2020-12-18, 19:15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nå - men så må man vel konstatere at i Sverige ger människor frivilligt bort sit liv og helbred.

Hvor mange procent af svenskerne støtter den svenske corona politik?
De flesta tror jag
Citera
2020-12-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Var inte sur nu för att dina prediktioner inte varit så lyckade. Du har ju inte trott på nån andra våg pch nu har du pratat om platå i tre-fyra veckor. Vi ser ju antalet intagna på sjukhus är klart högre nu än under våren och ingen "platå" är ännu i sikte.

Du kan ju gotta dig i att min prognos på 8000 döda den 18 december inte stämde utan den officiella siffran lämnade på 7993. Det blev ändå åt helvete fel, en 0,0875% felbedömning. Nå, åtminstone platz har ju 8001 nu så då kom jag ju lite närmare.

Varför nämner du inte din prognos kring IVA?
Citera
2020-12-18, 19:17
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det grundlagen kräver är att det måste finnas en lag för att man skall kunna stänga ner samhället.

Det finns två sätt att lösa detta:
1. Rösta igenom en pandemilag i riksdagen
2. Ändra grundlagen och ta bort kravet på att samhället skall styras av lagar

Rösta igenom en pandemilag är givetvis enklast och går att göra imorgon.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hej-29

Jo men det kan fortfarande inte inkräkta på grundlagen. De kan exempelvis inte besluta om utegångsförbud och liknande som man gjort i flera andra länder. Då krävs en grundlagsändring. Vilket i sin tur innebär att den ska godkännas av två regeringar med allmänt val i mellan.
Citera
2020-12-18, 19:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ok. Så under en pågående pandemi ska man alltså utlysa nyval? Känns ju inte så vettigt..

Jo, läste det där med. Men det går fortfarande inte få en "lockdown" i den bemärkelsen som i Spanien, Rumänien, Italien m.fl.

Nä, utegångsförbud är nog uteslutet i Sverige tex.

Men med pandemilagen hade de kunnat stänga köpcentrum tex av vad jag kan utläsa.
Citera
2020-12-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tråkigt att ha rätt i det här fallet men att det inte skulle bli någon julledighet för vårdpersonal förutsåg jag för två månader sedan.

282 på IVA nu (260 för en vecka sedan) och antal nyinskrivna per dag ökar igen.

Japp, i Stockholm har man börjat triagen på vanliga avdelningar också.
Ingen släpps längre in. Därav minskningen av inlagda..

Ingen flockimmunitet i sikte.....eller?
Citera
2020-12-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nä för då är vi vaccinerade.

Spelar ingen roll. Vaccinet stoppar inte smittan. Förhoppngsvis gör det dock så att färre blir så sjuka att de behöver sjukhus. Men eftersom smittan redan är så spridd här och vården går på knäna så kommer vi behöva stänga ner även med vaccin....
Citera
2020-12-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vad menar du?
Skribenten som jag citerade gjorde skillnad på andningsskydd Och munskydd och ville att folk skulle ha andningsskydd. Jag påpekade att de inte går att dela ut gratis (de är rätt så dyra till skillnad från munskydd som kostar några öre). Ffp3 är ett exempel på ett andningsskydd som stoppar 95% av de små partiklarna (exempelvis virus) I luften.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nä, utegångsförbud är nog uteslutet i Sverige tex.

Men med pandemilagen hade de kunnat stänga köpcentrum tex av vad jag kan utläsa.
Jo, så är det ju. Det är ju alltid något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Inte under Julen iallafall får man anta.

Nej, men då är munskydd inte aktuella ändå...
För det var vad jag svarade på..
Citera
2020-12-18, 19:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tråkigt att ha rätt i det här fallet men att det inte skulle bli någon julledighet för vårdpersonal förutsåg jag för två månader sedan.

282 på IVA nu (260 för en vecka sedan) och antal nyinskrivna per dag ökar igen.

Jaså gör det?
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Eller gör du det enkelt för dig och drar en slutsats av att en enskild dag råkar vara högre än dagen före.

Jag säger inte att det ökar, eller minskar. Jag säger dock att inte heller du kan säga bu eller bä baserat på tillgänglig statistik.
Citera
2020-12-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det kan vara ökat triage. Det kan också vara för att antalet gamla som blir sjuka och samtidig bedöms gynnas av IVA minskar. för tillfället. Poängen är att vi här på forumet inte vet, ändå är det väldigt lätt att dra en slutsats som passar ens narrativ.

Andelen har alltså i princip halverats. Tänk att jag kunde gissa mig till denna ”tillfällighet”. Det säger sig självt att det triageras hårt igen. Men vi får fortsätta följa kurvan. Garanterat så blir det en sjunkande trend när det gäller 80-åringar på IVA fram tills pandemin vänder.
Citera
2020-12-18, 19:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesOnd
Säg till den som kommer i kontakt med folk via jobbet som dom inte kan hålla avstånd till, eller den som är tvungen att få hjälp från hemtjänsten.

Jag har uttryckt det i mina inlägg i tråden, i den här frågan, att resonemanget inte gäller den som är i behov av samhällets vård och omsorg, kanske har du missat det?

Jag kan inte förlika mig med att ansvaret är någon annans.

Den enskilde har ansvaret för att inte smitta eller att bli smittad.

Viruset florerar i populationen, jag kan svårligen se att de allra flest i samhället med enkla åtgärder inte kan minimera risken för att smittas eller smitta.

Folk skiter i munskydd, och? Gå inte nära en person som är utan munskydd då.

Kan finnas virus på varor i affären, och? Tvätta eller sprita händerna då.

Kan finnas virus i luften i köpcentret, och? Gå inte dit då?

Virus i T-banan, och? Kör själv eller cykla, jobba hemifrån eller använd ett andningsskydd och tättslutande skyddsglasögon.

Jag kan smitta farmor, och? Besök inte farmor då.

Mina barn i skolåldern kan ta med sig smitta hem, och? Ligg inte i samma säng eller rum, hoppa över den nära godnattstunden, kramas inte då.

Listan kan göras lång.

På vilket jobb förutom inom vård och omsorg måste man vara nära varandra och där man inte kan använda skydd?

Inom vård och omsorg måste man på grund av arbetets natur vara nära varandra, därför är det befogat med andningsskydd, skyddsglasögon och andra åtgärder och rutiner för att förhindra att viruset överförs från person till person, anser jag.

Däremot tycker jag att det är helt obefogat att generellt kräva lockdown och krav på munskydd om det går att lösa genom ett lämpligt uppträdande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in