2020-12-21, 00:00
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Mutationen har säkert uppstått nånstans där väldigt många redan haft viruset och där de som inte haft det inte är särskilt mottagliga. Viruset försöker hela tiden finna nya vägar och förändras när det krävs.

När immunitet blir utbredd -naturlig eller från vaccin - så ökar risken för mutationer. Ytterligare en faktor som FHM glömde när de trodde att flockimmunitet var en bra idé.

Ja

Citat:

It has been hypothesised that
this lineage may have resulted from the transmission of the virus from a chronically infected individual.
This is based on observations that a high rate of mutations may accumulate in immunocompromised
patients with chronic infections of SARS-COV-2.

Vad betyder detta? Kronisk sjuk person med SARS-COV-2? Är det från sjukhus där det förekommer hög virushalt?

https://www.cogconsortium.uk/wp-content/uploads/2020/12/Report-1_COG-UK_20-December-2020_SARS-CoV-2-Mutations_final.pdf
Citera
2020-12-21, 00:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns gnäll över åtgärderna i andra länder också, och människor som tycker sig ha rätt att handla helt egoistiskt och oansvarigt. Som alla de där Londonborna, som tog tåg därifrån i går kväll för att hinna ut innan trafiken mellan regionerna stoppades. Och fullkomligt skiter i, att de nu (vissa av dem) har tagit med sig smittan till andra regioner, och att folk kommer att dö.

I Sverige når denna attityd tyvärr även myndighets- och regeringsnivå, ja. DET är speciellt för Sverige.
Liknande i Italien också (det där med att folk klagar eller inte tänker sig för).
Folk är sig rätt lika överallt.
Citera
2020-12-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är bättre med en högre riskmodell än plattade kurvor, platåer som lutar försiktig (kanske) nedåt, absolut inte lika högt som i våras.

Gör som Belgien, stäng flygplatsen, köp tid, läs rapporter och sen ta ett beslut om förlängning eller att öppna. Det är mycket smartare och ger också befolkningen ett lugn.

Här ska de ha diskussioner med FoHM, om stängning i morgon. Min enda skräck är att FoHM ska lyckas dupera retoriskt knäcka regeringen och få sin vilja igenom om 1 vecka att modellera. Låt det inte ske. Snälla.

Jag måste säga att det där uttalandet om platåer som eventuellt lutar var helt underbart..

Inte ens Wuhan lyckades stänga ner gränsen tillräckligt snabbt. Fem miljoner (!) invånare hann slinka till andra sidan gränsen för att åka och fira ledighet.
Citera
2020-12-21, 00:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ungefär så
Operationen gick jättebra men patienten dog

Det som oroar mig är eftermälet till det här. Det finns ett land i öst som många kommer att peka finger åt, de vet det och vi vet det. Jag såg exempelvis häromdagen att USA nu tagit fram en robot som gör mach 20:
https://en.wikipedia.org/wiki/AGM-183_ARRW#:~:text=The%20AGM%2D183%20ARRW%20(%22,bef ore%20gliding%20towards%20its%20target.

Problemet är att Trump var en idiot, men han har de facto inte startat ett enda krig, nu tar war monger sidan över, det känns inte bra.

Du kanske får rätt med din retorik.
Citera
2020-12-21, 00:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Men alltså såna ledare vill vi väl inte ha i Sverige. Vi vill väl ha en mjukiskonsensusledare som säger ”bestäm du, för mig spelar det ingen roll”.

Vi får diskutera det vidare i den andra tråden.

(FB) Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga
Citera
2020-12-21, 00:04
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Skit i alla alarmistiska domedagsröster, imorgon är vinterdagjämning, således går vi mot ljusare tider. Småreligös som jag är plus obotlig optimist plus romantiker så kan jag inte se annat än en ljusare framtid.

Tack! Jag vill gärna se det så.
Citera
2020-12-21, 00:05
Medlem
I början av denna tråd fanns ett inlägg med skärmdump/länk från ett engelskspråkigt forum där en person berättade om corona viruset och hur det kommer att påverka världen. Detta var alltså redan tidigt innan man deklarerat pandemi. Han förklarade också hur WHO redan förutspådde händelseförloppen osv.
Någon som kan hjälpa mig hitta inlägget?
Citera
2020-12-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är det jag som är totalt snurrig, men ser verkligen ingen skillnad mellan dessa påståenden? Om en frisk smittas 70% lättare måste väl en sjuk per definition smitta 70% fler?
En frisk person och en smittsam person är i samma rum. Med nya mutationen är det 70% större risk att den friska blir smittad än med den gamla mutationen. I båda fallen har den sjuka smittat en person.

R-talet är hur smittsam en person är.
70% hur mycket mer smittsamt viruset är.
Citera
2020-12-21, 00:07
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tegnell är autist med starka narcissitiska drag. Totalt livsfarlig.

Har du kommit över hans läkarjournaler eller vad? Anser du att andra personer i liknande positioner, eller politiska ledare runt om i världen med samma tankemönster, också har autism-diagnos?
Citera
2020-12-21, 00:08
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Tack! Jag vill gärna se det så.

Jag ser det så, men tror bara vi är olika som människor. Jag vill ha reda på allt jag kan även risker för mutationer och vacciner som kan ge mig en bättre förståelse. Det är mitt sätt att bli lugn och trygg.

Vi har alla världens bästa forskare som forskar om detta nu. Det om något borde ge solsken i varje människa oavsett hur vi fungerar när det gäller kriser. Och alla samarbetar med varandra och det om något som världen aldrig skådat. Annars brukar forskare vara rätt hemliga med sina projekt.
Citera
2020-12-21, 00:09
Medlem
Risk för hamstring, social oro? Frankrike stänger ner flyg, sjö, landsväg trafik från England. Nytt krismöte i London senare idag.
Citera
2020-12-21, 00:09
Medlem
Översättning från delar av google från en utländsk sida angående den nya mutationen, ungefär:

Den nya versionen av coronavirus sprider sig snabbare än tidigare, och bioinformatik Richard Neher, chef för forskargruppen vid Biocenter vid universitetet i Basel i Schweiz, svarade i intervjun med den tyska Spiegel är farligare än de tidigare.

I en intervju med Spiegel säger han att de nya varianterna av viruset som upptäcktes i Storbritannien och Sydafrika är olika, men att det finns vissa likheter.

"Antagligen har viruset anpassat sig till människor i båda fallen. Det är ganska vanligt att sådana virus muteras. Under de senaste månaderna har vi inte funnit någon anledning att oroa oss för tidigare mutationer. Men i det här fallet är det lite annorlunda. Vi ser många mutationer i viktig yta Det är ovanligt att dessa varianter sprids snabbt, och hur mycket detta egentligen har att göra med själva viruset och den roll som epidemiska faktorer som super-spreaders spelar har ännu inte klarlagts, men hypotesen att stammen sprider sig snabbare än hittills verkar det troligtast för mig ”, hävdar den schweiziska forskaren, som tror att det finns anledning till oro eftersom vi fortfarande har väldigt få fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in