2020-12-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ok, linjerna kommer inte mötas om man ritar upp dom på en nedskalad plan yta. Tack.

Om man mäter vinkel till polstjärnan från tex Kiruna, Stockholm och Paris och drar linjer enligt dessa vinklar på en nedskalad yta finns det då någon geometrisk form på ytan där resultatet blir att linjerna kommer att mötas i en gemensam punkt?
Ja, den är platt. Vinkelns sidor är ju raka. Det kan du se här på sajten som utger sig för att 'debunka' plattjorden.

Har inte du och jag redan haft den här diskussionen? Har du inget annat kort att spela?
Citera
2020-12-21, 20:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Har inte du och jag redan haft den här diskussionen? Har du inget annat kort att spela?
Om du hela tiden förlorar med samma kort, varför ska då din motspelare byta taktik?
Citera
2020-12-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ja, den är platt. Vinkelns sidor är ju raka. Det kan du se här på sajten som utger sig för att 'debunka' plattjorden.

Oklart vem och vad du svarar på här.

På min första fråga:
Citat:
Om man mäter vinkeln till polstjärnan från tex Kiruna Stockholm och Paris och drar linjer enligt dessa vinklar på en nedskalad plan yta kommer linjerna då mötas i en gemensam punkt?
Svarade du:
Citat:
Nej.
(Klippte bort svamlet om vad du inte tror sjärnor är eftersom som kom efter svaret på min fråga)

Jag tackade för ditt tydliga svar:
Citat:
Ok, linjerna kommer inte mötas om man ritar upp dom på en nedskalad plan yta. Tack.
och eftersom du säger att linjerna inte möts i en gemensam punkt vid uppställning utifrån en plan yta fick du en följdfråga som jag upprepar.
Gör inte några utsvävningar om vad du tror stjärnor är/inte är eller om avståndsmätning eller annat.
Svara bara på frågan:
Om man mäter vinkeln mellan horisonten och polstjärnan från tex Kiruna, Stockholm och Paris och drar linjer enligt dessa vinklar på en nedskalad yta finns det då någon geometrisk form på ytan där resultatet ger att linjerna kommer att mötas i en gemensam punkt?
Senast redigerad av Prudent 2020-12-21 kl. 21:31.
Citera
2020-12-21, 21:28
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Svara bara på frågan
Bara och bara, om det vore så enkelt skulle tråden bara varit ett par sidor lång.
Citera
2020-12-21, 21:51
Medlem
Citat:
Eftersom du inte vill att svävar ut så gör jag det.

Jag tror inte att stjärnor är fysiska objekt, de är ljus på himlen, vad som gör att dem är där vet jag inte. Eftersom det är avstånd mellan orterna du anger så de naturligtvis inte mötas i en punkt. Kiruna, Malmö och Paris har ju som bekant avstånd emellan sig.

Du kanske menar att de skulle mötas i din stjärna precis i länken jag bifogade och gör nedan. Vinkeln som mäts mot Polstjärnan görs mot en till synes platt yta, och eftersom ingen har lyckats utnyttja triangelns egenskaper vid mätning av Polstjärnan säger att den inte har ett avstånd.

I astronomisk navigation ska navigatören föreställa sig himlakropparna som ljuspunkter fästade i en himmelssfär varvid vinkeln mäts horisontalplanet. Kan du tänka dig!

Har inte du och jag haft den här diskussionen förut? Jag tror den slutade med att du anklagade mig för folkmord.

Här har du länken till debunking the flat earth.
http://debunkingflatearth.blogspot.com/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html
Du har redan svarat att linjer dragna utifrån vinkeln mellan horisonten och polstjärnan i föreslagna orterna inte möts i någon gemensam punkt om man ritar upp det på en nedskalad plan yta. Finns det någon annan geometrisk form på ytan där resultatet ger att linjerna kommer att mötas i en gemensam punkt?
Citera
2020-12-21, 22:06
Medlem
Citat:
Du har redan svarat att linjer dragna utifrån vinkeln mellan horisonten och polstjärnan i föreslagna orterna inte möts i någon gemensam punkt om man ritar upp det på en nedskalad plan yta. Finns det någon annan geometrisk form på ytan där resultatet ger att linjerna kommer att mötas i en gemensam punkt?
Du menar som i exemplet jag länkade till, sidan där den platta jorden debunkas. Länkad nedan för din bekvämlighet.

Eftersom man inte i dagsläget kan fastställa avståndet till Polstjärnan från jordytan är din teori om att en böjd ytan skulle åstadkomma detta enbart spekulation. Illustrerad i länken nedan. Din tes utgår nämligen från att ett avstånd finns, vilket det inte finns.

Så nej, i dagsläget kan man inte applicera argumentet 'möts i gemensam punkt'. Den platta ytan passar fortfarande bäst vid mätning av vinkel till himlakroppar.

http://debunkingflatearth.blogspot.com/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html
Citera
2020-12-21, 22:10
Medlem
Citat:
... och eftersom ingen har lyckats utnyttja triangelns egenskaper vid mätning av Polstjärnan säger att den inte har ett avstånd.

Nej så är det verkligen inte. Spela inte dummare än vad du är, det är bara patetiskt och förnedrande för dig själv. Du framställer dig själv (och plattjordrare) som större idioter än vad ni är.

En triangel som har en extremt spetsig vinkel är fortfarande en triangel med avstånd, det enda det handlar om är att hypotenusan och en kateter är mycket större än den andra kateten.

Anledning till att vi inte utnyttjar "triangelns egenskaper" är att vi inte kan mäta vinklar med tillräcklig noggrannhet, vi klarar inte av att mäta miljondelar av en grad. Oavsett jordens form.

Och som vanligt svamlar du i hopp om att du (ingen annan) ska förtränga vad vi egentligen pratar om: Våra observationer av polstjärnan är inte förenliga med en platt jord. Eftersom varken du eller någon annan kan ge en förklaring till våra observationer i kontexten av en platt jord är det ett evidens för att jorden inte är platt. Det är ett observerbart fenomen som inte går att förklara om jorden är platt. Antingen är observationerna fel eller så är jorden inte platt - finns inget mellanting.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-21 kl. 22:16.
Citera
2020-12-21, 22:16
Medlem
Citat:
Du menar som i exemplet jag länkade till, sidan där den platta jorden debunkas. Länkad nedan för din bekvämlighet.

Eftersom man inte i dagsläget kan fastställa avståndet till Polstjärnan från jordytan är din teori om att en böjd ytan skulle åstadkomma detta enbart spekulation. Illustrerad i länken nedan. Din tes utgår nämligen från att ett avstånd finns, vilket det inte finns.

Så nej, i dagsläget kan man inte applicera argumentet 'möts i gemensam punkt'. Den platta ytan passar fortfarande bäst vid mätning av vinkel till himlakroppar.

Jag frågar dig.
Du svarade nej på frågan om linjer dragna utifrån vinkeln mellan horisonten och polstjärnan i föreslagna orterna möts i någon gemensam punkt om man ritar upp det på en nedskalad plan yta och därför ställer jag följdfrågan om det finns någon annan slags geometrisk form på ytan där resultatet ger att linjerna kommer att mötas i en gemensam punkt?
Ja eller Nej?
Citera
2020-12-21, 22:32
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag antar att din fråga är retorisk och din fråga ska föreställa någon sorts fälla som du briljant ska leda mig in i.

Jag säger precis det du säger i din retoriska fråga om uppmätta vinklar av Polstjärnan. Vi är överens.
Nu är du nojig! Hur ska en fråga om en triangels sidor kunna leda dig in i någon sorts fälla? Det räcker att svara ja eller nej på det jag undrar. Hur är det, kan man ta reda på en okänd sida av en rätvinklig triangel om man känner till längden på två av sidorna?

Vinklarna till polstjärna är det någon annan som undrar över. Det ska du inte beskylla mig för. Jag är inte intresserad av polstjärnan.
Citera
2020-12-21, 22:35
Medlem
Citat:
Jag frågar dig.
Du svarade nej på frågan om linjer dragna utifrån vinkeln mellan horisonten och polstjärnan i föreslagna orterna möts i någon gemensam punkt om man ritar upp det på en nedskalad plan yta och därför ställer jag följdfrågan om det finns någon annan slags geometrisk form på ytan där resultatet ger att linjerna kommer att mötas i en gemensam punkt?
Ja eller Nej?
De möts inte i en gemensam punkt om punkten har en faktisk höjd, men himlakroppar har ingen höjd.

I ditt exempel med Polstjärnan är den gemensamma punkten stjärnan eftersom sextanten alltid mäter mot den, och det är den gemensamma punkten. Hade Polstjärnan haft en faktisk höjd så möts linjerna inte i en gemensam punkt.

Som du ser fungerar inte den sfäriska ytan i ditt exempel med Polstjärnan.
Citera
2020-12-21, 22:38
Medlem
constants avatar
Citat:
De möts inte i en gemensam punkt om punkten har en faktisk höjd, men himlakroppar har ingen höjd.

I ditt exempel med Polstjärnan är den gemensamma punkten stjärnan eftersom sextanten alltid mäter mot den, och det är den gemensamma punkten. Hade Polstjärnan haft en faktisk höjd så möts linjerna inte i en gemensam punkt.

Som du ser fungerar inte den sfäriska ytan i ditt exempel med Polstjärnan.
Du tänker att stella Polaris ligger på marken? Var då? I Säffle?
Citera
2020-12-21, 22:44
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du tänker att stella Polaris ligger på marken? Var då? I Säffle?

Boldogg har faktiskt rätt här. Går inte att triangulera med saker vi inte kan verifiera avstånd/höjd på.

Den syns, men avstånd är ej verifierat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in