2020-12-20, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Den finns med stor sannolikhet redan här.

Flygen från Storbritannien har gått hela tiden hit så då borde det finnas här också.
Det är klart att det redan finns här. Och för varje plan som kommer från Storbritannien får vi in ett antal nya smittade. Om en vecka är det ännu värre kaos här.
Citera
2020-12-20, 13:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Du behöver inte ta på dig någon foliehatt!

Om jag inte minns fel, så erbjöd dom sig att hjälpa till för några veckor sedan. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag hörde det..

Att tegnell skulle ta den hjälpen är högst osannolikt.
Min känsla är dock att det inte kommer vara ”vaccinatörer” som blir den trånga sektorn, utan tillgången till vaccin.
Det är nästan en fördel att det kommer komma pö om pö..

Vaccineringen sköter nog vårdcentralen och hemtjänsten.
Men även sjukvården behöver ju personal och veterinärer är medicinskt utbildade så det borde finnas massor av uppgifter som en veterinär skulle kunna sköta.

Väldigt fint om det är som du tror att de erbjudit sig
Citera
2020-12-20, 13:10
Medlem
Tror ni att vaccinet fungerar på det muterade viruset? Jag är tveksam faktiskt till att ta sprutan.
Citera
2020-12-20, 13:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja man känner sig hjälplös. Jag blev iallafall lite mer lugn när jag hörde Björn Olsen i morse säga att han inte trodde (osvuret var bäst) detta skulle påverka effekten av det vaccin som nu körs ut.

https://www.tv4.se/artikel/2dX9Av622BhMn4Or2qKm6d/sa-farlig-aer-den-nya-coronavarianten

Påminner också om att i TV4 nyheter igår där Thomas Kvarnkullen gjorde betraktelsen mellan munskyddsanvändning i USA (där han varit och rapporterat om valet) vs London. Han sa att han upplevde att i UK var de mycket slarvigare med munskydden (hade de på hakan osv), emot vad befolkningen i USA hade.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13310989

Kommer inte ihåg var jag hörde det men någon från Pfizer fick frågan och sa att de är beredda på mutationer och kan göra justeringar i vaccinet.
Citera
2020-12-20, 13:17
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det säger jag inte. Alla måste ytterst ta ansvaret. Men det är myndigheterna som bär det tunga ansvaret.

Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
En mängd europeiska länder stoppar nu flyg från UK där den nya stammen med 70% högre smittspridning finns.

Sverige: Inga flyg från UK stoppas.

Jag håller med, det är myndigheten som bär största ansvaret fram till Oktober, när regering opposition såg att smittan började öka. Till en början kan man säga att regering opposition litade på myndigheterna även om Kristerson, Bush och Åkesson faktiskt var tydliga med kritik, som ingen lyssnade på. Åkesson & Bush blev tom kritiserade för att de kritiserade!

Jag anser att regering och opposition borde ha tillsatt en egen grupp som Calmfors rekommenderade, och haft någon de kunde få andra input av istället för att så högtidligt räkna med FoHM.

De borde helt klart ha sett att deras ärade stadsepidemiolog inte hade koll på läget, eftersom man redan i våras fick så mycket kritik. Man hörde (?) eller valde att inte lyssna på vården, ändå lät man detta fortsätta.
Tills nu. Om det har med opionssiffror att göra skulle jag tro men det är ändå bättre än inget. Att nu FoHM ska in i mellandagarna och modellera vilka tider munskydden ska på kan man ju bara gapskratta åt och sätta skrattet i halsen. Det är just det som gått fel från FoHM från första början.

FoHM har en ohälsosam vana att vilja stå som en stor högtidlig allvetande koloss & motsatt sig varenda sak som skulle dämpa smittspridningen - eller - alltid velat ha nördiga resonemang kring andra aspekter (social orättvisa, ojämnlikhet, spelberoende, alkoholism) i sitt smittskyddsarbete.
Citera
2020-12-20, 13:17
Medlem
analkings avatar
vet ngn var man kan hitta hur många muteringar av Covid19 viruset som finns??
Citera
2020-12-20, 13:18
Bannlyst
Ska man gissa på att Sverige kommer vara sist ut att stoppa flyg och tåg från Storbritannien 😷😷🇸🇪🇸🇪
Citera
2020-12-20, 13:18
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag får ont i magen av att tänka på det, så jag dricker whiskey istället. Din gissning känns rätt, faktiskt helrätt.

Ja whiskey ska jag också börja dricka ett glas på morgonen. Fick jag göra när jag som liten följde med min mamma till Spanien för att jag inte hade tagit vaccin. Det ska tydligen finnas grejer i whiskey som tar bort bakterier sa min mamma. Lite OT.

Citera
2020-12-20, 13:19
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
vet ngn var man kan hitta hur många muteringar av Covid19 viruset som finns??

https://nextstrain.org/ncov/global 3 470
Citera
2020-12-20, 13:20
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Ska man gissa på att Sverige kommer vara sist ut att stoppa flyg och tåg från Storbritannien 😷😷🇸🇪🇸🇪

Vi kan inte vara sist eftersom att det knappt kommer hända att vi stoppar flyg
Citera
2020-12-20, 13:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, det är nog ett safe bet. Förutom att "vi" kanske inte kommer att stoppa dem alls.

Det jag inte kan förstå, är varför varken Aftonbladet eller Expressen har varit på Statsministern, Tegnell eller någon annan om detta ännu? Boris J. höll ju sitt tal i går eftermiddag redan...
Citera
2020-12-20, 13:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Danskarna verkar ha koll på resenärerna.

Citat:
Vid 23-tiden på fredagskvällen landade omkring 15 olika flygplan nästan samtidigt på Kastrup, flygplatsen i Köpenhamn. Det är orsaken till att det skapades långa köer och stor trängsel, enligt polisen.

– I stort sett alla resande som kommer från länder i karantän ska kontrolleras, och många av dem ska uppvisa ett max 72 timmar gammalt covid-test. Det gör att tiden man är vid passkontrollen blir extra lång, säger Rasmus Skovsgaard, polisinspektör vid Köpenhamnspolisen, till danska TV2.
https://www.expressen.se/kvallsposten/trangsel-pa-flygplatsen-polis-skrek-i-megafoner/

Men de här testerna - har de koll på alla nya mutationer som dyker upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in