Citat:
Här tycker jag att man ska ta i beaktande att det inget av spåren/uppslagen utreddes ordentligt från början. Kanske hade det blivit annorlunda om SE plockats in dagen efter? Oavsett scenario ska det gå ihop efter 34 år och det kommer att lämnas obesvarade frågor så diskussionen lär fortsätta i oändlighet.
Ja i och med att mordet inte löstes omedelbart så övergick det rätt tidigt till att bli ett cold case. Försöket med CP var dömt att misslyckas från början. Bara idén att en missbrukare plötsligt skulle få för sig att skjuta landets statsminister är absurd. Att han i affekt kunde tillgripa kraftigt våld mot folk i undre världen är en sak, men hur i hela friden kunde PU få det till att han var Palmes mördare?
SE utreddes ju faktiskt en del i början. Jag tycker inte man kan säga att han lämnades outredd. Det gjordes flera förhör, varav ett rejält och detaljerat i april. PU utredde också hans roll på mordplatsen och och gav honom till sist epitetet "varande på mordplatsen".
Det som var tydligt, åtminstone för mig, var att han fortsatte vara konstig och rörig. Men det var också tydligt att han inte någon gång tappade fotfästet och föll igenom. Han stod kvar trots kritisk granskning. Om han klarade det och ändå var mördaren hade han nerver av stål. Sen har vi då alla motsägande uppgifter varav flera tyder starkt på att han trots allt var mordplatsvittne.
Det är det här med uppgifterna jag syftar på när jag säger att TP och KP är slarviga med detaljer. De gör samma misstag som HH och Ölvebro. Man yxar till något allmänt men märker inte detaljerna. The devil is in the details.
Det går inte, enligt mig, aldrig att få ihop ett scenario som håller. Det finns stora luckor hur man än vrider på frågan.
Däremot är uppslaget om övervakning faktiskt inte seriöst utrett överhuvudtaget. Det ständiga påståendet att vittnena trodde eller hittade på håller inte. Påståendet att alla som noterat övervakningen är foliehattar håller inte heller.
PU skulle för längesedan ha insett att detta behövde utredas på djupet. Dag Andersson insåg det. Säpo PM visade det. PU:s egen lilla utredning 2017 visade det.
Vilka var männen och varför stod de i positioner vid tidpunkter som är högst relevanta i relation till Palmes rörelser? Som jag sagt tidigare måste man vara blind eller blockerad i huvudet för att inte se att frågan är viktig.