2020-12-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du har inga hypoteser, du har bara konstruerade argument för att upprätthålla lögnen om att jorden skulle vara rund. Du har inte ett enda argument som inte bygger på ett antagande.

Vad är det för antagande som ligger till grund för observationen att våra kartor fungerar?
Citera
2020-12-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Märkligt hur olika man kan se på saker. Jag vill nog påstå att observationer är förutsättningslösa, man helt enkelt bara spanar in sin omgivning.

Det finns t.ex inget som helst antagande bakom observationen att polstjärnan befinner sig lika många grader över horisonten som observatörens breddgrad. Det är en observationen som varken antar det ena eller det andra.
Varför ljuger du så mycket? Måste kännas hemskt!

Observationen är förutsättningslös, men i ditt fall är den en del av en agenda för att vidmakthålla lögnen om en rund jord. Det visar sig snabbt då du i direkt anslutning gör ett antagande om att jorden är sfärisk.
Citera
2020-12-20, 22:42
Medlem
Citat:
Att nedre delen av Turning Torso ligger under siktlinjen över Öresund är ett evidens för att Turning Torso ligger lägre än den högsta punkten mellan betraktaren och huset.
Eller förändrad vinkel till objektet. Varken du eller jag vet.

Citat:
Nej, kartor är ett uppställd hypotes över avstånd och riktningar på jorden.
Att hypotesen överensstämmer med verkligheten är en observation.
Så nu kommer hypotesen före observationen?
Citera
2020-12-20, 22:44
Medlem
Citat:
Vad är det för antagande som ligger till grund för observationen att våra kartor fungerar?
Att kartor fungerar, är det en observation? 'Spanar man in kartor?'
Citera
2020-12-20, 22:45
Medlem
Citat:
Det är du som utgår ifrån att jorden är en glob, du erkänner ovan att era argument inte bevisar att jorden är rund. Se det fetade.
Inte nog med att du hela tiden kommer med lögner, nu klarar du inte heller av att läsa innantill! Observationer utgår inte från antaganden, där ljuger du. Utan från vad man ser.
Citera
2020-12-20, 22:46
Medlem
Citat:
Observationen är förutsättningslös, men i ditt fall är den en del av en agenda för att vidmakthålla lögnen om en rund jord...

Nej observationen är inte en del av någon nazi-jude-frimurar agenda. Det är bara en observation.

Att jag sedan kan dra vissa slutsatser av observationen är inte heller en del av en agenda. Det är bara vanlig deduktion.

Citat:
... Det visar sig snabbt då du i direkt anslutning gör ett antagande om att jorden är sfärisk.

Nej jag gör inget antagande. Jag bara konstaterar att observationen falsifierar en platt jord men funkar med en sfärisk jord. Inget som helst antagande ligger bakom den slutsatsen.
Citera
2020-12-20, 22:50
Medlem
Citat:
Att kartor fungerar, är det en observation? 'Spanar man in kartor?'

Ja man kan observera att kartor fungerar.

Och även motsatsen såklart, man kan observera att t.ex Gleason inte är en fungerande karta.
Citera
2020-12-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Inte nog med att du hela tiden kommer med lögner, nu klarar du inte heller av att läsa innantill! Observationer utgår inte från antaganden, där ljuger du. Utan från vad man ser.
Du utgår ifrån att jorden är en glob och allt du observerar påstår du sedan bero på att jorden är rund.

Förut var ditt trumfkort att formeln för en cirkel och det inte kunde stämma med ekvatorn men när jag påpekade för dig att radien var ett antagande.
Citera
2020-12-20, 22:57
Medlem
Citat:
Nej observationen är inte en del av någon nazi-jude-frimurar agenda. Det är bara en observation.

Att jag sedan kan dra vissa slutsatser av observationen är inte heller en del av en agenda. Det är bara vanlig deduktion.
Vad gulligt, anti-semit argumentet! Tyvärr inte intresserad av judarna.

Jag du drar slutsatser som gynnar din religiösa agenda om att jorden är rund, helt klart! Jag håller med dig.

Citat:
Nej jag gör inget antagande. Jag bara konstaterar att observationen falsifierar en platt jord men funkar med en sfärisk jord. Inget som helst antagande ligger bakom den slutsatsen.

Det finns inget i observation av polstjärnan som falsifierar varken platt eller rund jord.
Citera
2020-12-20, 22:59
Medlem
Citat:
Du utgår ifrån att jorden är en glob och allt du observerar påstår du sedan bero på att jorden är rund.

Förut var ditt trumfkort att formeln för en cirkel och det inte kunde stämma med ekvatorn men när jag påpekade för dig att radien var ett antagande.

Våra observationer ger stöd för att ekvatorn är 4000 mil.

Vi har tiotusentals flygplan och båtar som dagligen åker kors och tvärs över jorden och deras sammantagna observationer ger ett massivt stöd för att ekvator är 4000 mil lång.

Men du får gärna visa på motsatsen.
Citera
2020-12-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ja man kan observera att kartor fungerar.

Och även motsatsen såklart, man kan observera att t.ex Gleason inte är en fungerande karta.
Gleasons är en projektion och fungerande karta. det finns mängder av projektioner som är fungerande kartor. För din information åberopar jag inte Gleasons som ett argument för platt jord. Du däremot måste såklart bara upprepa din oneliner om Gleasons. Är du ens en människa?
Citera
2020-12-20, 23:01
Medlem
Citat:
Våra observationer ger stöd för att ekvatorn är 4000 mil.

Vi har tiotusentals flygplan och båtar som dagligen åker kors och tvärs över jorden och deras sammantagna observationer ger ett massivt stöd för att ekvator är 4000 mil lång.

Men du får gärna visa på motsatsen.
Jag stöder ditt påstående om att ekvatorn är 4000 mil lång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in