2020-12-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I Tyskland är det ord och inga visor. Där höll de kvar planet från Storbritannien som kom igår kväll. Här fick resenärerna förstås gå rakt ut i samhället...

NIVETTE DAWOD12 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=466419
Listan med länder som stänger sina gränser för resande från Storbritannien blir allt längre.

___

I Hannover sitter minst 63 britter som just ankommit till Tyskland fast, och får inte lämna flygplatsen innan de kan uppvisa ett negativt provsvar för covid-19. Personal har ställt upp tältsängar och genomför snabbtester.

Lokala myndigheter har bett om ursäkt för olägenheten, som inte blir mindre av att julhelgen står för dörren.

– Vårt mål är att förhindra att den nya virusvarianten tar sig in i regionen, säger Andreas Kranz, hälsoansvarig på kommunalförbundet Hannover, till den tyska nyhetsbyrån DPA.

Om man har svårt att reglera en stängning juridiskt mot UK, så hade man iaf kunnat sätta resenärer i karantän och testat. Istället gör man ingenting, så fönstret att förhindra viruset är redan försent, en nedsänkning nu blir symbolisk och till en viss del förhindrande. Jag fick upp hoppet igår, men det är nog bara sköta sig själv som vanligt och skydda sig, annat kan man inte göra.
Citera
2020-12-21, 10:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi borde göra som Norge

"Alla som kommit till Norge från Storbritannien de senaste 14 dagarna måste anmäla sig till sina kommuner för ankomstregistrering och genomföra PCR-tester, säger han också.

Høie säger också att virusmutationen redan kan finnas i Norge, och att man därför vill genomföra PCR-tester på resenärer som kommit från Storbritannien nyligen."

Låter rimligt. Annika Linde föreslog även att man bör lösa det fortsättningsvis med karantän samt PCR-test för de personer som anländer från UK.
Citera
2020-12-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Låter rimligt. Annika Linde föreslog även att man bör lösa det fortsättningsvis med karantän samt PCR-test för de personer som anländer från UK.

Det är lika bra att göra det från alla länder. Det kommer att bli samma visa som i vintras - fokus på Italien och Alperna, när viruset i princip kom in från varenda land.

Bättre då att alla som rest in får stanna hemma en vecka, och testa sig vid minsta symtom.
Citera
2020-12-21, 10:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Löfvén har inte stoppat ännu. Säkert många som vill fly London nu.

"SEX PLAN FRÅN STORBRITANNIEN PÅ VÄG

Under måndagen väntas sex plan flyga från Storbritannien till Sverige, rapporterar TT."
Citera
2020-12-21, 10:22
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Dum fråga kanske men mortality menas att utav alla som utvecklar covid19 dör 62.2%?

Herregud..
Citera
2020-12-21, 10:24
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I Tyskland är det ord och inga visor. Där höll de kvar planet från Storbritannien som kom igår kväll. Här fick resenärerna förstås gå rakt ut i samhället...

NIVETTE DAWOD12 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=466419
Listan med länder som stänger sina gränser för resande från Storbritannien blir allt längre.

___

I Hannover sitter minst 63 britter som just ankommit till Tyskland fast, och får inte lämna flygplatsen innan de kan uppvisa ett negativt provsvar för covid-19. Personal har ställt upp tältsängar och genomför snabbtester.

Lokala myndigheter har bett om ursäkt för olägenheten, som inte blir mindre av att julhelgen står för dörren.

– Vårt mål är att förhindra att den nya virusvarianten tar sig in i regionen, säger Andreas Kranz, hälsoansvarig på kommunalförbundet Hannover, till den tyska nyhetsbyrån DPA.

ja de utan tyskt pass fick stanna på flygplatsen mnedans tyska medborgare travade in utan problem. Tror de att viruset ser skillnad på andra länders medborgare och tyska medborgare?? Och kanske tramp tramp judar??
Citera
2020-12-21, 10:25
Medlem
Risken med en ny variant med högre R-tal är följande:

- Fler behöver vaccineras för att få flockimmunitet
- Vaccinet kan ha förlorat viss effekt

Teoretiskt: Om 70 % väljer att vaccinera sig och viruset nu bara har 70 % effektivitet, så innebär det ett skydd i befolkningen på 49 %. Säg att R-talet har ökat till 4 i grunden - då kanske det måste till ett 90 % skydd i befolkningen.

Att ha flera olika vaccin kan vara lösningen, och det är nog därför man vill stoppa detta så att fler vaccin kan användas i reserv.

Dock kommer den verkliga selektionen först när vaccinationerna kommit igång ordentligt. De virusvarianter där vaccinet inte täcker lika bra kommer att selekteras. Och det finns en stor population virus att välja från nu.
Citera
2020-12-21, 10:26
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, som vanligt händer det inte ett dugg.

Varför kan inte Stefan Lövens Sverige fatta beslut?

Snart landar det första av dagens flyg från London på Arlanda och Landvetter och inget särskilt verkar göras för att hindra dessa resenärer att föra in den nya mutationen till Sverige.

De inser nog att den nya varianten redan finns Sverige. Åtgärder nu är bara för att visa handlingskraft. På tok för sent som i våras, den nya varianten har nog snurrat ett tag och det är inte fåtal plan som landar I Sverige från UK i veckan t ex.
Citera
2020-12-21, 10:26
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag trodde du hittade på. Jag tittade på din länk för att vara 100% säker innan jag svarade. Så upptäcker jag att han på riktigt vill ha en vecka innan han kan avgöra om inreseförbud behövs.

Den här mannen är vår statsepidemiolog.

Vår tidigare statsepidemiolog Annika Linde är äldre, är pensionerad men är otroligt mycket mer informerad och snabb i tanken än Tegnell!

Jag vet inte så mycket om Linde, men en mer negativ och pessimistisk person får man allt leta efter. När vi precis kommit in i "andra vågen" börjar hon prata om den tredje. När Linde uttalar sig känns det som att jordens undergång är nära - tror det är farligt med så mycket pessimism eftersom folk bryts ner och orkar inte hålla ut. Man står ut mer om det finns hopp och något som helst ljus.
Citera
2020-12-21, 10:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Löfvén har inte stoppat ännu. Säkert många som vill fly London nu.

"SEX PLAN FRÅN STORBRITANNIEN PÅ VÄG

Under måndagen väntas sex plan flyga från Storbritannien till Sverige, rapporterar TT."

Jag tror också många utlandssvenskar försöker ta sig hit så fort som möjligt. Många sitter redan fast nu på olika flygplatser i Europa.
Senast redigerad av Leland1979 2020-12-21 kl. 10:32.
Citera
2020-12-21, 10:31
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
"Ingen skillnad mot vanlig säsongsinfluensa".

Vanlig säsongsinfluensa brukar inte vara nära att knäcka vården.

Så du menar att detta är första gången vi hör att vården går på knäna.. det är ett årligen återkommande ämne.. inget nytt under solen.
Citera
2020-12-21, 10:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är lika bra att göra det från alla länder. Det kommer att bli samma visa som i vintras - fokus på Italien och Alperna, när viruset i princip kom in från varenda land.

Bättre då att alla som rest in får stanna hemma en vecka, och testa sig vid minsta symtom.

Här håller jag med dig. Jag tror man får inrikta sig på karantän och testning. Fast jag tror det kan vara bra att för säkerhets skull testa alla resenärer från UK även om de saknar symtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in