2020-12-21, 22:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Boldogg har faktiskt rätt här. Går inte att triangulera med saker vi inte kan verifiera avstånd/höjd på.
Man triangulerar för att få fram avstånd. Visste du inte det? :-)

Om jag känner till avståndet till ett hus, och sedan mäter vinkeln från nederdelen till toppen, så kan jag räkna ut hur högt huset är. På precis samma sätt kan du räkna ut avståndet till exempelvis solen.

Visst är det häftigt!
Senast redigerad av constant 2020-12-21 kl. 22:49.
Citera
2020-12-21, 22:49
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Man triangulerar för att få fram avstånd. Visste du inte det? :-)

Glöm din dröm att popstjärnan går att mäta på det sättet. Ej applicerbart
Citera
2020-12-21, 22:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Då får du gärna försöka att falsifiera mitt påstående. Och applicera det på din platta planet.

Är inte vinklar desamma på en platt jord?

Lite kul det där med evidens och bevis. Vinklar kan bevisas... :-O

Edit: Man kan mäta vinkeln till polstjärnan, och då stämmer den med att jorden är en sfär med den diametern vi fått fram.

Om polstjärnan skulle vara en projektion så skulle en sådan mätning inte stämma. Det skulle krävas att alla stjärnor projekterades på olika avstånd och på de avstånd de enligt trianguleringen befinner sig på.
Senast redigerad av constant 2020-12-21 kl. 23:01.
Citera
2020-12-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
De möts inte i en gemensam punkt om punkten har en faktisk höjd, men himlakroppar har ingen höjd.

I ditt exempel med Polstjärnan är den gemensamma punkten stjärnan eftersom sextanten alltid mäter mot den, och det är den gemensamma punkten. Hade Polstjärnan haft en faktisk höjd så möts linjerna inte i en gemensam punkt.

Som du ser fungerar inte den sfäriska ytan i ditt exempel med Polstjärnan.
Det finns en ljus prick på natthimlen vi kallar polstjärnan och man kan enkelt mäta vinkeln mellan horisonten och den ljusa pricken. På min fråga om linjer dragna längs polstjärnans vinkel mot horisonten i föreslagna ortern möts i någon gemensam punkt om man ritar upp det på en nedskalad plan yta svarade du nej och därefter ställde jag följdfrågan om det finns någon annan slags geometrisk form på ytan där resultatet ger att linjerna kommer att mötas i en gemensam punkt.

Eftersom du är av uppfattningen att linjerna inte möts när man utgår från en plan yta undrar jag om du känner till någon annan geometrisk form på ytan där linjerna får en gemensam skärningspunkt?
Ja, Nej eller Vet ej?
Senast redigerad av Prudent 2020-12-21 kl. 23:21.
Citera
2020-12-21, 23:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Det går alldeles utmärkt att navigera efter polstjärnan, men det förutsätter en sfärisk jord.

Du får gärna berätta för mig hur man navigerar efter polstjärnan på en platt jord.
Citera
2020-12-21, 23:06
Medlem
Citat:
Boldogg har faktiskt rätt här. Går inte att triangulera med saker vi inte kan verifiera avstånd/höjd på.

Den syns, men avstånd är ej verifierat.

Vi pratar inte om avstånd, vi pratar om riktning.

Har du en begriplig förklaring till våra observationer av polstjärnan om jorden är platt? Hur kommer det sig att polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad?

Jag begriper verkligen inte hur det kan funka på en platt jord. Om du kan förklara så vore det jättebra men om du inte kan förklara så är det högst förståeligt.
Citera
2020-12-21, 23:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad är det som du inte kan acceptera gällande den bevisade faktan om triangulering?
Citera
2020-12-21, 23:21
Medlem
constants avatar
Kan inte hitta något av påståendena om en sfärisk jord som har blivit korrekt falsifierat. Hur gärna jag än vill.
Citera
2020-12-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det finns en ljus prick på natthimlen vi kallar polstjärnan. På min fråga om linjer dragna längs polstjärnans vinkel mot horisonten i föreslagna ortern möts i någon gemensam punkt om man ritar upp det på en nedskalad plan yta svarade du nej och därefter ställde jag följdfrågan om det finns någon annan slags geometrisk form på ytan där resultatet ger att linjerna kommer att mötas i en gemensam punkt.

Eftersom du är av uppfattningen att linjerna inte möts när man utgår från en plan yta undrar jag om du känner till någon annan geometrisk form på ytan där linjerna får en gemensam skärningspunkt?
Ja, Nej eller Vet ej?
Och jag svarade på dina ledande frågor att det beror på om ljuspricken har en höjd, ljusprickarna på natthimlen har ingen höjd. Eftersom prickarna på natthimlen inte har någon höjd kan du inte applicera ditt argument om att linjerna möts i stjärnan på din böjda yta. Ditt exempel antar att en höjd till stjärnan finns, det finns inte, det är ett antagande.
Citera
2020-12-21, 23:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Och jag svarade på dina ledande frågor att det beror på om ljuspricken har en höjd, ljusprickarna på natthimlen har ingen höjd. Eftersom prickarna på natthimlen inte har någon höjd kan du inte applicera ditt argument om att linjerna möts i stjärnan på din böjda yta. Ditt exempel antar att en höjd till stjärnan finns, det finns inte, det är ett antagande.
Om du triangulerar så ser du att exempelvis polstjärnan har en höjd, eller vad du kallar det.

Du kan inte få det till något annat.

Och din uträkning kan inte fungera på en platt jord. Vad är det för fel på dina fysikkunskaper?

Mät, för-fan, så märker du att dina tankar inte stämmer. Att du inte mäter är inte ett evidens för någonting, det är bara otroligt korkat.

Du kan aldrig få till att polstjärnan är en projektion, aldrig att polstjärnan finns där den finns på en platt jord, fattar du?

Om du anser att jag har fel, så är det bara för dig att falsifiera mina påståenden. Något du aldrig kommer att göra. Du kommer bara att tjata på om konstiga saker som att jösses, alla är emot dig....

Men inga evidens.
Senast redigerad av constant 2020-12-21 kl. 23:40.
Citera
2020-12-22, 00:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vi pratar inte om avstånd, vi pratar om riktning.
Vi talar om främst vinkel och avstånd.

Vad är det som gör att du inte förstår superenkel fysik (ja, sådan matematik fysik är bevis)?

Vad är ditt problem? Ingenting stämmer med en platt jord. Du saknar helt evidens, för att inte tala om matematiska bevis, ändå hävdar du att jorden är platt.

Du är lite, eller mycket, korkad. Dum i huvudet.
Senast redigerad av constant 2020-12-22 kl. 00:05.
Citera
2020-12-22, 00:05
Medlem
Citat:
Eh... det är ju du som håller på och gör antaganden om böjda ytor och höjd/inte höjd istället för att svara på en rak fråga.

Utifrån prickarnas inbördes formation på natthimlen kan man lokalisera en prick som fått namnet polstjärnan. Samma prick går se från såväl tex. Kiruna, Stockholm och Paris.
Man kan enkelt mäta vinkeln (notera att det står vinkeln, inte höjden) mellan horisonten och den ljusa pricken.

På min fråga till dig om linjer dragna längs polstjärnans vinkel mot horisonten i föreslagna ortern möts i någon gemensam punkt om man ritar upp det på en nedskalad plan yta svarade du nej och därefter ställde jag följdfrågan om det finns någon annan slags geometrisk form på ytan där resultatet ger att linjerna kommer att mötas i en gemensam punkt.

Jag föreslår inte någon specifik form utan frågan är en följd av att eftersom du är av uppfattningen att linjerna inte möts när man utgår från en plan yta undrar jag om du känner till någon annan geometrisk form på ytan där linjerna får en gemensam skärningspunkt (notera att det är en fråga, inte ett argument)?
Ja, Nej eller Vet ej?
Senast redigerad av Prudent 2020-12-22 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in