2020-12-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det vore ju ganska konstigt om vaccinet inte fungerar även mot den här nya varianten eftersom vaccinerna inriktar sig på spike-proteinet som binder till receptorer på kroppsceller.; Förändras spikeproteinet på ett avgörande sätt, kan ju inte viruset binda till dessa receptorer och då heller inte orsaka någon infektion.
Jag hoppas verkligen på att du har rätt...
Citera
2020-12-20, 20:15
Medlem
NirvanAs avatar
Om man är lite cyniskt lagd kan detta med inreseförbud från UK ses som att EU vill straffa UK för att de lämnade EU, kanske inte handlar så mycket om ett muterat virus...
Citera
2020-12-20, 20:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Autist och narcissist har jag förstått sedan länge. Nu börjar jag tro att han dessutom är galen.

Mutationen gör att Tegnell åter kan börja hoppas på flockimmunitet genom sjukdom. Ja, förutsatt då att flyg från UK fortsätter att anlända i samma strida ström.
Citera
2020-12-20, 20:17
Medlem
Citat:
Det vore ju ganska konstigt om vaccinet inte fungerar även mot den här nya varianten eftersom vaccinerna inriktar sig på spike-proteinet som binder till receptorer på kroppsceller.; Förändras spikeproteinet på ett avgörande sätt, kan ju inte viruset binda till dessa receptorer och då heller inte orsaka någon infektion.

Denna mutationen gör att spike-proteinet binder sig effektivare till ACE2-receptorerna...
Citera
2020-12-20, 20:17
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag börjar på allvar misstänka att detta inte är naturligt. Plötsligt precis innan vaccinationerna skall sätta igång kommer helt nya varianter av viruset i flera länder. Dessa varianter avviker väsentligt från det ursprungliga.
Det brittiska har inte mindre än 23 förändringar på spike-proteinet som gör viruset mer effektivt. Vad är sannolikheten för det.
Tidigare har man sagt att coronaviruset är relativt stabilt.

Det är nog bara Tegnell som skulle kalla 10 000 mutationer ”relativt stabilt”.
Citera
2020-12-20, 20:18
Medlem
Citat:
Det kan vara så men det kan också bero på att detta nya virus lättare binder till ACE-2-receptorerna.

Det är nog för tidigt att veta men visst kan smittvägen ha förändrats till mer luftburen smitta.

Risken är nog rätt stor att det är på det sättet om det krävs 70% lägre virusmängd för att bli smittad.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-20 kl. 21:04.
Citera
2020-12-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Engelska Mutationen finns i Italien nu med källa https://twitter.com/BNODesk/status/1340736263733821441
Mutationen har ju funnits sen september. Borde finnas lite överallt i världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag hoppas verkligen på att du har rätt...
Dessutom verkar ju mRNA-vacciner lätta att ändra på så att de kan styras om mot nya varianter av ett virus.

Vad jag förstår så behöver ett sådant modifierat mRNA-vaccin testas på nytt utan kan användas direkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
En person i Rom har konstaterats smittad av den brittiska varianten. Personen kom häromdagen från GB med flyg tillsammans med sin partner.
Det är det första konstaterade fallet i Italien.

EDIT:
I Italien har man uppmanat folk som ankommit från GB de senaste två veckorna att typ kontakta myndigheterna.
Om det funnits redan i September så är det redan väldigt mycket spritt över hela världen. London är en stort rese nav.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Om man är lite cyniskt lagd kan detta med inreseförbud från UK ses som att EU vill straffa UK för att de lämnade EU, kanske inte handlar så mycket om ett muterat virus...
EU har väl inte fatta ett beslut om detta ännu utan det är enskilda EU-länder som handlat proaktivt?
Citera
2020-12-20, 20:20
Medlem
Citat:
Dessutom verkar ju mRNA-vacciner lätta att ändra på så att de kan styras om mot nya varianter av ett virus.

Vad jag förstår så behöver ett sådant modifierat mRNA-vaccin testas på nytt utan kan användas direkt.
Tack! Nice att veta...
Citera
2020-12-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Denna mutationen gör att spike-proteinet binder sig effektivare till ACE2-receptorerna...
OK. Om det är fastslaget så är ju detta anledningen till att det har ett högre R-värde.

Det behöver däremot inte alls betyda att de vacciner som utvecklats inte är verksamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in