Citat:
Ursprungligen postat av
Grand-canyon
Det säger jag inte. Alla måste ytterst ta ansvaret. Men det är myndigheterna som bär det tunga ansvaret.
Citat:
Ursprungligen postat av
AirOfficer
En mängd europeiska länder stoppar nu flyg från UK där den nya stammen med 70% högre smittspridning finns.
Sverige: Inga flyg från UK stoppas.
Jag håller med, det är myndigheten som bär största ansvaret fram till Oktober, när regering opposition såg att smittan började öka. Till en början kan man säga att regering opposition litade på myndigheterna även om Kristerson, Bush och Åkesson faktiskt var tydliga med kritik, som ingen lyssnade på. Åkesson & Bush blev tom kritiserade för att de kritiserade!
Jag anser att regering och opposition borde ha tillsatt en egen grupp som Calmfors rekommenderade, och haft någon de kunde få andra input av istället för att så högtidligt räkna med FoHM.
De borde helt klart ha sett att deras ärade stadsepidemiolog inte hade koll på läget, eftersom man redan i våras fick så mycket kritik. Man hörde (?) eller valde att inte lyssna på vården, ändå lät man detta fortsätta.
Tills
nu. Om det har med opionssiffror att göra skulle jag tro men det är ändå bättre än inget. Att nu FoHM ska in i mellandagarna och modellera vilka tider munskydden ska på kan man ju bara gapskratta åt och sätta skrattet i halsen. Det är just
det som gått fel från FoHM från första början.
FoHM har en ohälsosam vana att vilja stå som en stor högtidlig allvetande koloss & motsatt sig varenda sak som skulle dämpa smittspridningen - eller - alltid velat ha nördiga resonemang kring andra aspekter (social orättvisa, ojämnlikhet, spelberoende, alkoholism) i sitt smittskyddsarbete.