2020-12-21, 18:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Genom att förminska viruset medför du att vilseföra människor till att ta mer risker. Dessutom har du antagligen själv pga din egen förnekelse tagit mer risk och agerat oansvarigt så det är svårt att tycka synd om dig. Att du ens är ute och flyger i en pandemi vittnar om det. Hade absolut haft sympati i vanliga fall, önskar ingen att få covid.

Folk kan ju faktiskt inhämta information och fördjupa sig i ämnet virus om de är intresserade, på riktigt alltså, och bilda sig en egen uppfattning. Om folk inte gör det utan väljer att okritiskt lyssna på någon som förminskar viruset så får de stå sitt kast.

Det är aldrig fel att lyssna på båda sidor och självständigt efter egen förståelse bilda sig en uppfattning.

Bara för att majoriteten anser att Covid-19 är i paritet med digerdöden eller vad det nu kan vara, betyder det ju inte att det faktiskt måste vara sant.

Får man inte förminska viruset för att det går emot det som uppfattas som konsensus?

Får man inte ha en avvikande uppfattning bara för att Covid-19 har orsakat en pandemi?

Vad kan du om virus och immunförsvar i allmänhet och Covid-19 i synnerhet, som den som förminskar det här viruset inte kan?

Motsatsen till förminska är förstora, kanske inte heller så smart?
Citera
2020-12-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Enligt den här artikeln hos BBC så ska jullunchen vara säkrad enligt en talesperson hos Sainsburys, men att man om några dagar kan råka ut för att det blir glest på hyllorna vad det gäller en del färskvaror som importeras vid den här tiden på året.

https://www.bbc.com/news/business-55393076

En bantningsjul skulle ha varit en välsignelse för britterna - som tillhör top sex bland europaste fetaste folkslag.

Land Andel feta i procent (=BMI>30)
Malta 26,0
Lettland 21,3
Turkiet 21,2
Ungern 21,2
Estland 20,4
Storbritannien 20,1

Fetma = den riskfaktorn som sticker ut mest när det gäller svåra fall av Corona.
Senast redigerad av sno 2020-12-21 kl. 18:49.
Citera
2020-12-21, 18:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Att planen ikväll fortfarande går är väl inte så konstigt? Svenskar får ju fortfarande resa in. Däremot, som jag förstår det, kommer inte andra resenärer från Storbritannien att släppas in.

Men det var inte exakt som Linde ju sa. Om ett totalstopp från kl 16.

Sedan med flyget kommer väl det primära bli att man följer råden. Det är förmodligen ganska få britter som åker till Sverige för att fira jul. Planen borde vara mest fyllda med svenskar i vanliga fall också. Dessa kommer inte nekas inresa. Men de ska alltså enligt råd ta två tester och sitta i karantän i 7 dagar. Hur många kommer följa det? I Norge blir det böter om de inte följer, i Sverige bara ett råd.
Citera
2020-12-21, 18:39
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Sedan med flyget kommer väl det primära bli att man följer råden. Det är förmodligen ganska få britter som åker till Sverige för att fira jul. Planen borde vara mest fyllda med svenskar i vanliga fall också. Dessa kommer inte nekas inresa. Men de ska alltså enligt råd ta två tester och sitta i karantän i 7 dagar. Hur många kommer följa det? I Norge blir det böter om de inte följer, i Sverige bara ett råd.
Sverige är inte längre ett effektivt föregångsland, har inte varit på 20 år , men myten , den lever kvar.
Råd , för att vårt samhälle inte kan annat.
Citera
2020-12-21, 18:39
Medlem
Citat:

I Finland är det som här: bara en rekommendation och ingen kollar ifall resenären de facto har följt reglerna. Man litar på sina medborgare.

Men Finland är ju också mycket mer homogen i jämförelse med Sverige.

Jag anser dock att böter och straff är en trist väg att gå. Man måste spionera på folk och det brukar leda till helt absurda scener där man jagar folk på stränderna där de inte kan smitta en kotte.
Citera
2020-12-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag tror att jag släpat hem den nya varianten till Sverige, kom hem från Storbritannien förra veckan och igår blev jag lite förkyld med hosta men jag tänkte inte mer på detta så jag gick och handlade mat och sedan vidare till ett större köpcentrum för julklappar och kläder. Denna måndag morgon gick jag på autopilot och hoppade på tåget och sedan bussen till jobbet, där jag snabbt mer sjuk. Trist att jag inte tänkte så mycket på det.

Det här kan ju inte vara på riktigt! Vilken sten har du legat under? Stanna hemma om du är sjuk. Har du symtom stanna hemma minst 48 timmar, varar symtom mer än ett dygn testa dig för covid alt stanna hemma minst 7 dagar varav de sista två ska vara symtomfria.

Hoppas du dör av covid.
Citera
2020-12-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Det här kan ju inte vara på riktigt! Vilken sten har du legat under? Stanna hemma om du är sjuk. Har du symtom stanna hemma minst 48 timmar, varar symtom mer än ett dygn testa dig för covid alt stanna hemma minst 7 dagar varav de sista två ska vara symtomfria.

Hoppas du dör av covid.

Sluta vara så jävla passivt aggressiv och hoppas döden på andra, brukar du stanna hemma vid en förkylning? Det är säsong för alla typer av coronavirus(förkylning) och influensor.
Citera
2020-12-21, 18:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I Finland är det som här: bara en rekommendation och ingen kollar ifall resenären de facto har följt reglerna. Man litar på sina medborgare.

Men Finland är ju också mycket mer homogen i jämförelse med Sverige.

Jag anser dock att böter och straff är en trist väg att gå. Man måste spionera på folk och det brukar leda till helt absurda scener där man jagar folk på stränderna där de inte kan smitta en kotte.

Trist ja absolut. Det blir ju mest att man får tjalla på varann. Men sedan läser man ju saker som denna kvinna som jagade plats för att chansa att komma igenom innan det blev någolunda kontroll och man undrar. Kanske är vad som behövs för folket verkar ju inte lyda råden. Dels detta med att faktiskt stanna hemma, inte resa runt. Det var ju råd för månader sedan att resor utanför ens den egna regionen ska vara extremt nödvändiga. Men ändå har vi en massa som varit i London och julshoppat och vill hem igen.

De borde få stå sitt kast, sitt val. Varför de ens reste. Sedan såklart har vi en annan del. Sådana som av jobb/studier bott i UK en längre tid och vill hem till Sverige. Det är ju en annan sak som man kan ha mer förståelse för att de vill hem. Men även där varningssignaler har funnits att det kan bli bökigt. Det de hoppas man nu gör är att respektera råden. 7 dagar, 2 tester.
Senast redigerad av Zaedrews 2020-12-21 kl. 18:55.
Citera
2020-12-21, 18:55
Medlem
någon som vet om det kommer att bli förbjudet att träna på gym från och med 24:e dec?

jag har nu ett medlemskap på ett gym som har öppet dygnet runt.
Citera
2020-12-21, 19:00
Medlem
Citat:
Trist ja absolut. Det blir ju mest att man får tjalla på varann. Men sedan läser man ju saker som denna kvinna som jagade plats för att chansa att komma igenom innan det blev någolunda kontroll och man undrar. Kanske är vad som behövs för folket verkar ju inte lyda råden. Dels detta med att faktiskt stanna hemma, inte resa runt. Det var ju råd för månader sedan att resor utanför ens den egna regionen ska vara extremt nödvändiga. Men ändå har vi en massa som varit i London och julshoppat och vill hem igen.

De borde få stå sitt kast, sitt val. Varför de ens reste. Sedan såklart har vi en annan del. Sådana som av jobb/studier bott i UK en längre tid och vill hem till Sverige. Det är ju en annan sak som man kan ha mer förståelse för att de vill hem. Men även där varningssignaler har funnits att det kan bli bökigt. Det de hoppas man nu gör är att respektera råden. 7 dagar, 2 tester.

Jag har inte läst om damen som jagade plats för att komma undan kontrollen. Men jag vill lyfta upp att man KAN påminna folk på olika sätt. Men straff och böter - eller genom att göra folk glada..

Titta på vad detta bussbolag har hittat på för att påminna folk om att hålla avståndet medan de reser!

Jag blir innerligt glad åt sådana här "tvärtom" pekpinnar.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/har-ar-bjornarna-som-ska-fa-passagerare-att-halla-avstand/
Citera
2020-12-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu är det sossesnack igen.

Alla måste hanteras lika. Det är viktigare än att de som nu kommer från London inte släps ut i samhället.

I stort sett är det ju bra att alla som kommit hem från GB ska sätta sig i karantän och att de ska testa sig.
Noterade också det, när FHM igen säger ”vi måste behandla alla lika” så är det ganska uppenbart att S ideologi går före vetenskap.
Sen när ”sjömän som anlöper svenska hamnar” som skäl/ursäkt till varför de som kommer från UK inte testas. Hur många svenska sjömän mönstrade av i dagarna, låter som ännu en S patetisk ursäkt/undanflykt.

Det är också uppenbart att påtala att beslutet gäller från den 12 dec. är för att undvika testningen på flygplatsen.
Citera
2020-12-21, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
någon som vet om det kommer att bli förbjudet att träna på gym från och med 24:e dec?

jag har nu ett medlemskap på ett gym som har öppet dygnet runt.

Vet inte med säkerhet, men tvivlar på det.

SATS var ju bland de första som stängde i början av pandemin. Det fick de bara skit för. Så nu tror jag att man håller öppet in i det sista.

OM de ändå stänger kommer de säkert att förlänga medlemskapet med det antal veckor som du inte kan träna. Så gör exempelvis Stockholms stad som nu har haft stängt redan under några veckor.

Det vore dock trevligt att kunna träna under julhelgen och experterna har ju sagt att bara man håller avståndet.. tror inte att det är någon större rusning till gymmet. Folk sitter inne och vräker i sig mat/dryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in