Citat:
Ursprungligen postat av
JamesOnd
Säg till den som kommer i kontakt med folk via jobbet som dom inte kan hålla avstånd till, eller den som är tvungen att få hjälp från hemtjänsten.
Jag har uttryckt det i mina inlägg i tråden, i den här frågan, att resonemanget inte gäller den som är i behov av samhällets vård och omsorg, kanske har du missat det?
Jag kan inte förlika mig med att ansvaret är någon annans.
Den enskilde har ansvaret för att inte smitta eller att bli smittad.
Viruset florerar i populationen, jag kan svårligen se att de allra flest i samhället med enkla åtgärder inte kan minimera risken för att smittas eller smitta.
Folk skiter i munskydd, och? Gå inte nära en person som är utan munskydd då.
Kan finnas virus på varor i affären, och? Tvätta eller sprita händerna då.
Kan finnas virus i luften i köpcentret, och? Gå inte dit då?
Virus i T-banan, och? Kör själv eller cykla, jobba hemifrån eller använd ett andningsskydd och tättslutande skyddsglasögon.
Jag kan smitta farmor, och? Besök inte farmor då.
Mina barn i skolåldern kan ta med sig smitta hem, och? Ligg inte i samma säng eller rum, hoppa över den nära godnattstunden, kramas inte då.
Listan kan göras lång.
På vilket jobb förutom inom vård och omsorg måste man vara nära varandra och där man inte kan använda skydd?
Inom vård och omsorg måste man på grund av arbetets natur vara nära varandra, därför är det befogat med andningsskydd, skyddsglasögon och andra åtgärder och rutiner för att förhindra att viruset överförs från person till person, anser jag.
Däremot tycker jag att det är helt obefogat att generellt kräva lockdown och krav på munskydd om det går att lösa genom ett lämpligt uppträdande.