2020-12-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Mat är inte prio på. Det är pandemi då handlar det om att överleva.
Britterna får äta fisk hela julhelgen...dom fiskar upp 4 miljoner ton om året.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag tror faktiskt inte att det är något de vet som dom inte berättar.
Jag tror helt enkelt att även dessa klåpare kan räkna ut vad som skulle hända om vi får en 70% ökad spridning i en redan miserabel situation..
Man har inte råd att chansa

Hoppas du har rätt. Sedan tror jag även att EU har haft påtryckningar
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller faktiskt med dig. Jag är nästan chockad i alla fall väldigt förvånad över denna handlingskraft från Sverige.
Nej inget är förlåtet men detta var väldigt bra.
Dock är jag lite orolig och ställer mig frågan vad vet de som vi inte får reda på?

Exakt detta!

Varför är de så snabba och bestämda nu?
Citera
2020-12-21, 17:22
Medlem
kukflashs avatar
Kollar på ”efter fem” och där visade man hur ett passagerarflyg landade från Storbritannien. Man intervjuade en kvinna och frågade om hon hade testat sig innan hon åkte - Nej. Ska du testa dig nu i Sverige - Nej.

Vad är det för fel på dessa idioter?
Stäng ner direkt, inför snabbtester, isolera och smittspåra.
Citera
2020-12-21, 17:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nämen, glimten i ögat och humor? Det var drag vi inte har sett hos dig tidigare i tråden, då du mest har varit en argbigga. Kul - tack för presenten. Känns nästan som att vi har klättrat upp ur skyttgravarna och spelat fotboll så här i juletider.
Tyckte att det var lite gulligt att du sitter och läser igenom min posthistorik.

Citat:
Vad beträffar studien - jag tycker det är intressant att författarna jämför perioden från juli-till-juli, men skulle föreslå att vi istället tar mitten av mars som brytpunk, eftersom det var då folk började dö av covid i Sverige. Det är ju inte bara jag som påpekar detta, utan i princip hela kommentarsfältet.

Forskarna har också jämfört med perioden 16 mars - 26 juli.
Slutsatsen förblir att en stor del av den höga dödligheten under pandemin i Sverige jämför med Norge skulle kunna förklaras av sk förskjuten dödlighet.

Jamen, gör då dina beräkningar på ett epidemiår som sträcker sig mellan mitten av mars och mitten av mars.
Det står dig fritt.

Citat:
We calculated weekly mortality rates (MR) with 95% confidence intervals (CI) per 100,000
individuals as well as mortality rate ratios (MRR) comparing the epidemic year (29th July,
2019 to 26th July, 2020) to the four preceding years (July 2015 to July 2019). We also
compared Covid-19 associated deaths and mortality rates for the weeks of the epidemic in
Norway and Sweden (16th March to 26th July, 2020
).
Citera
2020-12-21, 17:27
Medlem
Allt ska diskuteras och analyseras in i kaklet innan någon tar ett beslut.

Förstår inte regeringen att det räcker med EN person för att smittan ska etablera sig i Sverige? Och de låter sju-åtta plan, lastat med människor från London, landa i Stockholm medan de diskuterar?
Vilket Kalle Anka-land vi bor i.

Varför finns ingen krislag eller liknande, som gör att man kan ta beslut från en timme till en annan? Självklart är mutationen redan här. De gör precis samma misstag som när de lät alla Italien-resenärer landa och promenera rätt ut i samhället utan krav på karantän eller någonting. Tegnell sa då ”nej det finns ingen risk för spridning”. Vad hände där? Exakt.

Senfärdigheten i det här landet upphör aldrig att förvåna mig. Vilka idioter som styr...
Citera
2020-12-21, 17:31
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Exakt detta!

Varför är de så snabba och bestämda nu?

Därför att situatioen nu riskerar stora stadsfinansiella kostnader. Visar det sig att Sverige har två kraftigt muterade strängar som sprider sig tillsammans med vår hittils urusla hantering av spridningen så är risken överhängande att Sverige isoleras from omvärlden.

Och givetvis är dessa muterade strängar allvarligare än vad som kommuniceras. Annars hade regeringen inte frångått sitt passiva agerande.
Citera
2020-12-21, 17:32
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Långtradarna har börjat rulla.
Tittar på BBC där de sände live. Såg då inte ut att rulla några långtradare....
Citera
2020-12-21, 17:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Kollar på ”efter fem” och där visade man hur ett passagerarflyg landade från Storbritannien. Man intervjuade en kvinna och frågade om hon hade testat sig innan hon åkte - Nej. Ska du testa dig nu i Sverige - Nej.

Vad är det för fel på dessa idioter?
Stäng ner direkt, inför snabbtester, isolera och smittspåra.
- Sju flyg från London landar idag i Sverige och alla resenärer slinker bara ut i samhället, Svenskar och andra.

- From. midnatt kommer bara svenskar att släppas in från GB, övriga avvisas. Fortfarande går det bra att som svensk slinka ut i samhället.

FoHM har då minsann beslutat att uppmana alla att testa sig och sätta sig i karantän.
Om man inte har lust att sita i karantän då, vad händer då? Ingenting vad jag förstår.
Kanske kan smittskyddslagen tillämpas på något vis för att ev. straffa de som inte lyder uppmaningen, men då är det ju troligen för sent.

Ganska svagt när man tagit ett dygn på sig för att fatta beslut.
Kanske är det myndighetspråket "uppmanas att" som spökar. Det kan nog på vanlig svenska betyda något som man måste göra, men det är ju inte särskilt tydligt.
Citera
2020-12-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller faktiskt med dig. Jag är nästan chockad i alla fall väldigt förvånad över denna handlingskraft från Sverige.
Nej inget är förlåtet men detta var väldigt bra.
Dock är jag lite orolig och ställer mig frågan vad vet de som vi inte får reda på?

Svenskar får ju fortfarande resa hem och frivillig karantän i en vecka är inte tillräckligt eftersom inkubationstiden kan vara längre än så. Det senaste jag sett är att mediantiden är 7 dagar snarare än 5 man utgått från tidigare.

Det blir väl englandsvenskarna som smittar taxichaufförerna från Arlanda den här gången istället för alpresenärerna i februari.

Att man uppmanar folk att testa sig är jättebra men uppenbarligen har man inte screenat för mutationer i någon större utsträckning hittills eftersom JC säger att man "skärper" övervakningen.
Citera
2020-12-21, 17:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag tror att jag släpat hem den nya varianten till Sverige, kom hem från Storbritannien förra veckan och igår blev jag lite förkyld med hosta men jag tänkte inte mer på detta så jag gick och handlade mat och sedan vidare till ett större köpcentrum för julklappar och kläder. Denna måndag morgon gick jag på autopilot och hoppade på tåget och sedan bussen till jobbet, där jag snabbt mer sjuk. Trist att jag inte tänkte så mycket på det.
Trollar du?
Hur har du kunnat undgå uppmaningen att stanna hemma om du känner dig sjuk?
Citera
2020-12-21, 17:35
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
- Sju flyg från London landar idag i Sverige och alla resenärer slinker bara ut i samhället, Svenskar och andra.

- From. midnatt kommer bara svenskar att släppas in från GB, övriga avvisas. Fortfarande går det bra att som svensk slinka ut i samhället.

FoHM har då minsann beslutat att uppmana alla att testa sig och sätta sig i karantän.
Om man inte har lust att sita i karantän då, vad händer då? Ingenting vad jag förstår.
Kanske kan smittskyddslagen tillämpas på något vis för att ev. straffa de som inte lyder uppmaningen, men då är det ju troligen för sent.

Ganska svagt när man tagit ett dygn på sig för att fatta beslut.
Kanske är det myndighetspråket "uppmanas att" som spökar. Det kan nog på vanlig svenska betyda något som man måste göra, men det är ju inte särskilt tydligt.
Flygen står stilla nu så kommer inte in nån i Sverige just nu. Inga svenskar och inga utlänningar kommer från England. Bra agerat av regeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in