2020-12-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om du inte vet skillnaden mellan fiction och verklighet, då förstår jag absolut varför du har problem med att inse att Skånemejerier gått ut med att de hyvlat ostar och paketerat om dem i den riktiga världen.

Det jag ville få fram var att det var väldigt fult av dem, om det sedan bryter mot någon lag, det vet jag inte, men uppenbart anser Livsmedelsverket att man dels ska skära bort mer än vad det franska mejeriet gjorde, dels att man inte ska paketera om.

Hur som, ingen mer ost eller annan produkt därifrån för mig. Detta trots att de påstår sig ha ändrat sina rutiner nu, de rutiner som tydligen du anser vara förträffliga - Varför de nu skulle behöva göra det om det vore så.

Man kanske har andra krav på hygien gällande livsmedelshantering i Frankrike? Vad vet jag? Kanske man kan skicka de hyvlade ostarna till huvudkontoret där?
Det handlar inte om mig -det handlar om hur juridiken fungerar. Du har väldiga problem med att förstå en hel del. Men man kan alltså inte bli dömd för mord bara för att någon säger att det var du - inte ens om du själv hävdar att det var du kan du bli dömd. Det måste finnas stödbevisning.
men tråden handlar inte om dina mordfantasier. Du försökte dig på en liknelse som var rätt kass och slog fel - så vi släppa det nu
Citera
2020-12-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det handlar inte om mig -det handlar om hur juridiken fungerar. Du har väldiga problem med att förstå en hel del. Men man kan alltså inte bli dömd för mord bara för att någon säger att det var du - inte ens om du själv hävdar att det var du kan du bli dömd. Det måste finnas stödbevisning.
men tråden handlar inte om dina mordfantasier. Du försökte dig på en liknelse som var rätt kass och slog fel - så vi släppa det nu
Liknelsen var tvärtom ganska bra. Ser man någon som fastnar med fingrarna i syltburken på en film från en övervaknings- eller mobilkamera så behöver man inte vänta på ett domstolsutlåtande för att själv konstatera det som filmen visar. Att få någon dömd för det inträffade är en helt annan sak.
Citera
2020-12-19, 23:02
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så du anser att Livsmedelsverket bör ändra sina rekommendationer från två centimeter till endast någon millimeter?

Har du kontaktat dem och berättat det och samtidigt hänvisar till din kunskap?
Vad får dig att tro det?

Rekommendationer är just vad de är, rekommendationer.

Livsmedelsverket rekommenderar många saker. Många av rekommendationerna spelar ingen roll i det långa loppet.
Citera
2020-12-20, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Du är ett hopplöst fall. Ett låst sinne.
Finns det många av din kaliber som jobbar med produktsäkerhet inom livsmedelsindustrin i Sverige så är det ganska sorgsamt och oroväckande. Svara istället på vad det är du "vill nå fram till" enligt mina tidigare frågeställningar och visa att du faktiskt har någon slags kompetens inom området. Detta sistnämnda är tyvärr något som du fatalt misslyckats med att visa i den här tråden.
Citera
2020-12-20, 01:25
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro det?

Livsmedelsverket rekommenderar många saker. Många av rekommendationerna spelar ingen roll i det långa loppet.
Så man kan enligt dig alltså höfta efter eget tycke och smak utan att evidensstyrka att den metod som man valt är minst lika bra och säker som den som Livsmedelsverket rekommenderar?
Citera
2020-12-20, 04:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Det handlar inte om mig -det handlar om hur juridiken fungerar. Du har väldiga problem med att förstå en hel del.
Tråden ligger inte i "juridik".
Citat:
Men man kan alltså inte bli dömd för mord bara för att någon säger att det var du - inte ens om du själv hävdar att det var du kan du bli dömd. Det måste finnas stödbevisning.
men tråden handlar inte om dina mordfantasier.
Det var du som gapade om att Skånemejerier inte gjort fel, för att det skulle krävas denna stödbevisning innan vi kunde säga något. Att det fanns film OCH erkännande från Skånemejerier brydde du dig inte om.

Det var du som krävde att Livsmedelsverket skulle fälla Skånemejerier innan vi andra här skulle få uttala oss om att det var vidrigt att hyvla bort mögel från ostar och sedan paketera om dem.

Det var du som ville ha det hela till en mordrättegång.
Citat:
Du försökte dig på en liknelse som var rätt kass och slog fel - så vi släppa det nu
Möjligt, försökte bara få dig att tänka till lite. Det verkade dock som om jag misslyckades.
Citera
2020-12-20, 04:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad får dig att tro det?

Och i det här fallet följde inte Skånemejerier de rekommendationer som Livsmedelsverket har.

- De tar bort betydligt mindre av sina mögliga ostar än vad Livsmedelsverket rekommenderar.
- De packar om möglig ost, vilket man inte får enligt Livsmedelsverket.

Det räcker mer än väl för mig, vare sig de kommer få en eller flera varningar eller inte.

Att göra så och dessutom utsätta sina anställda för mögel tillhör inte det jag accepterar. Att du och någon till gör det och att någon till och med försvarar det för att "det är väl inget farligt", finner jag otroligt fascinerande och jag funderar såklart vad det kan bero på.
Citera
2020-12-20, 04:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Kan du ge några exempel på rekommendationer som är onödiga?
Citera
2020-12-20, 09:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Du anser ju att du är smart. Använd Google.
Tänker du på Google maps, Google mail, Google drive, Google shopping, eller vad?

Hur som helst så är det inte min uppgift att finna belägg för dina påståenden. Antingen presenterar du några, eller så får du acceptera att bli tagen för som någon som bara hittar på.
Citera
2020-12-20, 09:55
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Mögelsvampar ..

Bra eller Dåligt: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/mogelsvampar?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Ja där står det:
Hårdost
Osten går att äta efter att du skurit bort mögelfläckar och ytterligare minst två centimeter runt det angripna stället.
Citera
2020-12-20, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Generellt i arbetsmiljölagstiftningen så ska arbetsgivaren göra en riskbedömning innan denne låter påbörja ett arbete och vid förändringar i arbetet. Man har ju missat någonting där om anställda känner mögeldoft i timmar efter att arbetet slutat. Vill man titta mer specifikt på vad som gäller vid biologiska ämnen som kan orsaka ohälsa så finns föreskrifter från Arbetsmiljöverket som heter "smittrisker" och "kemiska arbetsmiljörisker". Jag tycker själv att detta är en av de mer allvarliga bristerna som beskrevs då halterna som dessa medarbetare blivit utsatta för antagligen har varit ganska höga.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/mogel-organiskt-damm-toxiner-och-andra-mikrobiologiska-arbetsmiljorisker/
Bra initiativ. Nu när det konstaterats att det inte är nåt fel på osten kan vi ju titta på andra aspekter.
Det här med arbetsmiljö borde ju vara nåt för skyddsombudet att titta på. Kanske det fanns nån sorts andningsskydd att använda men att dom var obekväma att ha på sig? Är inte insatt i sånt här.
Citera
2020-12-20, 10:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Skulle du kunna få fram någon av dessa "många" rekommendationer som är onödiga? Självklart tillsammans med en förklaring till varför de skulle vara onödiga.

Eller hittar du bara på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in