2020-12-19, 18:06
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Högst troligt kan vi räkna bort två varningsskott.
Finns alltså risk för att killen har fått smaka på tre blyimplantat....

Återstår att se hur mycket droger grabben har pumpat i sig före han började jonglera med pickan så här veckan före jul
Varningsskott?
Du vet att det är skillnad på verkanseld och varningsskott.
Skjuter polisen verkanseld så skjuter hen verkanseld.
Inte varningsskott innan
Citera
2020-12-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuko6
Snubben fick precis vad han förtjänade.
Vad har han gjort eftersom han förtjänade att dö?🤔
Citera
2020-12-19, 18:19
Medlem
[quote=Perguitar|74012628]Det går alldelse utmärkt att benämna polisens kulor dumdum, så även om de numera benämns expanderande, så det bara same shit, different name. Det man då gjorde med ammunutionen var att fila ned spetsen på på de helmantlade kulorna, och t o m fila kryss i spetsen för att maximera skadeverkningarna. Att avända sådan ammunition i krig förbjöds i Haagkonventionen 1899, så att svensk polis får använda sån skit mot civila är bara horribelt.[/QUO

Dum dum, hålspets benämns idag som expanderande, precis som städare har blivit lokalvårdare och nu hygientekniker... Men det är i princip samma skit!

Varför polisen kör med expanderande ammunition är för att minska risken av rikoschetter av förlupna
kulor och att kulan inte fortsätter in i bakomvarande då kulan träffar slöddret, att de bakomvarande skall skonas, men en helmantlad så kan den penetrera flera personer i folktäta miljöer!
Citera
2020-12-19, 18:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Varningsskott?
Inte varningsskott innan

Har en polis i familjen som säger att varningsskott kan skjutas innan verkanseld.
Men varningsskott får inte skjutas endast för att skrämmas i ofarliga situationer.
Då blir det vilda västern.
Citera
2020-12-19, 18:47
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Varningsskott?
Inte varningsskott innan

Nu är jag inte säker på att jag förstår vad Du försöker och säga.

Det jag menar är att polisen först troligen sköt två varningsskott och därefter verkanseld tre skott.
Detta efter inlägget om att en skribent hade hört totalt 5 skott....
Citera
2020-12-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rezoonizer
Personen som blivit skjuten heter alltså Al*x*nder j*h*nss*n även kallad "tjuven" i Sala. Hela hans uppväxt har kantrats av missbruk och brott som rån och inbrott.
Tragisk händelse men tror inte någon som vet vem han var är speciellt förvånad.
Kan svara på eventuella frågor ni har, då jag har bott i Sala under en lång period och har hyfsad koll på den undre världen och dess klientel.

Sett ur samhällssyn ingen större förlust alltså?
Citera
2020-12-19, 19:00
Medlem
Här kan vi spekulera om vad som hände.
Vad som hände lär komma fram i samband med utredning.
En polis har rätt att använda verkningseld om situationen så kräver/tillåter.
Citera
2020-12-19, 19:22
Medlem
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UziDog
Han heter Alexander Olsson och är en bra kille. Han missbrukade och är dömd för massa stölder och sånt vanligt punderi.

Jag hoppas folk blir lika upprörda nu när en svensk kille blir skjuten av polis som när en svart person i usa kvävs efter att ha tryckt i sig fentanyl, och som dessutom påstod sig ha andningssvårigheter innan polisen grep han. Jag kommer få reda på exakt vad som hänt eftersom jag känner alla inblandade. Men bor ej kvar i sala och fick precis veta detta.
Återkommer när jag vet mer!

Om inte killen va ordentligt påtänd eller utvecklingsstörd, så borde han lagt ifrån sig sin jävla kolsyrepistol när han blev uppmanad!! Såna förtjänar att bli blytyngda! Svensk eller inte!
Citera
2020-12-19, 19:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Har en polis i familjen som säger att varningsskott kan skjutas innan verkanseld.
Men varningsskott får inte skjutas endast för att skrämmas i ofarliga situationer.
Då blir det vilda västern.

Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Nu är jag inte säker på att jag förstår vad Du försöker och säga.

Det jag menar är att polisen först troligen sköt två varningsskott och därefter verkanseld tre skott.
Detta efter inlägget om att en skribent hade hört totalt 5 skott....

Det finns inget som heter varningsskott inom svenska polisens utbildning. Man lär sig verkanseld, inget annat.
En erfaren polis efter att ha hamnat i trängt läge gång på annan, lär sig ofta dock finna utrymmet att ge förövaren en chans innan denne skjuts ned.
Ibland infinner sig utrymme, oftast inte. Därtill är polisens ammunition inte idealisk att sätta i betongen, i ett golv eller annat hårt underlag, då splitterrisken är avsevärd.

Antalet skott hörda, går aldrig att belägga huruvida varningsskott skjutits. Ibland skjuts det rejält, ibland bara ett skott - Allt beroende på hur påslaget är där och då.
Skottens betydelse vet man inte förrän man hört polisens utsago, samt eventuella kollegor eller ögonvittnen.
Citera
2020-12-19, 19:51
Medlem
Remington Steels avatar
Tidningsjournalisterna satsar säkert på vinkeln att hitta någon som vill vara med på bild och berätta att offret var världens trevligaste människa. Snäll och omtänksam. Hjälpte gamla tanter över gatan. Det tunga missbruket och allt det kriminella var bara en hobby.
Citera
2020-12-19, 20:17
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det finns inget som heter varningsskott inom svenska polisens utbildning. Man lär sig verkanseld, inget annat.
En erfaren polis efter att ha hamnat i trängt läge gång på annan, lär sig ofta dock finna utrymmet att ge förövaren en chans innan denne skjuts ned.
Ibland infinner sig utrymme, oftast inte. Därtill är polisens ammunition inte idealisk att sätta i betongen, i ett golv eller annat hårt underlag, då splitterrisken är avsevärd.

Antalet skott hörda, går aldrig att belägga huruvida varningsskott skjutits. Ibland skjuts det rejält, ibland bara ett skott - Allt beroende på hur påslaget är där och då.
Skottens betydelse vet man inte förrän man hört polisens utsago, samt eventuella kollegor eller ögonvittnen.

Alltså, vad är det egentligen Du skriver?
Du blandar ju och ger friskt i ditt inlägg vilket blir helt motsägelsefullt till slut.
Du inleder med att säga att det finns inget som heter varningsskott.
Längre ner i ditt inlägg så refererar Du just till varningsskott.

För ordningens skull så har jag läst på för att egentligen kontrollera mitt egna inlägg.
Verkanseld är alltså en term som används inom militären.
Det är eldgivning med syfte att att skapa verkan d.v.s skada målet.
Militärens term verkanseld används även av polisen.

Militären använder sig även av termen varningsskott vilket enligt dig och ytterligare en användare hävdar.
Kanske Ni har rätt men vad kallas då termen när en polis skjuter i luften?

När det gäller antalet skott verkanseld,varningsskott eller var det nu är så kommer givetvis utredningen att visa det. Nu var det ju spekulation efter en skribents inlägg.
Det kan ju somsagt vara 1 skott eller 7 skott. 1 direkt träff eller 7.
Sorry men ditt inlägg låter mer som en mix av Professor Kalkyl och kapten Haddock...
Citera
2020-12-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartjavel
Kvinnliga poliser skjuter väl inte ihjäl buset, dom knäböjer för dom så du verkar ha fel.

Spännande händelse detta. För ett tag när en neger i USA blev ihjälskjuten var det demonstrationer i veckor, få se om städerna blir sönderslagna för en vit svensk man också.

Om GM är neger så knäböjer kvinnliga poliser. Nu handlade det om en svensk och då skjuter de gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in