2020-12-20, 15:16
Medlem
Alla andra planeter är ju runda då är ju inte jorden platt.
Finns hur mycket som helst bevis att jorden är rund.
Alla foton tagna från astronauter och satelliter
alla beräkningar från ca 3000 år tillbaka.
Alla resor som man gör med flygplan båt eller bil jorden runt och kommer tillbaka till samma plats.
Alla fysiska bevis
Plattjordare har inte lagt upp ett enda fysiskt bevis på en platt jord som inte finns.
Tänk lite.
Senast redigerad av Eagle5555 2020-12-20 kl. 15:18.
Citera
2020-12-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helarenskyddardig
Jag väljer att tro på mina observationer och använder mig av filmer och information på nätet för att sedan kunna utföra experiment IRL. Hur kan man välja att tro på en korrupt regering? Solnedgången har faktiskt förstärkt min teori. Enligt Flat Earth modellen så snurrar solen i mitten av cirkeln på sommaren och på yttersidan på vintern. Förklarar varför solen knappt syns i norr på vintern, och på sommaren blir det aldrig mörkt. Är du längre söderut på sommaren så kan du se att solen aldrig går ner, du ser att den döljer sig bakom horisonten. Du kan inte se den eftersom den är för långt bort. I filmerna jag länkade tas detta upp: "Vanishing point".
Solen går ner över horisonten med samma storlek som den haft hela dagen. Hade den fortsatt bort hade den blivit mindre och mindre. Alltså är detta en observation som enligt logiken ger en rund jord som roterar.
Citat:
Fartyg kan du se igen med en stark zoom på en kamera. Att fortfarande tro att jorden är rund och att rymden existerar bevisar bara att man saknar förmåga att tänka själv och måste tro på smörjan man har blivit matad med.
Även detta är ett generalfel. Zoomar man kommer man att se att fartyget är mer eller mindre dolt av vatten, det forsvinner inte av att zooma. Återigen, en observation som ger en rund jord
Citat:

Det är din åsikt och jag respekterar den. Med fakta menar du hjärntvätt och indoktrinering av staten? Kom med substans i inläggen istället för att försöka med svaga härskartekniker som "tokerier" och "Hur kan du tro på sånt skit".
Med fakta menar jag det vi själva kan se, mäta och förstå, det är det sistnämnda som fallerar. Staten, Nasa, Illuminati eller valfritt hemskt ord har inget med detta att göra, det är just det fria tänkandet som ger svaren.
//suddat bort trams från Mr Tab mm//
Citera
2020-12-20, 15:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Alla andra planeter är ju runda då är ju inte jorden platt.
Finns hur mycket som helst bevis att jorden är rund.
Alla foton tagna från astronauter och satelliter
alla beräkningar från ca 3000 år tillbaka.
Alla resor som man gör med flygplan båt eller bil jorden runt och kommer tillbaka till samma plats.
Alla fysiska bevis
Plattjordare har inte lagt upp ett enda fysiskt bevis på en platt jord som inte finns.
Tänk lite.
Om du åker längs isväggen så kommer du komma tillbaks till samma plats till slut.
Citera
2020-12-20, 15:36
Medlem
Citat:
... Enligt Flat Earth modellen så snurrar solen i mitten av cirkeln på sommaren och på yttersidan på vintern...

Den modellen är ytterst enkel att falsifiera. T.ex går solen idag ned i sydväst i Australien och med oförändrad storlek.

Modellen du tror på håller inte ens för den enklaste granskning och man är otroligt korkad och lättlurad om man går på skiten.
Citera
2020-12-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om du åker längs isväggen så kommer du komma tillbaks till samma plats till slut.
Finns ingen isvägg fysiskt bevis på det tack som vanligt kan inte det
Citera
2020-12-20, 16:03
Medlem
Citat:

Om du med "isvägg" menar Antarktis så ja, du kommer tillbaka.
Vilket stämmer med såväl en sfärisk jord som en platt.

Men om du gör en lite djupare analys på hur du svänger och hur långt du färdas så faller hypotesen om en platt jord. Vi vet t.ex att latituderna blir kortare och kortare ju längre söderut du kommer och detta är inte förenligt med en platt jord.
Citera
2020-12-20, 16:15
Medlem
Citat:
Finns flera filmer där horisonten filmats med en vanlig kamera och man ser mycket tydligt att det inte finns en böj. Klättra upp på en klippa med bra utsikt så kommer du att uppleva detta med. Det är meningslöst att försöka bevisa att jorden är rund med en Go Pro/lins kamera. Som sagt så tror jag inte 100% på Flat Earth, men den är i alla fall inte rund.

Självklart är den sfärisk och det finns flera enkla observationer som du kan göra för att förstå det.

Ett av de tydligaste bevisen är polstjärnan. Polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som observatörens breddgrad. Och detta är bara förenligt med att norra halvklotet är sfäriskt.

Jag tror det snarast handlar om att du inte kan ta till dig vardagliga enkla observationer, du fattar helt enkelt inte innebörden av det du ser och upplever.

Citat:
Finns flera filmer där horisonten filmats med en vanlig kamera och man ser mycket tydligt att det inte finns en böj...

Nej det gör det inte. Det finns filmklipp där någon påstår att det inte finns en böj och du är okritisk nog att gå på det. Du är helt enkelt lättlurad.
Citera
2020-12-20, 16:26
Medlem
Citat:
... Med fakta menar du hjärntvätt och indoktrinering av staten? ...

Du har noll förståelse för hur den vetenskapliga metoden fungerar. Det handlar inte om att man okritiskt tror på något som någon annan säger utan själva basen och fundamentet är kritiskt ifrågasättande och ständiga tester av hypoteser.

Kunskapen om jordens form är inget som "staten" har dikterat utan det bygger på tusentals år av empiri och det faktum att ingen någonsin har kunnat peka på några felaktigheter med modellen.
Citera
2020-12-20, 16:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
Fartyg kan du se igen med en stark zoom på en kamera.
Nej Det finns inget exempel på att något kan ses igen med ”stark zoom”. Prova att zooma tillbaka solen på natten.

Citat:
Att fortfarande tro att jorden är rund och att rymden existerar bevisar bara att man saknar förmåga att tänka själv och måste tro på smörjan man har blivit matad med.
Det är ingen tro. Det är ett faktum att atmosfären blir tunnare ju högre upp man är, detta leder till att rymden finns. Att Polstjärnan inte syns och att månen ser ut att vara uppochned sedd från södra halvklotet leder till att jorden är sfärisk.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2020-12-20 kl. 16:39.
Citera
2020-12-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Så om du säger att Globen i Stockholm är fyrkantig och reaktionen från folk är ”stark” och ”aggressiv” när du hela tiden fortsätter påstå dess fyrkantighet ÄVEN när du får bevis efter bevis att du har fel... menar du att det då bygger på rädsla?

Att tro jorden är platt är det samma att ha problem med grundlägg logiskt tänkande.

Att avfärda sådana bevis som att:
- Turning Torso försvinner bakom horisonten.
- Södra Korset är rakt åt söder samtidigt norr är åt exakt motsatt riktning i Australien, Sydafrika och Argentina.
- Hur stjärnhimlen snurrar runt Södra Korset medsols och hur stjärnhimlen snurrar motsols runt Polstjärnan.
- Hur solen samt skuggor för sig i en exakt rak bana på vår- och höstdagjämningen.
- Att det kan vara midnattssol på Antarktis.
- Hur solen står klockan 12:00 runt om på jorden.
- Att månen står upp i Sverige, ligger ner vid ekvatorn och är 180 grader vriden gentemot Sverige i Sydafrika.
- mm mm mm
är helt enkelt idioti.

Ja, man blir tillslut arg när man diskuterar med nät tr... opps menar plattskallar. För som jag sa, man måste vara sonika dum i huvudet om man inte förstår att jorden är ett klot. Det räcker att varit i den här tråden, har har diskuterat med en del plattskallar där jag t.o.m gått ut och fotograferat fram bevis för dom har fel och det enda jag får som svar är antigen total ignorans eller påstående att jag ljuger.

Inte EN ENDA GÅNG har någon av plattskallarna i den här tråden bemödat sig att ens göra ett ens litet test för att själv se det befängda med att påstå jorden är rund.

Det var ett tag sedan jag insåg att inte en enda person i den här tråden har trott något annat än att jorden är ett klot. Samtliga har enbart skrivit för att jäklas. Så jag insåg att det är meningslöst att diskutera.
Jag blir nästan mer rädd på dom som hela tiden på allvar forsätter år efter år skriva med samma personer. När det är så uppenbart att vissa plattskallar här kommer upp med samma argument om och om igen, och när dom blivit motbevisade så håller dom tyst med detta argument något halvår eller så. Sedan rapar som upp samma sak igen och det blir en repris.
Inget i din lista bevisar att jorden är sfärisk. Försök bättre!
Citera
2020-12-20, 17:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Självklart är den sfärisk och det finns flera enkla observationer som du kan göra för att förstå det.

Ett av de tydligaste bevisen är polstjärnan. Polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som observatörens breddgrad. Och detta är bara förenligt med att norra halvklotet är sfäriskt.

Jag tror det snarast handlar om att du inte kan ta till dig vardagliga enkla observationer, du fattar helt enkelt inte innebörden av det du ser och upplever.

Nej det gör det inte. Det finns filmklipp där någon påstår att det inte finns en böj och du är okritisk nog att gå på det. Du är helt enkelt lättlurad.
Det här med "vardagliga enkla observationer" håller inte riktigt då mänskligheten observerar jorden som platt och har gjort så i tiotusentalsår. Det är under en ganska kort modern tid som man anser att jorden är rund och det enbart efter att ha skolats in i det. Ett nyfött barn i djungeln utan yttre påverkan kommer inte att vardagligt betrakta jorden såsom sfärisk.
Inte ens de gamla mesopotamierna som lade grunden för den vetenskapliga metoden framförallt inom planetära observationer drog den slutsatsen. Så att påstå att det är naturligt att anse att planeten är sfärisk enbart av enkla vardagsobservationer är felaktigt.
Citera
2020-12-20, 17:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Åker du runt längs med Antarktis kust på den runda jorden så kommer du också tillbaka till samma plats. Bara att prova och mäta avståndet. Om du åker runt längs med en isrand som går runt om hela den platta jordskivan så borde avståndet bli extremt mycket längre än vad dom officiella kartorna säger att det är runt Antarktis. När du kommit tillbaka till samma plats så är det ju lätt att se hur långt du faktiskt seglat vilket borde ge en hint om vilken form Antarktis har.
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Inget i din lista bevisar att jorden är sfärisk. Försök bättre!
Jo det mesta av listan visar att jorden inte är en platt skiva. Försök bättre själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in