Citat:
Ursprungligen postat av
liffen
Orsaker bildar orsakskedjor. Ofta är orsak-verkan icke-reversibel. Det innebär att en kedja sällan löper tillbaks om man återställer en orsak. Det här brukar man lära sig redan som barn. Om korthuset rasar för att jag tar bort ett kort kommer inte korthuset tillbaka om jag återställer kortet.
Jag tycker att din liknelse tvärtom visar det jag skrev, utom i det sista steget. Det jag lärde mig redan som barn när jag byggde korthus var att inte ta bort något kort. Då är chansen större att bygget håller.
Att det inte gick att sätta dit det borttagna kortet var uppenbart.
På det sättet skulle fossilbolagen ha gjort redan när de visste att koldioxid-utsläppen skulle påverka klimatet, dvs för flera årtionden sedan. De skulle ha slutat med sin verksamhet eller åtminstone försökt minska utsläppen.
Istället dolde de sina kunskaper.
Det är iofs ett begripligt beteende när man vet för lite om effekterna. Men nu vet vi mycket, mycket mer, tack vare intensiv forskning. Vi vet att temperaturen stiger snabbt, så snabbt att det skapar problem för oss. Och vi vet att fossilbolagen har ljugit för oss för att säkra sina vinster.
Den enda lösningen är att nolla koldioxidutsläppen, inte fylla på mer i atmosfär och hav.