2020-12-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den har en putstion I spike-proteinet som gör att den lättare binder sig till ACE2 receptor I cellerna.

Tyvärr är det just detta spike-protein som är det som vaccinerna adresserar. Mindre förändringar av detta behöver inte betyda att vaccinerna slutar fungera eller fungerar sämre, men de KAN innebära det. Framtiden får utvisa.
Jag tyckte att de engelska experterna var övertygade att vaccinet skulle funka. Någon grund för det bör dom ha.
Citera
2020-12-20, 12:52
Moderator
Chantres avatar
Citat:
En genvariant som finns hos en mindre andel av befolkningen erbjuder coronaviruset en bakväg in i cellerna, med risk för sjukhus- och respiratorvård som följd. Genvarianten kommer från våra sexuella möten med neandertalarna för tiotusentals år sedan, visar en studie.
Citat:
Eftersom dessa gener inte finns bland personer med afrikanskt ursprung
https://www.sydsvenskan.se/2020-12-20/gen-fran-neandertalare-kan-orsaka-svar-covid

Skulle ju kunna förklara varför det inte är kaos i centralafrika med döda och svårt sjuka.

Hur vet man om man är släkt med en neandertalare? Finns det något test man kan ta?
Citera
2020-12-20, 12:54
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
Jag tyckte att de engelska experterna var övertygade att vaccinet skulle funka. Någon grund för det bör dom ha.
hade ju varit kul med en oberoende studie som bekräftar detta
Citera
2020-12-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror de är tillfrågade men de hade ingen möjlighet.
Kan ha fel men uppfattade det så.

Med risk för att behöva ta på mig foliehatten har jag en fundering
kan man inte ta hjälp av landets alla veterinärer?

Du behöver inte ta på dig någon foliehatt!

Om jag inte minns fel, så erbjöd dom sig att hjälpa till för några veckor sedan. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag hörde det..

Att tegnell skulle ta den hjälpen är högst osannolikt.
Min känsla är dock att det inte kommer vara ”vaccinatörer” som blir den trånga sektorn, utan tillgången till vaccin.
Det är nästan en fördel att det kommer komma pö om pö..
Citera
2020-12-20, 12:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell ska väl invänta studier i flera månader först

70% högre smittsamhet är verkligen abnormt. Förstå om denna slår rot i Sverige.
Den finns med stor sannolikhet redan här.

Flygen från Storbritannien har gått hela tiden hit så då borde det finnas här också.
Citera
2020-12-20, 12:59
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om han inte direkt har rekommenderat det, så har han i alla fall inte avrått. Det enda rätta skulle ha varit, att regeringen skulle ha haft krismöte igår kväll efter Boris Johnsons tal, och därefter stängt ner för inresande från Storbritannien med omedelbar verkan. Eller i alla fall infört karantänstvång (bevakad karantän såklart, så de inte kliver på Arlanda Express eller tar taxi från flygplatsen och hostar ner folk).

Annars kommer det att komma massor med smittade hit, bland annat studerande och au pairer i England som reser hem över julen, och neger- och arabklaner som är utspridda över Europa, och passar på att ses när barnen har jullov från skolan.

Men det kommer förstås inte att hända något. Man känner sig helt hjälplös.

Jo, när det gäller denna sjukan så beror det faktiskt på smittdosen (den initiala dosen du får i dig), hur sjuk du blir. Det är ju därför unga, tidigare friska läkare och sköterskor har blivit så fruktansvärt sjuka och dött över hela världen, för att de fått i sig miljoner med partiklar när patienterna hostat rakt ut.

Ja man känner sig hjälplös. Jag blev iallafall lite mer lugn när jag hörde Björn Olsen i morse säga att han inte trodde (osvuret var bäst) detta skulle påverka effekten av det vaccin som nu körs ut.

https://www.tv4.se/artikel/2dX9Av622BhMn4Or2qKm6d/sa-farlig-aer-den-nya-coronavarianten

Påminner också om att i TV4 nyheter igår där Thomas Kvarnkullen gjorde betraktelsen mellan munskyddsanvändning i USA (där han varit och rapporterat om valet) vs London. Han sa att han upplevde att i UK var de mycket slarvigare med munskydden (hade de på hakan osv), emot vad befolkningen i USA hade.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13310989
Citera
2020-12-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U

Jag tror att det handlar om att inte skrämma befolkningen.

Edit: sannolikt fungerar vaccinet lika eller nästan lika bra! Men det kan även fungera sämre, exempelvis bara ha 80% effekt? 60%?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Antikroppar = du blir inte smittad och kan därmed ej smitta andra.

Om man har symptom = då hälsar man inte på någon.

Symptomfri = du kan fortfarande bära viruset och smitta andra.

Kommer man från Stockholm vill man kanske ha lite mer på fötterna innan man åker till en ort där det inte ha varit mycket smitta hittills.

Du får lyssna noggrannare på vad Tegnell har sagt. Han har hela tiden hävdat att man i Sverige kan hålla avstånd – vilket är bättre än munskydd på många sätt. Han har även önskat att man skulle öka antalet bussar i kollektivtrafiken för att göra det möjligt att folk kunde sitta mer avskild. Därutöver har han vädjat till människorna att INTE åka om det inte är nödvändigt. Man har även vädjat till dem som kan jobba hemifrån att inte belasta kollektivtrafiken och föreslagit alternativa sätt som att gå, cykla, elspark och att undvika rusningstrafik.

Utöver detta har Tegnell sagt att kollektivtrafik inte är någon större smittokälla. Det är värre när det gäller hemmet och arbetsplatserna där folk vistas i timmar.

Men Tegnell kan varken bestämma över SL/SJ eller hur folk gör.

Och fortfarande har ju Tegnell rätt. Öststaterna som slog sig i bröstet och förklarade att de hade vunnit över viruset ligger nu mycket sämre till än Sverige. Trots munskydd.

Utgår ifrån att du varit och testat dig för antikroppar då? För min del övertygad om att nästan ingen går och testar sig utan att ha känt sig sjuk eller varit nära någon som varit sjuk. Varför skulle man få den tanken?

Det är hur som helst långt ifrån en vetenskapligt undersökning då det inte är ett slumpmässigt urval och det räcker där för att punktera den här idiotiska diskussionen.

Du svarar inte på frågan om Tegnell har fel nu när han hävdar att det behövs munskydd i kollektivtrafiken nu när SL missköter sitt uppdrag och trängseln är påtaglig. Behövs det eller behövs det inte enligt dig?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-munskydden-maste-gripa-efter-alla-mojligheter

– Vi har inte ändrat oss. Vi har hela tiden sagt att om man inte kan upprätthålla en kollektivtrafik där det inte är trängsel är det väldigt mycket bättre med munskydd, säger Anders Tegnell.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sjukvården hr lyckats fördubbla antal liv de räddar ja.

Men kom ihåg att det var i oktober då servar gott om plats och många läkare per patient

Nu är det kaos igen. Bättre metoder ja men kaos kommer öka dödligheten på sjukhus

Ja det är det som så många inte verkar förstå? Att har man kaos på ett sjukhus med underbemanning så risker så många fler dö än om det varit vanlig bemanning. Stroke, hjärtinfarkt är såna sjukdomar som många riskerar att dö i som vanligtvis skulle kunna räddats. Många sjukdomar som också drabbar yngre är också i riskzonen att inte kunna räddas.

Så obehagligt.
Citera
2020-12-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du får lyssna noggrannare på vad Tegnell har sagt.

Tegnell är en usel läkare. Evidensbaserad medicin grundas på:

1. Bästa tillgängliga kunskap ska styra, vilken i första hand kommer från randomiserade studier och i andra hand från observationsstudier.

2. Försiktighetsprincipen, vilken innebär att tillämpar metoder med låg eller måttlig evidens om nyttan kan vara betydlig och skadan obetydlig.

WHO har nu över 40 studier, varav flera är översiktsstudier, som samtliga gör slutsatsen att maskanvänding är att rekommendera och att dess effekt är påtaglig.

Vad Tegnell och FHM har gjort i 9 månader är att invänta 100% stark evidens. Resultatet = handlingsförlamning och topp 23 i världen över flest döda per miljon invånare. Jämför med en läkare på akuten. Han är inte så korkad att han först ska invänta samtliga 40 provsvar innan han sätter igång.

Vi är i en världsomfattande pandemi. Att skydda befolkningen är av största vikt. Även om evidensen inte är den absolut allra högsta måste man agera enligt försiktighetsprincipen. I synnerhet när skador och kostnader för munskydd är obetydliga.

Bästa tillgängliga kunskap visat att ansiktsmask har effekt och dessutom förstärker distanseringen. (Harvards-studien). CDC, ECDC, WHO, ILA, GRT, BA och alla andra utländska expertmyndigheter rekommenderar munskydd. Tegnell är ensam i världen. Det säger en hel del.

Försiktighetsprincipen! Men sett till dina inlägg i tråden är din tunga ända uppe i colon transversum på Tegnell.
Senast redigerad av AirOfficer 2020-12-20 kl. 13:16.
Citera
2020-12-20, 13:03
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2020-12-20/gen-fran-neandertalare-kan-orsaka-svar-covid

Skulle ju kunna förklara varför det inte är kaos i centralafrika med döda och svårt sjuka.

Hur vet man om man är släkt med en neandertalare? Finns det något test man kan ta?

Du får se dig i spegeln och se om du känner igen dig i bilden i artikeln! Allvarligt då, så har alla européer neandertalgener. Men vi har så klart som individer olika kombinationer, precis som av alla andra gener. Det finns massor av olika neandertalgener i genpoolen. Ska man ta reda på om man har just DEN genen (det kanske står i artikeln vad den heter, jag kan bara läsa ingressen), så måste man göra PCR-test på sitt DNA (t.ex. från ett blodprov). Något av de där amerikanska släktforskningsföretagen, som samarbetar med laboratorier, kanske gör det? Ancestry, Heritage? Jag vet inte. Det är nog inget man får i den offentliga vården, i alla fall.
Citera
2020-12-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
nej att stänga gränsen strider ju mot värdegrunden, bättre att förbjuda idrott så att polisen får ngt vettigt att göra som här i detta kanadensiska exempel

källa

https://twitter.com/lolpipewrench/status/1340194078726635521

Situationen har verkligen spårat ut på många ställen. Exempelvis i Australien som jag alltid har tyckt bra om - hittills. Och i Italien.

Det finns liksom ingen tanke längre bakom vad som är "farligt" i och med smittorisken utan huvudsaken är att "folk lyder" helt oavsett vilka genomgalna regler regeringen sen än fattar.

https://www.youtube.com/watch?v=lipVg-St79s

Non si ferma.. ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in