2020-12-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det är nog bara Tegnell som skulle kalla 10 000 mutationer ”relativt stabilt”.

Nej det har varit återkommande diskussionämne på r/coronavirus, och de är ju ännu värre doomers än folk här på flashback. Många forskare som uttalat sig om att viruset är relativt stabilt.
Citera
2020-12-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Riksen är nog rätt stor att det är på det sättet om det krävs 70% lägre virusmängd för att bli smittad.
Ja men debattören Pisseman hävdar att denna variant binder bättre till ACE-2 receptorer, vilket förklarar det högre R-värdet.
Citera
2020-12-20, 20:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Jag misstror dig inte, sorry om mitt inlägg gav sked av det.

Amerikanska C.D.C.: s egna beräkningar tyder på att det är extremt svårt att upptäcka något levande virus i ett prov över 33 cykler vilket även Anthony Fauci står bakom. Så 45 är galet. 35 är bättre men ändå inte bra.

Om jag skulle bjuda tillbaka med lite läsning så blir det denna:

https://www.fokus.se/2020/11/falska-coronaprovsvar-upptacks-sallan-kan-felaktigt-tro-sig-vara-immuna/

I vissa fall kan en av hundra visa falskt positiv och ska då isolera sig, det är en vecka i soffan med netflix och chill, ingen större katastrof för varken individen eller samhället. Det är desto viktigare att de 99 andra kan återgå till arbetet.
Citera
2020-12-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det är nog bara Tegnell som skulle kalla 10 000 mutationer ”relativt stabilt”.
Det är stabilt jämfört med många andra virustyper.

(Min fetning)

Citat:
Still, a common perception is that the continuous acquisition of mutations will cause our future coronavirus vaccines to be ineffective. While virus evolution may confer vaccine resistance, this process often takes many years for the right mutations to accumulate. Many vaccines to RNA viruses, such as yellow fever, measles, and mumps, were developed throughout the 1930s-70s and are all still highly effective. And those viruses mutate at rates as fast or faster than coronaviruses. In fact, the two proposed "S" and "L" coronavirus strains only differ by two mutations and are 99.993% identical. It's extremely likely that any vaccine designed for one coronavirus will be protective against the other. The reason we need an annual influenza vaccine has more to do with how that virus reshuffles its genome than how it mutates.

https://edition.cnn.com/2020/03/07/health/coronavirus-mutations-analysis/index.html
Citera
2020-12-20, 20:25
Medlem
mjohan84s avatar
Tegnell har rätt i att invandrarna driver smittan... upptäckte detta idag när jag försökte hålla distans i ett köpcentrum

Så fort det handlade om folk som kom
Typ 30-40 cm eller t om stötte ihop med ens kropp var det invandrare

Sa till en arab som blev sur och sa att jag skulle backa om jag var rädd för viruset

Hur gör ni andra med erat avstånd ? Man står och kikar i en hylla så kommer det folk och trängs... vid ett annat tillfälle var det en afrikan som
Blev sur när de lät kunder vänta utanför affären pga det var fullt...
Citera
2020-12-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Om man är lite cyniskt lagd kan detta med inreseförbud från UK ses som att EU vill straffa UK för att de lämnade EU, kanske inte handlar så mycket om ett muterat virus...

Jag har försökt introducera denna förskräckliga tanke i tråden, men ingen tror på mig. Kanske därför att det vore så oetiskt att använda viruset som excuse för att straffa britterna för att de inte vill ge eftergifter när det gäller fiskevattnet..

Spaniens och Frankrikes förhandlare är ju helt förbannade. De är i en "tunnel" i förhandlingarna som aldrig tycks ta slut..
Citera
2020-12-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Om det är fastslaget så är ju detta anledningen till att det har ett högre R-värde.

Det behöver däremot inte alls betyda att de vacciner som utvecklats inte är verksamma.

Det verkar vara fastslaget baser rat på vad jag läst på BBC.

Jag håller med om att det inte säger att vaccinerna inte fungerar, men man kan misstänka att deras effektivitet kan minska. Väldigt mycket i kroppen är en form av fuzzy logic. Dvs, det finns ettor, nollor och något mittemellan. Sedan gör mekanismerna i kroppen en jämförelse och resultatet kan bli båda svaren (sant eller falskt) om det finns flera delar som är obestämbara. Sannolikheten för "rätt" ökar ju fler rätt som det finns på jämförelsen.

Det är nu det blir obehagligt, sannolikheten för "fel" I jämförelsen ökar med andelen obestämbara, så det skulle kunna innebära att vaccinet effektivitet sjunker till kanske 90% eller 80%. Och med ett högt R för den nya varianten så tar det då mycket längre tid att få skydd i befolkningen.
Citera
2020-12-20, 20:27
Medlem
vaccinera som kommer nu kommer inte att förgöra viruset eller hindra smittspridningen utan den kommer endast se till förhoppningsvis att folk inte blir allvarligt sjuka. Dessutom kommer det att ta lång tid att vaccinera alla.

sedan har vi en ny variant av viruset och vaccinerna kanske är verkningslösa där.

intressant att ny variant plötsligt dyker upp i samband med vaccineringen.

känns som två sidor krigar med varandra eller så spelar man bad cop good cop.

hur kommer 2021 att se ut?
Citera
2020-12-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theKGS
Nej det har varit återkommande diskussionämne på r/coronavirus, och de är ju ännu värre doomers än folk här på flashback. Många forskare som uttalat sig om att viruset är relativt stabilt.
Det är detta som är så märkligt. För att åstadkomma 23 förändringar på spike-proteinet krävs en hel del mutationer. Det är som ett helt nytt virus.
Om denna variant har genomgått ett stort antal mutationer kan man undra hur det kan finnas två virus som är lika..
Det är något som inte stämmer.
Citera
2020-12-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Att det är 80% mer smittsamt är väl fullt tillräckligt för de åtgärder som sätts in med tanke på vad nuvarande smittspridning orsakar för problem.
80% första ,andra , har jag fler bud i forumet, vänta vi får ett bud på telefon 90% första ,andra.....
Citera
2020-12-20, 20:29
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Tegnell har rätt i att invandrarna driver smittan... upptäckte detta idag när jag försökte hålla distans i ett köpcentrum

Så fort det handlade om folk som kom
Typ 30-40 cm eller t om stötte ihop med ens kropp var det invandrare

Sa till en arab som blev sur och sa att jag skulle backa om jag var rädd för viruset

Hur gör ni andra med erat avstånd ? Man står och kikar i en hylla så kommer det folk och trängs... vid ett annat tillfälle var det en afrikan som
Blev sur när de lät kunder vänta utanför affären pga det var fullt...

Beställer hem varor.
Inte alla som vet att man kan göra det.
Citera
2020-12-20, 20:29
Medlem
Man får ändå lite hopp när Sverige agerar och stoppar planen från Storbritannien, det är ju faktiskt proaktivt och agerande på faktabaserade grunder. Jag hade nog räknat med bortförklaringar och att vi inte skall vara oroliga, så bra gjort Damberg! Det kan nog rädda många liv även om det inte löser problemen långsiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in