2020-12-19, 19:25
Medlem
constants avatar
Uppenbart har franska Skånemejerier haft problem. Inte med hygienen kanske (men möjligen den också, Livsmedelsverket får bedöma) men med sin utrustning:
Citat:
Under år 2019 hade vi problem med en förpackningsmaskin som i vissa fall skapade en luftficka i hushållsostens förpackning som kunde resultera i mögel. Detta är ett problem som har åtgärdats.
Eller jo, det där med hygienen sket sig tydligen som lite grädde på moset:
Citat:
Är det farligt att konsumera ost med mögel?
Ost som inte naturligt är klassificerad som mögelost och som har mögelangrepp skall undvikas. Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer kan sådan ost konsumeras förutsatt att 2 cm runt mögelangreppet avlägsnas.
https://foretag.skanemejerier.se/svar-pa-reportage-om-hushallsost/

Ett företag som haft problem med maskiner, vilket de kompenserat genom att hyvla av mer än väl lite och sedan sälja osten till fullpris till inte ont anade konsumenter.

Citat:
Nu när ni ändrar er rutin kommer ju matsvinnet att öka. Hur tänker ni när ni kastar fullt ätbar ost?
Vi kommer att koncentrera alla våra ansträngningar på att undvika avvikelser som kan leda till mögelutveckling och därmed minimera matsvinnet.
Skitsmart! Kom de på det när de blev avslöjade? :-O

Citat:
Vi vill försäkra er om att alla medarbetare på Skånemejerier är fullt fokuserade på att ta fram säkra produkter av högsta kvalitet. Inget gör oss ledsnare än att se konsumenter som är oroliga eller besvikna.
Ändå sätter de anställda på att hyvla mögel för att lura konsumenter... Det känns som att Skånemejerier verkligen är fokuserade på de anställda och konsumenterna. Verkligen. Hade det inte varit bättre att laga den där maskinen? Men det kostade väl mer än andras hälsa, eller?
Citat:
Alla konsumenter kan känna sig säkra med att när de konsumerar Skånemejeriers, ICAs och Lidls hushållsost, konsumerar de en ost av högsta kvalitet.
Det har precis visat sig att det var långt ifrån högsta kvalitet, men jag och Skånemejerier kanske har olika definition på begreppet?

Och hur fan kan ICA och Lidl acceptera det här? Ligger nivån där för alla deras produkter? Det blir mer Willys tills de berättar hur de tänker.
Senast redigerad av constant 2020-12-19 kl. 19:30.
Citera
2020-12-19, 19:36
Medlem
Huvudsaken är ju ändå att osten är okej.
Citat:
ICA införde ett tillfälligt säljstopp för att göra en utredning av situationen. Efter att ha fått bekräftat från både oss på Skånemejerier och Livsmedelsverket att osten är säker att konsumera har försäljningen återupptagits.
Citera
2020-12-19, 19:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Huvudsaken är ju ändå att osten är okej.
Tycker du att det är så?

Om du hade två ostar att välja på, varav den ena var hyvlad från mögel med en mindre marginal än vad Livsmedelsverket rekommenderar, skulle du då kunna ta vilken som?

Och anser du att det är högsta kvalitet om du tar den som är hyvlad?
Citera
2020-12-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tycker du att det är så?

Om du hade två ostar att välja på, varav den ena var hyvlad från mögel med en mindre marginal än vad Livsmedelsverket rekommenderar, skulle du då kunna ta vilken som?

Och anser du att det är högsta kvalitet om du tar den som är hyvlad?
Jag låter livsmedelsverket avgöra såna frågor.
Citera
2020-12-19, 19:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag låter livsmedelsverket avgöra såna frågor.
Du kan väl svara på frågan utan att blanda in andra:

Skulle du lika gärna välja en ost där man hyvlat bort mögel långt under det rekommenderade och sedan paketerat om den om båda hade samma pris?

Möglet har franska Skånemejerier redan erkänt, liksom ompaketering. Du behöver inte vänta på nån.

Svara istället!
Citera
2020-12-19, 19:56
Medlem
Citat:
Du kan väl svara på frågan utan att blanda in andra:

Skulle du lika gärna välja en ost där man hyvlat bort mögel långt under det rekommenderade och sedan paketerat om den om båda hade samma pris?

Möglet har franska Skånemejerier redan erkänt, liksom ompaketering. Du behöver inte vänta på nån.

Svara istället!
En ost där man hyvlat bort mögel långt under det rekommenderade är inte godkänd av vare sig Skånemejerier, Ica eller livsmedelsverket. Men hade jag köpt en ost, upptäckt hemma att den var hyvlad hade jag ätit den.
Citera
2020-12-19, 20:01
Medlem
constants avatar
Citat:
En ost där man hyvlat bort mögel långt under det rekommenderade är inte godkänd av vare sig Skånemejerier, Ica eller livsmedelsverket.
Citat:
Men hade jag köpt en ost, upptäckt hemma att den var hyvlad hade jag ätit den.
Nu var inte det frågan eller det du tog upp.

Men ja, jag vet att det finns de som du. Det är jättesorgligt, och mina tårar sprutar varje gång någon.

Skäms du inte inför dig själv? Dina barn?
Citera
2020-12-19, 20:04
Medlem
Citat:
Nu var inte det frågan eller det du tog upp.

Men ja, jag vet att det finns de som du. Det är jättesorgligt, och mina tårar sprutar varje gång någon.

Skäms du inte inför dig själv? Dina barn?
Om jag i affären ser en hyvlad ost, hur ska jag veta att man inte hyvlat bort med rätt marginal?
Citera
2020-12-19, 20:10
Medlem
Citat:
Tolkar det som att dom sålts.https://foretag.skanemejerier.se/svar-pa-reportage-om-hushallsost/
Tycker det är märkligt att man först anger att Livsmedelsverket säger att produkten är säker men att man i samma andetag ändrar sina rutiner för att man är osäker på om dessa rutiner är godkända. Om man nu inte följer gängse rutiner utan verkar ha hittat på egna, hur kan då Skånemejerier eller Livsmedelsverket vara säker på att produkten verkligen är säker?

Det får också mitt blod att koka när man helt ignorerar de allvarligare fallen av missförhållanden som beskrevs i reportaget gällande personalens arbetsmiljö och att ostkräm sades produceras av mögligt smör. Nu körsbörsplockar man endast en aspekt och gråter ut över hur hemskt reportaget var för att de innehöll en bild på en container med ost som skulle kasseras. Precis som om detta skulle få alla andra omständigheter som beskrevs i reportaget att försvinna. Tycker man skyller ifrån aig alldeles för mycket i sina frågor och svar istället för att ta ett helhetsansvar och verkligen gå till botten med de missförhållandena som togs upp.
Citera
2020-12-19, 20:12
Medlem
Citat:
Om jag i affären ser en hyvlad ost, hur ska jag veta att man inte hyvlat bort med rätt marginal?
Som konsument så förutsätter man ju att producenter följer de lagar och rekommendationer som finns vid livsmedelshantering. Sådant här skadar ju dock detta förtroende hos många. Speciellt då man inte lyckas belägga att metoden som använts verkligen var godkänd och säker.
Citera
2020-12-19, 20:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Köp ingen ost som ser hyvlad ut, köp ingen ost från Skånemejerier.
Citera
2020-12-19, 20:32
Medlem
Citat:
Edit: Funderar på om själva hyvlandet kan strida mot Arbetsmiljölagen? Någon med koll?
Generellt i arbetsmiljölagstiftningen så ska arbetsgivaren göra en riskbedömning innan denne låter påbörja ett arbete och vid förändringar i arbetet. Man har ju missat någonting där om anställda känner mögeldoft i timmar efter att arbetet slutat. Vill man titta mer specifikt på vad som gäller vid biologiska ämnen som kan orsaka ohälsa så finns föreskrifter från Arbetsmiljöverket som heter "smittrisker" och "kemiska arbetsmiljörisker". Jag tycker själv att detta är en av de mer allvarliga bristerna som beskrevs då halterna som dessa medarbetare blivit utsatta för antagligen har varit ganska höga.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/mogel-organiskt-damm-toxiner-och-andra-mikrobiologiska-arbetsmiljorisker/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in