2020-12-21, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Hade du haft sympati annars? Varför?

Genom att förminska viruset medför du att vilseföra människor till att ta mer risker. Dessutom har du antagligen själv pga din egen förnekelse tagit mer risk och agerat oansvarigt så det är svårt att tycka synd om dig. Att du ens är ute och flyger i en pandemi vittnar om det. Hade absolut haft sympati i vanliga fall, önskar ingen att få covid.
Citera
2020-12-21, 18:04
Medlem
Citat:
Den risken är obefintlig, träffar inga släktingar. De som är i riskgruppen får ta lite eget ansvar, använda visir, munskydd och handskar - det är inte mitt problem om de inte skyddar sig själv.

Det påverkar hela samhället och därmed dig och andra. Du ska ha klart för dig att nästan alla som hamnar på iva och dör har blivit smittade av folk som dig, och oftast är det personens närmaste omgivning. Så där står den dumma människan och kan slå sig för bröstet när den dummes förälder ligger på bårhuset.

Även om den dumme inte har kontakt med några närstående som blir sjuka, blir det trots det en påverkan på samhället. Längre isolering, kanske karantän med nedstängda affärer/gym, försämrad välfärd, inget uteblivet uteliv, inget kulturliv. Ett dött samhälle. Ingen människa som har ett liv tycker det är kul med ett dött samhälle.
Citera
2020-12-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Kollar på ”efter fem” och där visade man hur ett passagerarflyg landade från Storbritannien. Man intervjuade en kvinna och frågade om hon hade testat sig innan hon åkte - Nej. Ska du testa dig nu i Sverige - Nej.

Vad är det för fel på dessa idioter?
Stäng ner direkt, inför snabbtester, isolera och smittspåra.

Liknande intervju på SVT nu.

Samma svar som ovan, men med tillägget att nu skulle hon julshoppa lite..
Citera
2020-12-21, 18:11
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
NU!

Sverige stoppar resor från Danmark och Storbritannien efter att en ny variant av coronaviruset spridits i länderna. Inreseförbudet gäller en månad framåt, meddelar regeringen.
Bra att dom stänger gränserna. Äntligen lite handlingskraft.
Citera
2020-12-21, 18:17
Medlem
x-factory-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det gäller från 00:00 i natt

Man ska inte agera snabbt.
(S)tatens kvarnar mal långsamt.

Det hinner nog inte slinka in mer än 5-10 tusen resenärer från UK räknat från Boris varning i lördags fram till midnatt idag.
Citera
2020-12-21, 18:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det är endast en uppmaning, hade ingen skyldighet att stanna hemma.
Gissar att du tog kollektivtrafik hem också och att du hämtar ditt PCR- test själv på apoteket?
Om du bor i lägenhet är det en bra idé att åka hissen lite då och då och använda tvättstugan när du ändå är hemma. Så vitt jag vet har inte FHM sagt att du inte får göra detta.
Citera
2020-12-21, 18:21
Medlem
Citat:
Fan vad du hänger upp dig på ordet "dum", jag fick bättre resultat än 98% av Sveriges befolkning på det bevakade mensaprovet. Nu har vi rett ut det. Du ska ha klart för dig att jag inte bryr mig, om du har klagomål kan du framföra dessa i ett brev till riksdagen - för ingen har en skyldighet att följa regeringens tramsiga rekommendationer. Folk har sig själv att skylla (oftast) till varför de hamnar på IVA, kanske de ska börja ta hand om sin hälsa. Jävla fetton.
Det spelar ingen roll. Vi har bara en sjukvård som vi alla delar på och den är skattefinansierad. Om du eller någon anhörig skulle bli svårt sjuk vill du nog att det skall finnas plats där.
Ska vi ha ett samhälle där vi säger att den som blir sjuk får skylla sig själv kan vi tillämpa det på många andra områden. I så fall borde man få betala vården ur egen ficka.
Citera
2020-12-21, 18:23
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Fan vad du hänger upp dig på ordet "dum", jag fick bättre resultat än 98% av Sveriges befolkning på det bevakade mensaprovet. Nu har vi rett ut det. Du ska ha klart för dig att jag inte bryr mig, om du har klagomål kan du framföra dessa i ett brev till riksdagen - för ingen har en skyldighet att följa regeringens tramsiga rekommendationer. Folk har sig själv att skylla (oftast) till varför de hamnar på IVA, kanske de ska börja ta hand om sin hälsa. Jävla fetton.
Inte en chans att du är intelligent, intelligenta människor har empati och agerar för allas bästa för det är logiskt att göra så, vi är sociala varelser.
Citera
2020-12-21, 18:25
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det var en kuggfråga.. om du nu missade det.

Jag är glad att se att den överväldigande majoriteten inte planerar att ta en spruta (stämmer bra överens med de diskussioner an har med vänner, grannar mm)

.. men fortsätt ni sprida panik

Vem sprider panik? Ännu en kuggfråga eller bara ett obegripligt inlägg?
Citera
2020-12-21, 18:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Inresor för de som inte är svenska medborgare stoppas från midnatt fick man reda på vid pressträffen 16:30.

Svenskar får resa in och det ställs inga krav på provtagning eller karantän, men man uppmanas till det.

Riktigt bra att danskarna inte kan åka o julhandla på Emporia o gå på restaurang i Malmö längre.

Förra julen var 50 procent av kunderna från Danmark på Emporia.

"Marie Leijon står och hjälper vilsna kunder i informationsdesken. Omkring 60 000 besökare väntas den här dagen.
– Och 50 procent kommer från Danmark, säger hon entusiastiskt."

Äntligen har Löfvén visat lite handlingskraft.
Senast redigerad av qwerty-66 2020-12-21 kl. 18:33.
Citera
2020-12-21, 18:26
Medlem
Att planen ikväll fortfarande går är väl inte så konstigt? Svenskar får ju fortfarande resa in. Däremot, som jag förstår det, kommer inte andra resenärer från Storbritannien att släppas in.
Citera
2020-12-21, 18:26
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Därför att situatioen nu riskerar stora stadsfinansiella kostnader. Visar det sig att Sverige har två kraftigt muterade strängar som sprider sig tillsammans med vår hittils urusla hantering av spridningen så är risken överhängande att Sverige isoleras from omvärlden.

Och givetvis är dessa muterade strängar allvarligare än vad som kommuniceras. Annars hade regeringen inte frångått sitt passiva agerande.

Den lär ju finnas här redan. Enligt Jyllandsposten nyss så finns den brittiska versionen av viruset redan i Danmark.

Såg till min glädje idag ute på stan i alla fall att många yngre börjat bära munskydd. Hoppas fler börjar ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in