2020-12-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Är det någon av er som någonsin köpt en rund ost och sett på den att det hyvlats bort på sidorna? Jag har i alla fall aldrig sett några sådana tecken på mina ostar.

Nej, och det tas ju upp i reportaget. Det är helt godtagbart att hyvla bort mögel, men då ska det göras MINST 2cm runt om möglet. Skånemejerier har gett order om att det inte ska synas och då blir det minimala ingrepp, som i sin tur är skadligt då man inte tar bort tillräckligt.

Bättre att mejeriet är ärligt och man verkligen ser att det är borttaget ordentligt.
Citera
2020-12-14, 09:15
Medlem
Reklam är verkligen bra och dålig ibland ..

Cheeses: https://www.skanemejerier.se
Reklam: http://vizi.se/bra-och-dalig-reklam

Citera
2020-12-14, 09:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Det är väl bra. Eller vill du ha mögel på din ost?

Problemet är, att det måste mycket mycel till innan det blir synligt för blotta ögat. Om man hyvlar bort det synliga på ytan, så finns det antagligen osynliga myceltrådar kvar, som går längre in i osten. Det är HELÄCKLIGT! Även om sådan mögel som går på ost, så vitt jag vet, inte är giftig. Men inte nyttig heller (som någon skrev ovan om penicillin - det går inte på ost).
Citera
2020-12-14, 09:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeiou
Mögel är väl naturligt penicillin , bra på vintern och i Coronatider.
Även om det varit "naturligt penicillin" i dessa ostar, på vilket sätt tänker du att det skulle hjälpa mot virussjukdomar orsakade av Corona?

(Tips: Antibiotika kan hjälpa mot bakteriella infektioner)

För övrigt: Jag förutsätter att ICA och Lidl, de två butiker jag handlar på, gör en rejäl utredning, och innan den är klar, stoppar varenda ost från Skånemejerier. Ser gärna att de omgående går ut med det på sina respektive hemsidor och i sociala medier.
Senast redigerad av constant 2020-12-14 kl. 09:39.
Citera
2020-12-14, 09:39
Medlem
rymdteleskops avatar
blir inte förvånad eller äcklad av denna praxis, så gör jag ju hemma i kylen också om jag glömt äta ostmackor på någon vecka eller två. som någon sa - fattigt att de inte tar bort rikligt med ost. men även om det var farligt mögel får man väl inte i sig så jäkla mycket av det där ändå. who give a shit.

tror ni den massproducerade maten ni köper är ren? och hemult tillverkad med erat bästa i åtanke?
Citera
2020-12-14, 09:40
Medlem
1) vad gör alla andra osttillverkare? Funkar det inte på samma sätt på t.ex Arla? eller blir det bara pizzaost/riven ost av såna när Arla gör detta?

2) Konstigt att Aschberger inte kollat på detta också som jag postade om för ett tag sen kopplat till företagets moderbolag:
(FB) Lactalisgruppen, ev miljöförstörelse och ev skattefiffel

Men det är kanske en story som kommer snart när man granskar Skånemejerier mer?
Citera
2020-12-14, 09:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
tror ni den massproducerade maten ni köper är ren? och hemult tillverkad med erat bästa i åtanke?
Nej, det tror jag inte att är, så därför är det fantastiskt när sådant här kommer ut. Och risken företagen tar, är och ska vara enorm.
Citera
2020-12-14, 09:44
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Hur tror ni man gör/lagrar ost? Satan vad mesiga folk blivit.
Citera
2020-12-14, 09:47
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nej, det tror jag inte att är, så därför är det fantastiskt när sådant här kommer ut. Och risken företagen tar, är och ska vara enorm.
jo, förvisso sant. håller med
Citera
2020-12-14, 09:48
Medlem
Förklaringen till att osten ibland börjar få mögelfläckar efter ett par dar med andra ord.
Så jävla vidrigt.

Och att dom gör ostmassa av smör som börjat mögla är väl i det närmaste överlagt vållande till grava hälsorisker av folk som köper deras produkter.

Hoppas dom konkar, såhär ska man inte kunna hålla på och komma undan.
Citera
2020-12-14, 10:18
Medlem
Den ansvarige borde ju få en avhyvling.
Citera
2020-12-14, 10:20
Medlem
hippilis avatar
Man lär sej lite varje dag här på fb.
Jag trodde att ost som börjar röttna paketeras om och säljs dyrare som såndär rötten ost som folk köper, vad den nu kallas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in