2020-12-19, 12:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den logaritmiska kurvan visar väldigt tydligt skillnaden i utveckling i Sverige, Danmark och Tyskland:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&minPopula tionFilter=1000000&time=2020-09-12..2020-12-18&country=SWE~DEU~DNK&region=Europe&deathsMetric= true&interval=total&hideControls=true&perCapita=tr ue&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=as c

Danmark har samma exponentiella ökningstakt som Sverige, men ligger givetvis långt efter oss.

Tyskland ser däremot ut att gå mot något riktigt illa. Man får hoppas att deras hårdare lockdown biter nu, men jag tror inte de har tillräckligt bra förutsättningar - Tyskland är ett för stort land.

Jag tycker det börjar bli väldigt tydligt att det här med pandemi handlar framför allt om den absoluta befolkningsstorleken. Det ger en exponentiell effekt att ha en större population, i absoluta tal. Små avgränsade populationer klarar sig betydligt bättre, allt annat lika.

Jag tror vetenskapen (inkl. FHM) kommer helt omvärdera betydelsen av att avgränsa områden. Nästa gång det kommer en pandemi tror jag att man kommer stänga både yttre och inre gränser, och dela upp Sverige i mindre självständiga enheter. Stänga passage mellan län som första åtgärd, och helt skippa munskydd och hårda restriktioner.

Där visar du precis hur okunnig du är. Man kan inte jämföra två logaritmiska kurvor som inte startar ifrån samma värde. Uselt försök att vilseleda, lägger man på linjär kurva så ser man hur det ligger till.
Citera
2020-12-19, 12:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
"Sverige Följer En Modell Som Har Fungerat"
Giesecke motiverar sin åsikt med att Sverige fortfarande "vidhåller de demokratiska principerna i samhället".

Som rätten att smitta andra som är Sveriges demokratiska princip numera. Det vill säga att man har rätt att föra över smitta till en annan person så den riskerar att bli grovt missahndlad eller att avlida av tilltaget.

Staten försvarar rätten att smitta andra genom sin politik.
Det är en av de demokratiska principerna enligt herr Giesecke?
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Ja, där har du stjärnskottet som har anställt Tegnell. Pusselbitarna börjar falla på plats.
Citera
2020-12-19, 12:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Hemtest gjort och provsvar har redan kommit. Är positiv. Förlorat 100% av smak och lukt. Fortfarande kan jag bara känna hetta, varmt, kallt och konsistenser. Riktigt skum upplevelse. Har varit sjukare vid andra tillfällen. Nu är jag inne på 4-5 dygnet och är pigg.

Jäkla otur du har nu till jul och allting. Krya på dig.
Jag fick tillbaka lukt efter drygt 2 månader men konstig smak har jag fortfarande. Speciellt kaffe.
Citera
2020-12-19, 12:24
Medlem
Kan man se vid ett test när man blev smittad, åtminstone vilken dag hade ju varit till hjälp
Citera
2020-12-19, 12:29
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
"Sverige Följer En Modell Som Har Fungerat"
Giesecke motiverar sin åsikt med att Sverige fortfarande "vidhåller de demokratiska principerna i samhället".

Som rätten att smitta andra som är Sveriges demokratiska princip numera. Det vill säga att man har rätt att föra över smitta till en annan person så den riskerar att bli grovt misshandlad eller att avlida av tilltaget.

Staten försvarar rätten att smitta andra genom sin politik.
Det är en av de demokratiska principerna enligt herr Giesecke?
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Han sa dessutom att han känt till länge sen mars att det fanns asymtomatiska spridare, han som fakturerar 100 000 tusen i månaden till oss skattebetalare.

Kunde han inte sagt till FoHM så de kunde agera annorlunda. Att tvätta händerna hjälper föga emot asymtomatisk spridning? Är det inte en demokratiskt rättighet / skyldighet han har att informera smittskyddsarbetet om detta viktiga i pandembekämpning?
Citera
2020-12-19, 12:37
Avslutad
Ny sida på platz.se med kurvor över sjukhusfall och IVA län för län.

Även om länen såklart ser väldigt olika ut och inte är jämförbara tyckte jag ändå Norrbottens län hade en "intressant" och snabb vändning från toppen. Nästan exakt lika många sjukhusfall som toppen i våras den 1 december, när de låg på drygt 55 fall. Nu är de nere på 23. Många län ligger i alla fall på liknande antal (30-70) men utan en lika stor nedgång.

Men ja det kanske inte alls är jämförbart, men jag följer en av orterna som drabbades hårdast i våras och har ett bra intryck av hur de agerat sedan dess.

Sthlms kurva ser mer eller mindre ut att ha stannat på sjukhusfallen sedan några veckor, men samtidigt står det nästan helt still där på en väldigt hög konstant nivå: Runt 750-800 fall hela december.

Trenderna i Skåne och Västra götalands ser nog sämst ut, med kurvor som pekar tydligast uppåt av alla län. Båda har gått från cirka 310 till 420 sjukhusfall senaste tio dagarna. 40-42 på IVA just nu för båda.

https://platz.se/coronavirus/?page=hospital&fbclid=IwAR1tEWystmguEl9WkDN7W69m-9bhxU8np-aiky9CUMxg7vg5BzAE-jhy7dI

Tillägg: Eller Blekinge med flera pekar visserligen rakt uppåt fast på helt andra nivåer såklart.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-12-19 kl. 12:39.
Citera
2020-12-19, 12:37
Medlem
Mer info från England, gäller oss också:

Jeremy Farrar är medlem i regeringens expertgrupp.

"The new strain of Covid-19 is worrying & real cause for concern & extra caution. Research is ongoing to understand more, but acting urgently now is critical. There is no part of the UK & globally that should not be concerned. As in many countries, the situation is fragile."

https://twitter.com/JeremyFarrar/status/1340244497448484865
Citera
2020-12-19, 12:42
Medlem
knasen79s avatar
Lockdown är en dålig strategi. Framtiden offras på bekostnad av att upprätthålla livet på individer som ändå snart ska dö.

Sveriges linje är rätt!
Citera
2020-12-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Lockdown är en dålig strategi. Framtiden offras på bekostnad av att upprätthålla livet på individer som ändå snart ska dö.

Sveriges linje är rätt!

Du har ett passande nick.

En lockdown 3-4 veckor för att ge vårdpersonal andrum är en bra strategi men du jobbar ju inte inom vården så du kan nog inte förstå.
Citera
2020-12-19, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Att jämföra logaritmiska kurvor är vilseledande när du har olika utgångsvärden.
Tror du främst förvirrar dig själv.

Vad gäller Tyskland så ligger de strax under Sveriges rapporterade döda/dag, de har dock sett tecken på ett R strax under 1 senaste dagarna. I kombination med utökade åtgärder kan de ha nått kulmen, eller vara väldigt nära den.

Danmark har en betydligt mer oroande utveckling. Smittan har ökat explosionsartat i December och detta kommer få ett genomslag i dödligheten framöver.
Förvisso testar man extremt mycket, vilket kanske innebär att de egentligen bara ligger på halva Sveriges nivå, men i nuvarande takt kan de komma ikapp och förbi på 10 dagar.

Skulle säga att utvecklingen i Danmark är minst lika oroande som den i Sverige just nu. I Tyskland kan det däremot ha stabiliserats.

Håller med dig om tanken på geografisk avgränsning, det ger förutsättningar för att bekämpa den lokala smittan långsiktigt.
Det är ju precis tvärtom. Den logaritmiska kurvan är den som är oberoende av utgångspunkten, när man har en exponentiell utveckling. Det är därför den kurvan är rak, när den linjära är böjd.

Tyskland har ett mycket värre läge än Danmark. Tyskland har lika många döda per dag/capita som Sverige. Igår var deras 7-dagars rullande dödstal rentav högre än Sveriges.

Tyskland gick över till att bara testa personer med svåra symptom den 11 november. Därför slutade kurvan över fall att stiga, och R-talet ser lägre ut.

Jag tror oavsett att det här med små geografiska avgränsningar har en exponentiell inbromsningseffekt, och att det är nyckeln till hur den här pandemin har utvecklats.

Jag tycker t.o.m. att man kan spekulera i om Sveriges strategi har räddat våra grannländer. Den gemensamma faktorn mellan de länder som har klarat sig i Europa är varken munskydd, lockdowns eller skolstängningar.

Den gemensamma faktorn är grannskapet med Sverige.

Länder som angränsar till Sverige stängde sina gränser väldigt hårt, just för att Sverige valde en annan strategi, och de skulle skydda sig från Sverige.

Om vi hade haft en gemensam agenda, med lika hårda restriktioner i alla länder, med öppnare gränser, så hade vi nog drabbats allvarligt gemensamt, som en större enhet.
Senast redigerad av aw 2020-12-19 kl. 13:01.
Citera
2020-12-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Missförstår du medvetet?

Pisseman påpekade att munskydd är först från 16 år..
Jag påpekade då att de under 16 sällan befinner sig i kollektivtrafiken under rusningstid.
Därför menar jag att det inte spelar någon roll att det gäller först över 16.

Klart dom gör, blir mycket folk samtidigt med skolorna slutar ofta samtidigt med jobbresande.
Dessutom har barn väldigt svårt att hålla avstånd till varann.
Man sitter axel mot axel och hänger över varandras mobiler.
Sen går dom hem till sin föräldrar osv.
Citera
2020-12-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jaså gör det?
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Eller gör du det enkelt för dig och drar en slutsats av att en enskild dag råkar vara högre än dagen före.

Jag säger inte att det ökar, eller minskar. Jag säger dock att inte heller du kan säga bu eller bä baserat på tillgänglig statistik.

Jag tittar på datat från SIR inte från SVT som inte verkar stämma för nyinlagda.*

Det är ganska tydligt att vi har en uppgång igen efter att nyinlagda gått ner under den första veckan i December. Vi är över 30/dag nu igen (rullande 7-dagars medelvärde), efter att det legat på ca 25.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

*SVT:s siffror ligger lägre. Ser nästan ut som att SVT missat efterregistreringar. Några stickprov nedan:

6 dec - SVT: 24, SIR: 30
10 dec - SVT: 31, SIR: 39.
11 dec - SVT: 27, SIR: 30.
15 dec - SVT: 30: SIR: 38.

SVT:s graf har dessutom lite för dålig upplösning även om den senaste ned- och uppgången kan skönjas.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-19 kl. 13:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in