden!
Citera
2020-12-22, 00:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det är nu helt uppenbart, att du är djupt intellektuellt ohederlig. Låt mig säga det så, du kör ett spela-dum-spel, låtsas inte fatta att de mil.mtrl transporterna måste utredas tillsammans med allt det övriga. Sannolikt försöker du hjälpa till med att försvara en ruttnande regim, vilken lät ett icke sjövärdigt segla ut - och med det 1000 pers på väg mot döden!
Jag skall chocka dig och dina likasinnade:

Nej, jag tycker inte det finns skäl att ännu en gång utreda transporter av militärmateriel på Estonia hösten 1994. För det första är det redan gjort, när det var betydligt färskare, och svaret var att två transporter skedde tidigare i september men inte olycksnatten. För det andra, det finns inget som tyder på att transporterna var smuggling eller olagliga i sig. För det tredje, och det här är det som du uppenbarligen har svårt att ta till dig: det finns ingen som helst klarlagd koppling mellan dessa transporter och haveriförloppet. Det har tjatats i 25 år om bomber utan minsta spår, och när man nu i stället hittar ett intryckt hål ovan vattenlinjen så dyker i stället en ubåt upp som boven i dramat. Kan det bli mer enkelspårigt?

Det här var det sista i mitt ”spela-dum-spel” med dig. Jag är fullständigt ointresserad att diskutera transporter av militärmateriel med dig, eller någon annan här. Jag är intresserad av vraket och förlisningen. Men det hindrar inte er att diskutera med varandra!
Citera
2020-12-22, 00:20
Medlem
Citat:
Jag skall chocka dig och dina likasinnade:

Nej, jag tycker inte det finns skäl att ännu en gång utreda transporter av militärmateriel på Estonia hösten 1994. För det första är det redan gjort, när det var betydligt färskare, och svaret var att två transporter skedde tidigare i september men inte olycksnatten. För det andra, det finns inget som tyder på att transporterna var smuggling eller olagliga i sig. För det tredje, och det här är det som du uppenbarligen har svårt att ta till dig: det finns ingen som helst klarlagd koppling mellan dessa transporter och haveriförloppet. Det har tjatats i 25 år om bomber utan minsta spår, och när man nu i stället hittar ett intryckt hål ovan vattenlinjen så dyker i stället en ubåt upp som boven i dramat. Kan det bli mer enkelspårigt?

Det här var det sista i mitt ”spela-dum-spel” med dig. Jag är fullständigt ointresserad att diskutera transporter av militärmateriel med dig, eller någon annan här. Jag är intresserad av vraket och förlisningen. Men det hindrar inte er att diskutera med varandra!
Transporterna - om det var två eller tjogvis av dom på E. 1994 - förvandlade i ett huj M/S E. till ett militärfartyg.
Den regim som låg bakom att transporterna skedde på så vis har med automatik gjort sig skyldig till ett Folkrättsbrott. De som betalat för att få resa med E. hade inte samtyckt till att resa tillsammans med svensk militärs snabbinhandlade stöldgods. Så enkelt är detta - och förvisso ska detta utredas ett par omgångar till.
Citera
2020-12-22, 00:37
Medlem
Citat:

Om inte smugglingen hade förekommit så hade fartyget och offren bärgats. Då hade inte den här tråden funnits. Då hade det inte funnits några diskussioner om hål i skrovet eller orsaker till förlisningen. Då hade den presenterade haverirapporten betraktats som sanning. Men nu finns dessa frågetecken kvar. Har poletten ramlat ner ännu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in