Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Den logaritmiska kurvan visar väldigt tydligt skillnaden i utveckling i Sverige, Danmark och Tyskland:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&minPopula tionFilter=1000000&time=2020-09-12..2020-12-18&country=SWE~DEU~DNK®ion=Europe&deathsMetric= true&interval=total&hideControls=true&perCapita=tr ue&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=as c
Danmark har samma exponentiella ökningstakt som Sverige, men ligger givetvis långt efter oss.
Tyskland ser däremot ut att gå mot något riktigt illa. Man får hoppas att deras hårdare lockdown biter nu, men jag tror inte de har tillräckligt bra förutsättningar - Tyskland är ett för stort land.
Jag tycker det börjar bli väldigt tydligt att det här med pandemi handlar framför allt om den absoluta befolkningsstorleken. Det ger en exponentiell effekt att ha en större population, i absoluta tal. Små avgränsade populationer klarar sig betydligt bättre, allt annat lika.
Jag tror vetenskapen (inkl. FHM) kommer helt omvärdera betydelsen av att avgränsa områden. Nästa gång det kommer en pandemi tror jag att man kommer stänga både yttre och inre gränser, och dela upp Sverige i mindre självständiga enheter. Stänga passage mellan län som första åtgärd, och helt skippa munskydd och hårda restriktioner.
Att jämföra logaritmiska kurvor är vilseledande när du har olika utgångsvärden.
Tror du främst förvirrar dig själv.
Vad gäller Tyskland så ligger de strax under Sveriges rapporterade döda/dag, de har dock sett tecken på ett R strax under 1 senaste dagarna. I kombination med utökade åtgärder kan de ha nått kulmen, eller vara väldigt nära den.
Danmark har en betydligt mer oroande utveckling. Smittan har ökat explosionsartat i December och detta kommer få ett genomslag i dödligheten framöver.
Förvisso testar man extremt mycket, vilket kanske innebär att de egentligen
bara ligger på halva Sveriges nivå, men i nuvarande takt kan de komma ikapp och förbi på 10 dagar.
Skulle säga att utvecklingen i Danmark är minst lika oroande som den i Sverige just nu. I Tyskland kan det däremot ha stabiliserats.
Håller med dig om tanken på geografisk avgränsning, det ger förutsättningar för att bekämpa den lokala smittan långsiktigt.