2020-12-21, 09:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Ok. Men varför har vi haft varmare perioder tidigare?
Vi har haft både varmare och kallare perioder tidigare. Många anser att vi är i en nedkylningsperiod nu, eller i varje fall borde vara det. Men istället har vi en osannolik uppvärmning, vars orsak är att koldioxidhalten har ökat kraftigt.
Så nu är vi istället i cykel av uppvärmning. För att tala ditt språk.
Förstår du nu?
Citera
2020-12-21, 09:57
Medlem
Citat:
Vad ska jag läsa på?
Vad sägs om IPCC:s rapport som en start?
Citera
2020-12-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vi har haft både varmare och kallare perioder tidigare. Många anser att vi är i en nedkylningsperiod nu, eller i varje fall borde vara det. Men istället har vi en osannolik uppvärmning, vars orsak är att koldioxidhalten har ökat kraftigt.
Så nu är vi istället i cykel av uppvärmning. För att tala ditt språk.
Förstår du nu?

Vilka påstår?
Citera
2020-12-21, 10:00
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Menar du bidrags beroende?
Va? Försöker du säga att du är bidragsberoende? Tråkigt att höra, men inte relevant. Gör ett försök eller ta del av publicerad vetenskap. Du som insinuerar att det är enkelt.

Att hänvisa till cykler utan försåelse för dess orsaker blir inget annat än ett platt argument from ignorance.
När du dessutom inte vill ta i frågan om dess orsaker blir det också ett fall av wilful ignorance.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad sägs om IPCC:s rapport som en start?

Ahhh. Du menar https://www.forbes.com/sites/jamestaylor/2011/11/23/climategate-2-0-new-e-mails-rock-the-global-warming-debate/?sh=986db6927ba6
Citera
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vilka påstår?
Forskare.
Kan du vara lite tydligare eller vill du bara provocera? Det är väldigt uppenbart att du struntar i svaren som du får. Vi kan lika gärna strunta i att svara.
Senast redigerad av humanlife 2020-12-21 kl. 10:03.
Citera
2020-12-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Va? Försöker du säga att du är bidragsberoende? Tråkigt att höra, men inte relevant. Gör ett försök eller ta del av publicerad vetenskap. Du som insinuerar att det är enkelt.

Att hänvisa till cykler utan försåelse för dess orsaker blir inget annat än ett platt argument from ignorance.
När du dessutom inte vill ta i frågan om dess orsaker blir det också ett fall av wilful ignorance.

Vad hänvisar du till?
Citera
2020-12-21, 10:11
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Vad hänvisar du till?
Jag är inte speciellt intresserad av att presentera något för dig, som du enkelt borde kunna finna själv, men låtit bli. Vi vet alla vilket konspiratoriskt dravel du kommer att fortsätta förtränga vetenskapen och verkligheten med. Whats in it for me, när allt som kommer att hända är att handen som matar blir uppäten med sämsta tänkbara bordskick. Pärlor åt svin. Hade du haft ett genuint intresse för vetenskapliga svar hade du ju kollat i vetenskapliga tidskrifter istället för gwpf. När så inte görs fås heller aldrig någon vetenskapligt förankrad bild. Borde säga sig självt.

Hur svårt ska det vara för dig att göra en egen beräkning, du som undrar hur svårt det ska vara?
Citera
2020-12-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag är inte speciellt intresserad av att presentera något för dig, som du enkelt borde kunna finna själv, men låtit bli. Vi vet alla vilket konspiratoriskt dravel du kommer att fortsätta förtränga vetenskapen och verkligheten med. Whats in it for me, när allt som kommer att hända är att handen som matar blir uppäten med sämsta tänkbara bordskick. Pärlor åt svin. Hade du haft ett genuint intresse för vetenskapliga svar hade du ju kollat i vetenskapliga tidskrifter istället för gwpf. När så inte görs fås heller aldrig någon vetenskapligt förankrad bild. Borde säga sig självt.

Hur svårt ska det vara för dig att göra en egen beräkning, du som undrar hur svårt det ska vara?

Hur svårt kan det vara att förstå industrin bakom?
Klimatet har blivit en vinning industri.....
Citera
2020-12-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ahhh. Du menar https://www.forbes.com/sites/jamestaylor/2011/11/23/climategate-2-0-new-e-mails-rock-the-global-warming-debate/?sh=986db6927ba6
Du håller dig tiil dina lobbyister från GWPH och Heartland, jag håller mig till forskare som de som jobbar på IPCC:s rapport, men eftersom ingen av oss har förtroende för den andres källor och du inte har några egna argument att komma med bryter vi här.

Citat:
Hur svårt kan det vara att förstå industrin bakom?
Du menar den enorma fossilbränsleindustrin?
Citera
2020-12-21, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du håller dig tiil dina lobbyister från GWPH och Heartland, jag håller mig till forskare som de som jobbar på IPCC:s rapport, men eftersom ingen av oss har förtroende för den andres källor och du inte har några egna argument att komma med bryter vi här.

Du menar den enorma fossilbränsleindustrin?

Lobbyister? Får man inte inte ifrågasätta klimatindustrin?
Citera
2020-12-21, 10:38
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tycker man skall energiåtervinna turbinbladen? Mala ner och sopförbränna.

Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Kan man till viss del göra. Har sett uppgifter om att ca 30 viktprocent av turbinbladen kan värmeåtervinnas. Kvar blir ett högre koncentrerat farlig avfall. Hittar jag länken till uppgifterna postar jag den

Detta kan väl snarare ses som en partsinlaga från vindkraftssidan men innehåller uppgifter om hur mkt som kan värmeåtervinnas/måste förvaras.

http://svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2019/09/Presentation-VindForsk-2019-08-22-komposit-bladåtervinning-Cecilia-Mattsson.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in