2020-12-21, 11:19
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja % som är villiga att vaccinera sig har troligen stigit rätt rejält nu. Jag är inte konspiratorisk, eftersom det är naturligt att virus muterar. Kommer också vaccinera mig, trots att jag egentligen är emot vaccin och har inte vaccinerat mig sen man fick vaccin när man var liten.

Grattis.. och självklart ska du göra så om du känner för det.

På samma sätt skall de som inte vill ta vaccinet inte behöva pressas och skambeläggas att göra det.
Citera
2020-12-21, 11:20
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALotLessThanZero
Det finns väl andra risker med att stänga gränserna nu, vi är inte självförsörjande på livsmedel och dessutom är det inget vaccin som produceras i landet mot covid19. Det är väl de riskerna de behöver utreda hur det påverkas innan det kan komma något beslut om att stänga gränserna. Regeringen bör avgå snarast, av flera anledningar, men hanteringen av pandemin är den tragiska sammanfattningen av ett totalt inkompetent ledarskap de senaste mandatperioderna.

Att stänga gränserna behöver inte betyda att livsmedel inte kommer in. Problemet är väl snarare att länder väljer att inte exportera i kritiska lägen, som vi såg tidigare i år.

Vad gäller regeringens kompetens så har du givetvis helt rätt.
Citera
2020-12-21, 11:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja eller iallafall snabbtester så man får bort de flesta ifrån Arlanda.
Arlanda är väl i princip tomt, så visst skulle man som Tyskland sätta upp karantänbås där, eller finns väl massor med tomma hotell i närheten där man kan isolera människor som testat postivt? Hotellnäringen får väl pengar nu, varför kan de inte kalla in sina anställda med hårda förhållningsregler.

Ja undrar vad befolkningen tycker om detta generellt? Litar alla på FoHM och regeringen?

Glad att oppositionen nu börjar reagera i media åtminstone.

Ja det borde vara möjligt att genomföra tester direkt på flygplatsen tycker jag med. Det har ju gjorts i många länder redan så undrar Sverige hur man ska organisera detta så kan man rådfråga andra länder.

Vet faktiskt inte vad folk tycker. I min omgivning är folk ganska rädda och håller extra hårt på restriktionerna, vilket i sig kan vara positivt. Tror folk litar mer på regeringen nu än FoHM med tanke på att den(regeringen alltså) verkar vara mer på alerten nu än tidigare. Kul att oppositionen vaknat till liv också
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Håller inte med dig

Det behöver du inte.. det bara är så.

DU kan inte förvänta dig att trovärdigheten finns där om du varje år beklagat dig att ni går på knäna.

Antigen överdrev ni då eller så finns det ingen skillnad i år mot tidigare år...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kollade en BA flight idag från London till Stockholm. Finns fortfarande platser kvar på den.

Hur ser det ut åt andra hållet, många som flyger till London ?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Hur tänkte du nu? Julen är högsäsong och det bor hundratusentals svenskar i London. Tänkte du att de frivilligt avbokat sina resor igår?

En del kan förstås avbokat ja. Antingen av solidaritet, eller för att man riskerar att inte komma tillbaka till UK som planerat.

Men överlag har ju resandet minskat under pandemin.
Citera
2020-12-21, 11:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Nej men det är inte särskilt psykologiskt att ha en alltför mörk attityd kring precis allting. Det riskerar att öka på smittspridningen än mer, eftersom folk ger upp - inget man gör visar på någon skillnad.

Ja du är nog inne på något som stämmer här. Psykologen som var med i TV4 poängterade just det, att vi behöver annan kommunicering från myndigheterna för att följa restriktionerna bättre.

Niklas Laninge

https://www.youtube.com/watch?v=rFrUkB4pqQY
Citera
2020-12-21, 11:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det behöver du inte.. det bara är så.

DU kan inte förvänta dig att trovärdigheten finns där om du varje år beklagat dig att ni går på knäna.

Antigen överdrev ni då eller så finns det ingen skillnad i år mot tidigare år...

Precis, man behöver inte hålla med varandra.

Fast vad menar du med ni? Jag arbetar ej inom sjukvård. Men oavsett, huruvida sjukvården beklagar sig eller inte är inte min poäng utan snarare att den belastning på sjukvården som uppstått i samband med Covid 19 är högst verklig och har inte varit så omfattande tidigare.
Citera
2020-12-21, 11:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
När jag skrev stöd från privata aktörer menade jag t.ex. att Sophiahemmet avlastar Karolinska med ordinarie vård (som inte är Covid 19-relaterad).

Dom har alltid tagit emot landstingspatienter också, enligt avtal med landstinget kan de inte säga nej. Men att de opererar som vanligt är inget media sprider någon information om.
Citera
2020-12-21, 11:31
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Grattis.. och självklart ska du göra så om du känner för det.

På samma sätt skall de som inte vill ta vaccinet inte behöva pressas och skambeläggas att göra det.

Nej tycker inte jag heller. Även om jag tycker att det bästa vore om fler vaccinerade sig. Samma som jag tycker att fler ska använda munskydd för där finns absolut inga risker att göra det.
Citera
2020-12-21, 11:32
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
ja de utan tyskt pass fick stanna på flygplatsen mnedans tyska medborgare travade in utan problem. Tror de att viruset ser skillnad på andra länders medborgare och tyska medborgare?? Och kanske tramp tramp judar??

Om det stämmer, så var det förstås dumt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Om man har svårt att reglera en stängning juridiskt mot UK, så hade man iaf kunnat sätta resenärer i karantän och testat. Istället gör man ingenting, så fönstret att förhindra viruset är redan försent, en nedsänkning nu blir symbolisk och till en viss del förhindrande. Jag fick upp hoppet igår, men det är nog bara sköta sig själv som vanligt och skydda sig, annat kan man inte göra.

Ja, är det något man har fått lära sig det här senaste året, så är det att sköta sig själv, tänka själv och lita till sig själv. För oceanerna av skatt man betalat, kommer man inte att få någon valuta för... Vi kanske till och med behövde det, i fredsskadade Sverige..?
Citera
2020-12-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Har man fått sjukvårdsutbildningen i Sverige då borde det vara en självklarhet att man MÅSTE ställa upp i sådana här oerhörda kriser.
Där håller jag med dig till fullo, absurt när man läser om folk som nyligen utbildat sig till sjuksköterska men nu väljer att säga upp sig och testa något annat eftersom det var jobbigt. Staten och skattemedel har bekostat en dyr utbildning till denna person, men när denna utbildningen verkligen behövs i samhället tycker individen det blev jobbigt och ska nu byta jobb, vad i helvete? Tänk som soldaterna vi utbilda gjorde samma sak, ute på krigsfältet helt enkelt valde att desertera för att "detta var ju inte lika kul som jag trodde det skulle vara". Det borde bli konsekvenser av sådant agerande, hur kan man se sina kollegor i ögonen? Situationen är säkert jobbig, men den blir ju mångdubbelt värre för de som är kvar om en massa folk på en gång slutar. Ska dom sen komma tillbaka när pandemin är över efter ett halvårs semester? Hade jag varit kollega till dessa hade jag bett dom fara åt helvete...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in