2020-12-20, 10:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Hahahahaaaa!!!!!
Du gick i taket när mitt första inlägg i den här tråden var att mögel som växer på hårdost sällan/aldrig bildar toxiner. Efter det har jag förtydligat samma påstående med källa och förklaringar som vilken läskunnig som helst förstår.

Förutom du och pf.

Ni två är som rasande chimpanser som drar in allt annat än det jag sagt och försöker lägga ord i min mun och kreditera mig med åsikter jag aldrig framfört och inställningar jag inte har.

Jag har endast hållit mig till frågan om toxinbildande mögel, om hur hyvling och beskärning av mögel är praxis på världens alla ostmejerier och även berört hur riskanalyser görs. Där har jag förklarat att om en risk inte kan elimineras helt så skall den minimeras till en acceptabel nivå.

Och där någonstans förvränger både du och pf vad jag sagt och vad det ni t r o r att jag säger.
VAD ÄR DET SOM JAG HAR MISSFÖRSTÅTT? VAR HAR JAG FEL?

KAN DU SNÄLLA, SVARA PÅ DESSA ENKLA FRÅGOR?!

Hänvisa gärna till inlägget där jag har felet ifråga. Fixar du inte, ja du anser jag att du ljuger - Och vad jag anser om lögnare, det kan du väl redan räkna ut.

Och berätta vad du menar med följande:
Citat:
Vad får dig att tro det?

Rekommendationer är just vad de är, rekommendationer.

Livsmedelsverket rekommenderar många saker. Många av rekommendationerna spelar ingen roll i det långa loppet.
Vad är det Livsmedelsverket rekommenderar som du anser inte är korrekt, och varför?
Senast redigerad av constant 2020-12-20 kl. 10:19.
Citera
2020-12-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Bra initiativ. Nu när det konstaterats att det inte är nåt fel på osten kan vi ju titta på andra aspekter.
Det här med arbetsmiljö borde ju vara nåt för skyddsombudet att titta på. Kanske det fanns nån sorts andningsskydd att använda men att dom var obekväma att ha på sig? Är inte insatt i sånt här.
Något säkert konstaterande finns väl varken åt det ena eller andra hållet men nu har man ju slutat upp med hyvlandet enligt egna uppgifter så man får väl hoppas att några ytterligare problem inte uppstår framöver.

Men ja, jag tycker också att arbetsmiljöfrågan är mer intressant på så vis att det även där handlar om människors hälsa, betydligt högre exponeringsgrader samt att det hela indikerar ett övergripande problem säkerhetskulturen då man uppenbarligen inte har gjort några fullgoda riskanalyser. Det är också en fråga som Skånemejerier helt ignorerat att bemöta.
Citera
2020-12-20, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Något säkert konstaterande finns väl varken åt det ena eller andra hållet men nu har man ju slutat upp med hyvlandet enligt egna uppgifter så man får väl hoppas att några ytterligare problem inte uppstår framöver.

Men ja, jag tycker också att arbetsmiljöfrågan är mer intressant på så vis att det även där handlar om människors hälsa, betydligt högre exponeringsgrader samt att det hela indikerar ett övergripande problem säkerhetskulturen då man uppenbarligen inte har gjort några fullgoda riskanalyser. Det är också en fråga som Skånemejerier helt ignorerat att bemöta.
Såna här problem brukar man nog diskutera internt med fack och skyddsombud, inte vanligt att man diskuterar i media om det inte är extremfall.
Citera
2020-12-20, 10:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Såna här problem brukar man nog diskutera internt med fack och skyddsombud, inte vanligt att man diskuterar i media om det inte är extremfall.
Inte diskuterar, men det händer att det kommer ut.

Kan tänka mig att det här fallet kan läcka, med tanke på att Skånemejerier redan gjort ett antal fel.
Citera
2020-12-20, 10:36
Medlem
Citat:
Hahahahaaaa!!!!!
Du gick i taket när mitt första inlägg i den här tråden var att mögel som växer på hårdost sällan/aldrig bildar toxiner. Efter det har jag förtydligat samma påstående med källa och förklaringar som vilken läskunnig som helst förstår.

Förutom du och pf.

Ni två är som rasande chimpanser som drar in allt annat än det jag sagt och försöker lägga ord i min mun och kreditera mig med åsikter jag aldrig framfört och inställningar jag inte har.

Jag har endast hållit mig till frågan om toxinbildande mögel, om hur hyvling och beskärning av mögel är praxis på världens alla ostmejerier och även berört hur riskanalyser görs. Där har jag förklarat att om en risk inte kan elimineras helt så skall den minimeras till en acceptabel nivå.

Och där någonstans förvränger både du och pf vad jag sagt och vad det ni t r o r att jag säger.
Det är som sagt ganska ovidkommande att det är ovanligt då samtliga rapporter som jag tagit del av fortfarande framhäver att risken finns. Det är ju också därför det rekommenderas att man ska skära bort mögel med god marginal. Kan man på annat sätt styrka att annan metod än den som rekommenderas är godtagbar så får man väl göra det. Det är inte svårare än så.

Detta har dock varken Skånemejerier eller du gjort, utan istället börjar du bluddra osammanhängande och hakar upp dig som en gammal grammofonspelare, samtidigt som du pratar om penisstorlekar och använder okävdningsord som apa, chimpans eller sumprunkare. Du måste ju för allsin dar själv inse hur detta ser ut. Man börjar ju undra om du har någon slags diagnos, vilket hade varit en ursäkt då det gjort ditt uppträdande mer begripligt.
Citera
2020-12-20, 10:40
Medlem
Citat:
Så är det naturligtvis men kommer frågan likt väl fram i media så ser det illa ut att man inte bemöter saken. Det ser mer ut som att man försöker mörka.
Citera
2020-12-20, 10:45
Medlem
Citat:
Så är det naturligtvis men kommer frågan likt väl fram i media så ser det illa ut att man inte bemöter saken. Det ser mer ut som att man försöker mörka.
Då lär dom få Arbetsmiljöverket på sig. Men det kommer kanske fler pressmeddelande om det här.
Citera
2020-12-20, 10:50
Medlem
Citat:
Då lär dom få Arbetsmiljöverket på sig. Men det kommer kanske fler pressmeddelande om det här.
Det lär man nog få oavsett. Är man som företag rädd för inspektion så är det ju något som är fel. Man ska ha ordning på torpet i dessa frågor och har man inte det så får man ofta chans att rätta till problemen.
Citera
2020-12-20, 10:54
Medlem
Citat:
Det lär man nog få oavsett. Är man som företag rädd för inspektion så är det ju något som är fel. Man ska ha ordning på torpet i dessa frågor och har man inte det så får man ofta chans att rätta till problemen.
Är dom rädda för inspektion? Var har du läst det?
Citera
2020-12-20, 10:58
Medlem
Citat:
Är dom rädda för inspektion? Var har du läst det?
Nej det vet jag inte. Många verkar dock vara det. Det var mer ett svar på ditt inlägg gällande att man lär få arbetsmiljöverket på sig. En sådan här händelse där arbetstagare utsatts för ohälsa på arbetsplatsen är man som arbetsgivare dessutom enligt lag skyldig att anmäla till Arbetsmiljöverket.
Citera
2020-12-20, 11:00
Medlem
constants avatar
Citat:
En sådan här händelse där arbetstagare utsatts för ohälsa på arbetsplatsen är man dessutom enligt lag skyldig att anmäla till Arbetsmiljöverket.
Just, Skånemejerier måste såklart anmäla själva. Spännande.
Citera
2020-12-20, 11:04
Medlem
Citat:
Nej det vet jag inte. Många verkar dock vara det. Det var mer ett svar på ditt inlägg gällande att man lär få arbetsmiljöverket på sig. En sådan här händelse där arbetstagare utsatts för ohälsa på arbetsplatsen är man som arbetsgivare dessutom enligt lag skyldig att anmäla till Arbetsmiljöverket.
Dom hade en inspektion av Livsmedelsverket i november som gick bra så dom verkar ha bra erfarenhet av inspektioner.
Citat:
Vid Livsmedelsverkets senaste bedömning av Kristianstad mejeri som genomfördes den 27 november 2020 fanns det inga avvikelser mot gällande lagstiftning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in