2020-12-21, 11:02
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Håller absolut med dig om det jag fetat, men den information vi fått i Sverige har ju tyvär sällan visat sig vara korekt. Kanske var sannolikheten rimlig att det skulle bli som man sade, men sedan blev det inte alls så.

Jag har gått från att tycka att Sveriges agerande varit ganska bra (förutom att man helt felbedömde äldrevården resurser och kompetens) till att spy på det senfärdiga agerandet.
Helt okej att du är missnöjd!

Det viktiga är dock att man man måste komma ihåg att ansvaret ligger, och har hela tiden legat hos regeringen. En regering som älskar att gömma sig bakom expertmyndigheter & regioner/kommuner.

Ska bli riktigt intressant om regeringen lyckas att sitta kvar, nu börjar det bli uppenbart att statsministern inte har gjort det som han ska.
Citera
2020-12-21, 11:03
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Stefan är fan otrolig:

"Statsminister Stefan Löfven intervjuas i Morgonpasset i P3, och programledarna frågar om när exakt som Sverige kommer att stoppa resor från Storbritannien på grund av den nya virusvariant som upptäckts där.

– Jag kan inte säga exakt när, klockslag och datum, avsikten är att fatta beslut i dag, men så snabbt som möjligt, svarar statsministern.

– Det är bråttom. Men vi måste hantera det enligt lagen.

Några smittofall med den nya virusvarianten har också upptäckts i Danmark, programledarna frågar därför om Sverige kommer att stänga gränsen mot Danmark.

– Nu är det Storbritannien som gäller. Det hanterar vi också gemensamt inom EU. Låt oss följa det och se vad som kan göras ytterligare, säger Stefan Löfven till P3.

Han utesluter alltså inte att man kan stänga gränsen mot Danmark, men vill inte spekulera kring det, säger han.

– Vi följer det här oerhört noga och är beredda att vidta de åtgärder som krävs."

Stefans Regerings ledord: Vi följer det här noga. Vi måste fundera. Vi måste utreda.

När Stefan Löfven säger att vi ska avvakta och utreda.
vet man att FoHM sitter och håller emot. Så jävla trött på dem.
De har en tvångsmässig inställning till att bestämma över allt - och - att vilja bestämma modellera och vänta in evidens.

Se bara munskydd, Johan Carlsson säger att de ska prognosera vilka tider vi ska använda munskydd i kollektivtrafiken. Det säger ju egentligen allt. I en pandemi ska de bestämma vilka tider aerolsolsmitta asymtomatiska superspridare rör sig på bussen!

Sorry jag är så irriterad på FoHM. Det är ju inte deras fel att de är så kåta på att bestämma. Det måste vara något i deras myndighetsstruktur?
Citera
2020-12-21, 11:03
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ifall du möter 30-40 personer på din runda bör du nog hitta en annan väg. Eller kanske en annan tid.

Och vad är det för dumheter att hålla på och knuffa folk?

Undvika trängsel va fan ska jag då ta vägen?!!
Citera
2020-12-21, 11:04
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du menar att sjukvården inte är belastad utan enbart alarmistisk?

Inte antigen eller.. utan både och.
Citera
2020-12-21, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Nej men det är inte särskilt psykologiskt att ha en alltför mörk attityd kring precis allting. Det riskerar att öka på smittspridningen än mer, eftersom folk ger upp - inget man gör visar på någon skillnad.
Ska folk ge upp innan det här börjat? Nej det tror jag faktiskt inte. De flesta har bara svårt att lämna sitt vanliga bekväma liv ens för en kortare period.
Folk kan stå ut med krig och en massa elände utan att ge upp. Svenskar är otroligt bortskämda och ännu så länge har de flesta inte ändrat ett dugg på sina liv förutom möjligen att de har dragit ner på utlandsresorna.
Citera
2020-12-21, 11:05
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Undvika trängsel va fan ska jag då ta vägen?!!
Bor du verkligen så trångt att du inte kan vika av åt ett annat håll när du är ute och går?
Bor du i Hong Kong?
Citera
2020-12-21, 11:06
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ingen konstigt med det då den första vågen var i slutet på influensasäsongen samt sommaren då dödlighet var låg. Nu är det influensasäsong och därmed även högre antal döda..

Ingen skillnad mot vanlig säsongsinfluensa

"influenza viruses circulate year-round, most of the time flu activity peaks between December and February, but activity can last as late as May"

https://www.cdc.gov/flu/about/season/flu-season.htm

.. vilken lyckligt sammanträffande då att vaccinet är redo att distribueras ut nu när rädslan är som störst.

Ja % som är villiga att vaccinera sig har troligen stigit rätt rejält nu. Jag är inte konspiratorisk, eftersom det är naturligt att virus muterar. Kommer också vaccinera mig, trots att jag egentligen är emot vaccin och har inte vaccinerat mig sen man fick vaccin när man var liten.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror också många utlandssvenskar försöker ta sig hit så fort som möjligt. Många sitter redan fast nu på olika flygplatser i Europa.

Kan störa mig enormt mycket på allt folk som flyger runt och har sig mitt i en pandemi, just förflyttningar är det största problemet, och grunden i en pandemiutveckling.
Citera
Medlem
Operation rädda julen gick ju mindre bra U.K... Helt ärligt så känns möjligheterna att stoppa detta virus minimala. Norge och Finland kan möjligen hålla stång ett tag till men för större mer tätbefolkade länder är det nog kört.
Citera
2020-12-21, 11:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
en av de som landade i hannover igår var positiv i coronatestet. undrar hur många positiva som landar i sverige idag??

Sex flyg från Storbritannien idag. I vanliga fall är väl flygen ganska fulla men kanske inte nu?

Men det rör ju sig åtminstone om några hundra passagerare.
Citera
2020-12-21, 11:09
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sex flyg från Storbritannien idag. I vanliga fall är väl flygen ganska fulla men kanske inte nu?

Men det rör ju sig åtminstone om några hundra passagerare.
planen lär vara smockfulla då folk från danmark norge tyskland polsen osv kan välja detta som alternativ rutt
Citera
2020-12-21, 11:10
Medlem
sannes avatar
Citat:
Låter rimligt. Annika Linde föreslog även att man bör lösa det fortsättningsvis med karantän samt PCR-test för de personer som anländer från UK.

Ja eller iallafall snabbtester så man får bort de flesta ifrån Arlanda.
Arlanda är väl i princip tomt, så visst skulle man som Tyskland sätta upp karantänbås där, eller finns väl massor med tomma hotell i närheten där man kan isolera människor som testat postivt? Hotellnäringen får väl pengar nu, varför kan de inte kalla in sina anställda med hårda förhållningsregler.

Ja undrar vad befolkningen tycker om detta generellt? Litar alla på FoHM och regeringen?

Glad att oppositionen nu börjar reagera i media åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in