2020-12-21, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vet inte men egentligen borde det inte vara någon principell skillnad.

Men det är alltså inget jag vet.

OK, tack. Verkar enligt detta som att pfizer och moderna är rna med astra är något annat.

https://www.expressen.se/nyheter/kan-bli-lika-billigt-som-en-kopp-kaffe/

Kanske bör man satsa på något av dessa, men antar att man inte får välja.
Citera
2020-12-21, 01:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
nää hörrudu, nog har jag tryckt i mig en del vacciner i mina dagar och det har alltid vart in-ut

vid svininfluensan var jag nog inne max 5min, samma med övriga standardvacciner

har för mig att vi vaccinerades i skolan också? inte satt man och väntade på eventuella biverkningar, man dansade glatt iväg direkt efter sticket

Man ska stanna kvar, fast ingen gör det för vi vet att det funkar, oftast. Man kan ju ta ett eget ansvar och stanna kvar en kvart, det är ju inte jättejobbigt precis. Jag kommer att stanna kvar så andra kan se mig ramla omkull. Kanske ger det antivaxxers vind på sin kvarn, kanske inte när nurseratched räddar mig med adrenalinsprutan?
Citera
2020-12-21, 01:20
Medlem
Finland stoppar flygen från England kl 12 imorgon. I Finland jobbar regeringen tydligen även på söndagar så de kunde fatta ett snabbt beslut..
Citera
2020-12-21, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ju inte någon galen tanke. Dels är ju 50-70åringar rörligare än de äldre. Dels upptar de ändå en del av IVA-platserna. Plus att många av dem är fortfarande i arbetslivet.

Sjukvårdspersonalen borde dock erbjudas vaccin först.

Sjukvårdspersonal absolut, allra först. Dock inte de med antikroppar.
Sedan 50-70 åringar.
Kanske lite väl magstarkt att tro att FHM och regeringen ändrar sig för att någon jeppe som jag på flashback säger det, men man måste ju försöka.
Innan den smittsamma mutationen kom var det en tanke jag hade, kanske rätt, kanske fel. Men med den känns det faktiskt självklart. Risken finns för en fullständigt explosionsartad ökning. Och vaccinationr ska börja i mellandagarna. Börja då med personer som ingår i flocken, som åtminstone kan bromsa ökningen. Sedan vet jag att två doser krävs, och att få vaccineras i början, men för varje person som ingår i flocken som vaccineras så bromsas ökningen upp. Vilken den i stort sett inte gör av att vaccinera personer på särskilt boende.
Citera
2020-12-21, 01:21
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag såg det nu. Finns det någon koppling till Ivermectin där?
Nope
Citera
2020-12-21, 01:21
Medlem
Citat:
Snabbtester på Arlanda är en utmärkt idé. Synd att ingen kom på det tidigare. Jag tro faktiskt alla vet för lite om den nya varianten, det är därför vi måste köpa oss lite tid, att utvärdera. FHM är som en dinosaure, för långsam, för sent ute, hela tiden. Sen dog den ut.

För lite vet vi, men inget tyder på annat än att den ger korrekta testresultat. Att testa på Arlanda är absolut vettigt.
Citera
2020-12-21, 01:22
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Snabbtester på Arlanda är en utmärkt idé. Synd att ingen kom på det tidigare. Jag tro faktiskt alla vet för lite om den nya varianten, det är därför vi måste köpa oss lite tid, att utvärdera. FHM är som en dinosaure, för långsam, för sent ute, hela tiden. Sen dog den ut.
Snabbtester kommer inte att isolera en ny gensekvens. Meningslöst.
Citera
2020-12-21, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, tack. Verkar enligt detta som att pfizer och moderna är rna med astra är något annat.

https://www.expressen.se/nyheter/kan-bli-lika-billigt-som-en-kopp-kaffe/

Kanske bör man satsa på något av dessa, men antar att man inte får välja.
Ja precis. Pfizer och Moderna är samma typ av vaccin.

Det är däremot inte alls säkert att Astras vaccin är sämre, däremot är mRNA-vacciner lätta att modifiera för nya virus, vad jag förstår.
Citera
2020-12-21, 01:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Förmodligen på grund av att "Regeringen för diskussion med Folkhälsomyndigheten" (det står i alla tidningar) - och den senare bråkar emot..? "Stängda gränser har aldrig stoppat en pandemi någonsin"... Det fanns ingen anledning att koppla in Flockohälsomyndigheten - Regeringen borde ha fattat vid det här laget, att ledningen där är helt inkompetent!

Tänk om Regeringen ÅTMINSTONE NU i elfte timmen, hade kunnat visa lite handlingskraft och stoppat planet från London i kväll! Alternativt tagit hand om passagerarna därifrån och satt dem i karantän på någon anläggning! Jag känner, att jag hade kunnat förlåta mycket av dumheterna under det här året, om de ÅTMINSTONE NU hade gjort något! Visat att de lärt av sina misstag. Följt de andra EU-ländernas beslut, och inte avvaktat, väntat, förhandlat med en idiotmyndighet, mesat och jamsat.

Jag vill inte bo i Sverige längre! Jag känner mig inte trygg här!

Jag känner likadant. För egen del ger jag blanka fan i vilket, men tänker på mina barn och alla som blir invaggade i en falsk säkerhet, det är skamligt.
Citera
2020-12-21, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis. Pfizer och Moderna är samma typ av vaccin.

Det är däremot inte alls säkert att Astras vaccin är sämre, däremot är mRNA-vacciner lätta att modifiera för nya virus, vad jag förstår.

OK, så det är större risk att det kommer en ny mutation som rundar Astras vaccin, än som rundar Pfizers eller Modernas?
Citera
2020-12-21, 01:26
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belobrasil
I början av denna tråd fanns ett inlägg med skärmdump/länk från ett engelskspråkigt forum där en person berättade om corona viruset och hur det kommer att påverka världen. Detta var alltså redan tidigt innan man deklarerat pandemi. Han förklarade också hur WHO redan förutspådde händelseförloppen osv.
Någon som kan hjälpa mig hitta inlägget?

Ja jag letar också efter den tråden. Var väl nån finansmänniska på Reddit som hade startat tråden.

Börjar bli skrämmande likt tidslinjen han radade upp hur allt skulle utvecklas med Covid.
Citera
2020-12-21, 01:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
En frisk person och en smittsam person är i samma rum. Med nya mutationen är det 70% större risk att den friska blir smittad än med den gamla mutationen. I båda fallen har den sjuka smittat en person.

R-talet är hur smittsam en person är.
70% hur mycket mer smittsamt viruset är.

Nej, två sidor av samma mynt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in