2020-12-20, 02:25
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helarenskyddardig
Om jorden är platt kan diskuteras. Det viktiga är dock att förstå att den INTE är rund. Finns hur mycket bevismaterial om detta på youtube, en av mina favoriter (Waykiwayki) blev tyvärr bannad då han började tala för mycket sanning om Flat Earth samt denna fakedemi.

Flera delar, visar hur "rymden" inte kan existera samt hur ESA (finns filmer om NASA med) använder sig mycket av CGI, greenscreen och andra effekter. Även hur inkompetenta de är om de nu är i livsfara och i "rymden".
https://lbry.tv/@waykiwayki:f/flat-earth-esa-hoax-part-1-launch:1

I denna så reser han till Indien och visar "ancient knowledge" angående Flat Earth.
https://lbry.tv/@waykiwayki:f/V1:5

Här bryter han ner jordklotet samt lägger in egna teorier.
https://lbry.tv/@waykiwayki:f/flat-earth-waykiwayki-live-in-zurich-p1:4

Här slaktar han en "Astrophysicist", hon kan inte svara på simpla frågor och saknar mycket kunskap inom det ämne hon studerat så mycket inom.
https://www.youtube.com/watch?v=qVeMnAj01RI

Mycket intressant information samt humor i hans kanal. Min egna teori är dock att vi bor i ett "cosmic egg". Eftersom allt består av fraktaler i grund och botten så tänker jag mig att ägget finns inuti ett ägg, som finns inuti ett ägg osv. Låt ingen hjärntvätta er att tro blint på "jordklotet", gör er forskning och dra egna slutsatser; som med allt annat i livet.
https://i.pinimg.com/originals/1c/93/cd/1c93cdc0ad7fd31b03242ba71e9547d0.jpg
Deta säger ju det mesta om "flat earth" rörelsen. "På YouTube finns allt!"
Och "CGI" har funnits ungefär lika länge som det moderna internet vi har idag samt att Astrofysikern inte KAN eller har lärt sig korkade flatearthfrågor.

Mer om detta med "Flat Earth" i min kommande post om "Vad finns i huvudet..."
Citera
2020-12-20, 02:49
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Här slaktar han en "Astrophysicist", hon kan inte svara på simpla frågor och saknar mycket kunskap inom det ämne hon studerat så mycket inom.
https://www.youtube.com/watch?v=qVeMnAj01RI

Jag blir så arg när jag lyssnar på den där killen. En massa skit han tar upp.

Dels tar han upp detta med att jämföra två bilder (vid 29:15). Ena taget från jorden mot månen, det andra från månen mot jorden. Och han säger att något är fel för månen är större än jorden...

Jaha, det är olika optik mellan dom olika bilderna. Grundläggande baskunskaper inom foto. Att en Astrofysiker inte kan svara på det är väl för att hon har inga fotokunskaper, samma som idioten som intervjuar henne.

Detta med att månen syns samtidigt mellan Queensland och Florida. Tiderna som står under är felaktiga om dom är tagna samtidigt, när klockan är 3:12AM (03:13) så är klockan 7:12 (19:12) för Australien har då sommartid. Men det spelar ingen roll så sett. Men ja, det är helt möjligt att se månen samtidigt mellan Queensland och Florida. Varför han påstår någonting annat är ju helt befängt. Jag har själv kontrollerat på tex Stellarium just det datumet och dessa tider, och ja! Du kan se månen.
Det program han tar upp, Celestia, begriper jag inte hur han har kontrollerat detta då det inte är alls speciellt lätt att kolla upp en sådan sak i det programmet.

Sedan efter det ljuger han om att skuggor inte kan vara mindre än objektet som kastar det... är han helt dum i huvudet???
Om ljuskällan är större än objekten som kastar skuggan så blir ju kärnskuggan mindre. Detta är ju helt grundläggande kunskaper vi pratar om.

Det är bara en massa lögner från idioten som intervjuar och kvinnan har inga möjligheter att kolla upp och motbevisa.

Så, du väljer att lyssna på någon som medvetet ljuger? Varför?
Senast redigerad av Jazzil 2020-12-20 kl. 03:01.
Citera
2020-12-20, 04:11
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Tja, det finns mycket av tokerier att hitta på YT. Varför väljer man att tro på sånt skit? En sak har du rätt i; Gör din egen forskning. Tex att släppa YT och titta på en fin solnedgång, kanske fundera på varför den beter sig som den gör? Se fartyg försvinna i fjärran med en kikare och förundras över att det döljs av vattnet mer och mer ju längre bort det kommer. Ja, det finns mycket att förundras över.

Det finns dock en hel del märkliga fenomen som exempelvis det där med fartyg som du tar upp där det finns personer som visat på att båten som ska ha åkt bakom kurvan enkelt kan ses igen om man bara zoomar, på avstånd där båten inte borde kunna ses.

Det behöver inte betyda att jorden är platt men det finns helt klart en del frågetecken kring mycket som vi har fått lära oss i skolböckerna.

Det vore otroligt intressant att ha tillgâng till stora resurser och mycket tid så att man själv kunde utforska och ta reda på så mycket det bara går om våran värld med dess miljö och omgivning osv.

Tyvärr finns dock inte dessa resurser eller den tiden och det är helt omöjligt att lita på varken den ena eller den andra sidan inom detta ämne idag då det finns så otroligt mycket desinformation och uppenbara agendor istället för bara sanningssökande, oavsett vad den må vara och helt utan att vara biased åt det ena eller det andra hållet.
Citera
2020-12-20, 04:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Det vore otroligt intressant att ha tillgâng till stora resurser och mycket tid så att man själv kunde utforska och ta reda på så mycket det bara går om våran värld med dess miljö och omgivning osv.

Tyvärr finns dock inte dessa resurser eller den tiden och det är helt omöjligt att lita på varken den ena eller den andra sidan inom detta ämne idag då det finns så otroligt mycket desinformation och uppenbara agendor istället för bara sanningssökande, oavsett vad den må vara och helt utan att vara biased åt det ena eller det andra hållet.
I den här tråden har det framkommit mängder med förslag på hur du själv kan ta reda på om jordens form överensstämmer med "skolboken". Flertalet av dem kräver varken speciellt mycket tid (några timmar) eller några otroliga ekonomiska resurser (några hundralappar).

Ett bra exempel är att man kan jämföra avstånd med hjälp av en jordglob, en karta och ett måttband.

Ett annat är att via datorn kontakta människor på olika platser för att se om det där med soluppgång, midnattssol och så vidare stämmer.

Fler exempel finns i tråden.
Citera
2020-12-20, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Planeter som t.ex. Venus och Mars, existerar dom enligt plattjordare? Isåfall, hur långt bort ligger dom. Vi kan ta endast Venus så det inte blir för krångligt.
I din fråga så utgår du ifrån att jorden är rund och andra ljus på himmelen också skulle vara runda planeter. Det är tom ett argument som globjordare använder sig av, om andra planeter är runda så måste också jorden vara det. Detta utan att ens fastställa att de s k planeterna är runda planeter.

Frågan du borde ställa istället är varför du anser att Venus är en rund planet?
Citera
2020-12-20, 11:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Typiskt sheeple att utgå från att det är planeter 😂
Tvärtom. Tidigare utgick man från att de var ”vandrande stjärnor”. När teleskopet uppfanns konstaterades det att de var planeter. Det är alltså ingen som utgått från att de är planeter, det är en observation. Just nu är det svårt att observera Saturnus, eftersom den är bakom Jupiter, men annars kan du själv göra denna observation.
Citera
2020-12-20, 11:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Frågan du borde ställa istället är varför du anser att Venus är en rund planet?
Tittar man på Venus med teleskop så framgår det att den är en rund planet.
Att den roterar runt solen visas av Venus faser och att den ibland är bakom solen och ibland framför.
Citera
2020-12-20, 11:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
givetvis borde atmosfären flyttas om nu jorden roterar
Det gör den, men bara lite, Men det är bara mätbart på saker som färdas en lång sträcka i atmosfären. Stora vädersystem och projektiler driver i sidled med jordens rotation. Förklara hur Coriolis- och Eötvös-effekten uppstår om jorden är stationär.

Citat:
av samma anledning som att man inte kan använda en basketboll som fläkt 😂😂
Det kan man, eftersom en basketboll inte är helt slät. Den blir dock inte så effektiv, då den är nästan slät, som jorden.
Citera
2020-12-20, 12:07
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ja, det intressanta är inte om jorden är rund eller platt. Bakom den runda jorden finns en övertygelse som handlar om grupptänk, argumentet för en rund jord är en överenskommelse om jordens form. Vi ser denna överenskommelse om det mesta i livet, det är en överenskommelse om vad som gäller. Säger man saker som motsäger rådande överenskommelse som att jorden skulle vara rund blir reaktionen från gruppen stark och aggressiv. Rädsla.

Det tyngsta argumentet för en rund jord är rädsla. När man överger den runda jorden överger man rädslan.

Så om du säger att Globen i Stockholm är fyrkantig och reaktionen från folk är ”stark” och ”aggressiv” när du hela tiden fortsätter påstå dess fyrkantighet ÄVEN när du får bevis efter bevis att du har fel... menar du att det då bygger på rädsla?

Att tro jorden är platt är det samma att ha problem med grundlägg logiskt tänkande.

Att avfärda sådana bevis som att:
- Turning Torso försvinner bakom horisonten.
- Södra Korset är rakt åt söder samtidigt norr är åt exakt motsatt riktning i Australien, Sydafrika och Argentina.
- Hur stjärnhimlen snurrar runt Södra Korset medsols och hur stjärnhimlen snurrar motsols runt Polstjärnan.
- Hur solen samt skuggor för sig i en exakt rak bana på vår- och höstdagjämningen.
- Att det kan vara midnattssol på Antarktis.
- Hur solen står klockan 12:00 runt om på jorden.
- Att månen står upp i Sverige, ligger ner vid ekvatorn och är 180 grader vriden gentemot Sverige i Sydafrika.
- mm mm mm
är helt enkelt idioti.

Ja, man blir tillslut arg när man diskuterar med nät tr... opps menar plattskallar. För som jag sa, man måste vara sonika dum i huvudet om man inte förstår att jorden är ett klot. Det räcker att varit i den här tråden, har har diskuterat med en del plattskallar där jag t.o.m gått ut och fotograferat fram bevis för dom har fel och det enda jag får som svar är antigen total ignorans eller påstående att jag ljuger.

Inte EN ENDA GÅNG har någon av plattskallarna i den här tråden bemödat sig att ens göra ett ens litet test för att själv se det befängda med att påstå jorden är rund.

Det var ett tag sedan jag insåg att inte en enda person i den här tråden har trott något annat än att jorden är ett klot. Samtliga har enbart skrivit för att jäklas. Så jag insåg att det är meningslöst att diskutera.
Jag blir nästan mer rädd på dom som hela tiden på allvar forsätter år efter år skriva med samma personer. När det är så uppenbart att vissa plattskallar här kommer upp med samma argument om och om igen, och när dom blivit motbevisade så håller dom tyst med detta argument något halvår eller så. Sedan rapar som upp samma sak igen och det blir en repris.
Citera
2020-12-20, 14:15
Medlem
Helarenskyddardigs avatar
Citat:
Tja, det finns mycket av tokerier att hitta på YT. Varför väljer man att tro på sånt skit? En sak har du rätt i; Gör din egen forskning. Tex att släppa YT och titta på en fin solnedgång, kanske fundera på varför den beter sig som den gör? Se fartyg försvinna i fjärran med en kikare och förundras över att det döljs av vattnet mer och mer ju längre bort det kommer. Ja, det finns mycket att förundras över.

Jag väljer att tro på mina observationer och använder mig av filmer och information på nätet för att sedan kunna utföra experiment IRL. Hur kan man välja att tro på en korrupt regering? Solnedgången har faktiskt förstärkt min teori. Enligt Flat Earth modellen så snurrar solen i mitten av cirkeln på sommaren och på yttersidan på vintern. Förklarar varför solen knappt syns i norr på vintern, och på sommaren blir det aldrig mörkt. Är du längre söderut på sommaren så kan du se att solen aldrig går ner, du ser att den döljer sig bakom horisonten. Du kan inte se den eftersom den är för långt bort. I filmerna jag länkade tas detta upp: "Vanishing point".

Fartyg kan du se igen med en stark zoom på en kamera. Att fortfarande tro att jorden är rund och att rymden existerar bevisar bara att man saknar förmåga att tänka själv och måste tro på smörjan man har blivit matad med.

Citat:
Överger man den runda jorden överger man sunt förnuft. Det är ingen överenskommelse, det är den fakta vi ser varje dag. Beklagar att det finns de som inte förstår detta.

Det är din åsikt och jag respekterar den. Med fakta menar du hjärntvätt och indoktrinering av staten? Kom med substans i inläggen istället för att försöka med svaga härskartekniker som "tokerier" och "Hur kan du tro på sånt skit".

Såg denna igår och den var riktigt kul. En "round earther" försöker argumentera med en Flat Earther, visar en video med där man ser hur jorden är rund. Men sedan vinklas kameran uppåt och jorden visar en kurvatur åt andra hållet (Go Pro kamera).

https://www.youtube.com/watch?v=qEdIfkZtUWY

Och till er som inte kommer med några vettiga kommentarer samt ska försöka förlöjliga, förolämpa samt de uppenbart betalda debatörer så får ni en ignore. Lekstuga på ert betéende.

Citat:
Ja, det intressanta är inte om jorden är rund eller platt. Bakom den runda jorden finns en övertygelse som handlar om grupptänk, argumentet för en rund jord är en överenskommelse om jordens form. Vi ser denna överenskommelse om det mesta i livet, det är en överenskommelse om vad som gäller. Säger man saker som motsäger rådande överenskommelse som att jorden skulle vara rund blir reaktionen från gruppen stark och aggressiv. Rädsla.

Det tyngsta argumentet för en rund jord är rädsla. När man överger den runda jorden överger man rädslan.

Bra inlägg. En stark reaktion visar rädsla för att ens egna världsbild ska falla samman. Kognitiv dissonans. I videon "Athene's Theory of Everything" (som kan hittas på youtube) så nämns det att folks biologi (minns inte exakt vad i kroppen) reagerar som att man är i en liv och död situation när ens världsbild ifrågasätts.
Senast redigerad av Helarenskyddardig 2020-12-20 kl. 14:49.
Citera
2020-12-20, 14:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag väljer att tro på mina observationer och använder mig av filmer och information på nätet för att sedan kunna utföra experiment IRL. Hur kan man välja att tro på en korrupt regering? Solnedgången har faktiskt förstärkt min teori. Enligt Flat Earth modellen så snurrar solen i mitten av cirkeln på sommaren och på yttersidan på vintern. Förklarar varför solen knappt syns i norr på vintern, och på sommaren blir det aldrig mörkt. Är du längre söderut på sommaren så kan du se att solen aldrig går ner, du ser att den döljer sig bakom horisonten. Du kan inte se den eftersom den är för långt bort. I filmerna jag länkade tas detta upp: "Vanishing point".

Fartyg kan du se igen med en stark zoom på en kamera. Att fortfarande tro att jorden är rund och att rymden existerar bevisar bara att man saknar förmåga att tänka själv och måste tro på smörjan man har blivit matad med.

Det är din åsikt och jag respekterar den. Med fakta menar du hjärntvätt och indoktrinering av staten? Kom med substans i inläggen istället för att försöka med svaga härskartekniker som "tokerier" och "Hur kan du tro på sånt skit".

Såg denna igår och den var riktigt kul. En "round earther" försöker argumentera med en Flat Earther, visar en video med där man ser hur jorden är rund. Men sedan vinklas kameran uppåt och jorden visar en kurvatur åt andra hållet (Go Pro kamera).

https://www.youtube.com/watch?v=qEdIfkZtUWY

Och till er som inte kommer med några vettiga kommentarer samt ska försöka förlöjliga, förolämpa samt de uppenbart betalda debatörer så får ni en ignore. Lekstuga på ert betéende.
Om jorden vore platt skulle horisonten visa en spikrak linje när den är i mitten av bilden. I videon ser man kurvan när horisonten är i mitten. Att den ser ut att vara konkav i underkant och överdrivet konvex i överkant, är som förväntat med en vidvinkel-lins.
Citera
2020-12-20, 14:40
Medlem
Helarenskyddardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om jorden vore platt skulle horisonten visa en spikrak linje när den är i mitten av bilden. I videon ser man kurvan när horisonten är i mitten. Att den ser ut att vara konkav i underkant och överdrivet konvex i överkant, är som förväntat med en vidvinkel-lins.

Finns flera filmer där horisonten filmats med en vanlig kamera och man ser mycket tydligt att det inte finns en böj. Klättra upp på en klippa med bra utsikt så kommer du att uppleva detta med. Det är meningslöst att försöka bevisa att jorden är rund med en Go Pro/lins kamera. Som sagt så tror jag inte 100% på Flat Earth, men den är i alla fall inte rund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in