2020-12-19, 11:30
Medlem
Man överväger tuffare reserestriktioner i England för att begränsa spridningen av den nya Covid-19
varianten. Eventuellt blir det en presskonferens i eftermiddag.

https://news.sky.com/story/covid-19-new-coronavirus-strain-spreading-faster-than-previous-variant-government-scientists-warn-mi nisters-12166858

Samtidigt så landar idag 2 plan från London på Arlanda.
Citera
2020-12-19, 11:31
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Restriktioner i all ära. Jag tror att munskydd och lockdowns bara har en linjär effekt. De bromsar smittan lokalt.

Lockdowns är rörelsebegränsning, det begränsar antalet personer som varje smittad kan smitta vilket underlättar ex. smittspårning. Inte direkt raketvetenskap. Sen är det klart att lockdowns har negativa effekter också men myndigheter som WHO och FHM har förlorat all trovärdighet och legitimitet när de proklamerar felaktigheter.
Citera
2020-12-19, 11:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatteImorgonTack
Efter ett par dagar, ja det förstår jag. Men samma dag?

Kortaste inkubationstid jag har hört är ett dygn men det är ovanligt. Eftersom man är smittsam innan symptom så skulle det kanske gå att klämma in på ett dygn

Men känns väldigt osannolikt dock då medelinkubationstiden är 5 dygn o kanske smittsam efter 3-4 dygn.
Citera
2020-12-19, 11:32
Medlem
Citat:
Den logaritmiska kurvan visar väldigt tydligt skillnaden i utveckling i Sverige, Danmark och Tyskland:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&minPopula tionFilter=1000000&time=2020-09-12..2020-12-18&country=SWE~DEU~DNK&region=Europe&deathsMetric= true&interval=total&hideControls=true&perCapita=tr ue&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=as c

Danmark har samma exponentiella ökningstakt som Sverige, men ligger givetvis långt efter oss.

Tyskland ser däremot ut att gå mot något riktigt illa. Man får hoppas att deras hårdare lockdown biter nu, men jag tror inte de har tillräckligt bra förutsättningar - Tyskland är ett för stort land.

Jag tycker det börjar bli väldigt tydligt att det här med pandemi handlar framför allt om den absoluta befolkningsstorleken. Det ger en exponentiell effekt att ha en större population, i absoluta tal. Små avgränsade populationer klarar sig betydligt bättre, allt annat lika.

Jag tror vetenskapen (inkl. FHM) kommer helt omvärdera betydelsen av att avgränsa områden. Nästa gång det kommer en pandemi tror jag att man kommer stänga både yttre och inre gränser, och dela upp Sverige i mindre självständiga enheter. Stänga passage mellan län som första åtgärd, och helt skippa munskydd och hårda restriktioner.

Tyskland är ett stort land, det bör vara till fördel tycker jag.
Citera
2020-12-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kortaste inkubationstid jag har hört är ett dygn men det är ovanligt. Eftersom man är smittsam innan symptom så skulle det kanske gå att klämma in på ett dygn

Men känns väldigt osannolikt dock då medelinkubationstiden är 5 dygn o kanske smittsam efter 3-4 dygn.

Jag hörde att man var som mest smittsam innan man själv fått symptom.
2-3 dagar där från smittan fram till symptom som gör att det mycket svårt å veta om man smittar.
Citera
2020-12-19, 11:41
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Gå in på 1177 och kolla din region och be om att få ett hemtest. Att förlora smak och lukt är en kraftig indikation på att det är covid19 har jag läst. Jag förlorade själv lukt när jag hade covid19 i våras.

Hemtest gjort och provsvar har redan kommit. Är positiv. Förlorat 100% av smak och lukt. Fortfarande kan jag bara känna hetta, varmt, kallt och konsistenser. Riktigt skum upplevelse. Har varit sjukare vid andra tillfällen. Nu är jag inne på 4-5 dygnet och är pigg.
Citera
2020-12-19, 11:42
Avslutad
Citat:
Kina har både stängt gränser och begränsat rörelse väldigt mycket inom landet.

Restriktioner i all ära. Jag tror att munskydd och lockdowns bara har en linjär effekt. De bromsar smittan lokalt. Men den här rörelsebegränsningen, uppdelningen i små enheter, har nog en exponentiell effekt som är mycket viktigare.

Det som utmärker Norge är inte de inre restriktionerna, utan deras hantering av den yttre gränsen.

Det finns en överväldigande bevisning för att lockdown fungerar både från i våras och nu, se på belgien, frankrike, italien, spanien denna höst. Alla kurvor har vänt tvärt neråt efter de införde lockdown, kurvorna sammanfaller perfekt med åtgärderna med 2 veckors eftersläpning. Tror du det handlar om vädret eller? Råkade alla få flockimmunitet exakt samtidigt som deras åtgärder infördes?

Att ifrågasätta om lockdown kan ha effekt är superfoliehatt deluxe i min värld och du har tyvärr en tröttsam vana att hamna i den kategorin.
Citera
2020-12-19, 11:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Precis som du upplever jag frustration hur FoHM kunde stå och säga ökningen ökar från låga nivåer till skillnad från Danmark. När de kunde gjort så mycket mer för sjukvårdspersonalen!

Enligt Anders Tegnell igår sa han uttryckligen att "Han ville inte prognosera så mörkt i sina scenarier - pga att sjukvården skulle då säga att man inte klarade av detta.

Alltså. Vårad stadsepidemiolog säger så.

Han gjorde alltså en glädjekalkyl för regionerna för att de inte skulle bli ledsna (?) överväldigade (?) eller faktiskt inte kunna planera utifrån verkligheten utan från ett drömscenario. Var han rädd för kritik, mer åtgärder, munskydd?

Det är verkligen en fråga att ställa sig framöver? Varför agerade FoHM så? Var det inte för sjukvårdens planering scenarierna skulle tas fram, eller var det för att han skulle stå och glänsa på PK?

Du pekar på något viktigt som man inte kan låta passera utan att upprepas. FoHM ville alltså inte att regionerna skulle säga att vi klarar det inte, de får ingen chans att planera utifrån det värsta. När det sedan inträffar så är det så lätt och bekvämt att säga - det är regionernas ansvar
Citera
2020-12-19, 11:57
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du pekar på något viktigt som man inte kan låta passera utan att upprepas. FoHM ville alltså inte att regionerna skulle säga att vi klarar det inte, de får ingen chans att planera utifrån det värsta. När det sedan inträffar så är det så lätt och bekvämt att säga - det är regionernas ansvar

Det är som kejsarens nya kläder. FHM visste att Sverige inte hade kapacitet att hantera en pandemi enligt deras egna rapport från 2019 och de visste att den svenska ålderomsorgen var undermålig enligt deras egna rapport från 2019. Ändå har de mage att påstå att de inte behövde ta hänsyn till dessa fakta när de gjorde sina rekommendationer till regeringen. För mig är det totalt obegripligt att såna personer får ha kvar jobbet oavsett i vilken kapacitet de arbetar. Jag skulle inte ha kvar Tegnell om han arbetade som vaktmästare åt mig med den attityden.
Citera
2020-12-19, 11:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Nu verkar den där dåren Giesecke tröttnat på att inte vara i rampljuset.
"Nej, jag tycker Sverige följer en modell som har fungerat, säger han.
Johan Giesecke vill inte utvärdera olika länders strategi mitt under pandemin."

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Haha, vilken stolle. Första han gjorde i mars var ju att gapa om hur dåligt andra länders strategi kommer att fungera. Han skickade till och med mail till Frode Forland och förklarade hur dålig den norska strategin var
Citera
2020-12-19, 12:13
Medlem
Slovenien blev igår det första landet i världen som överskred gränsen 1000 covid-dödsfall per miljon invånare enbart under den andra "vågen". Det lilla landet som ligger precis i korsningen av Centraleuropa, Sydeuropa och Balkan hade bara 70 döda per miljon under det första halvåret av pandemin, men den siffran har nu femtondubblats på bara drygt två månader.

Ändå är inte siffrorna i Slovenien unika på något sätt: Tjeckien hade 61 döda per miljon under första vågen, nu 899 under andravågen. Georgien hade sex(!) döda per miljon februari-september, nu 514 under oktober-december. Slovakien hade 7,5 i första vågen, 269 i andravågen. Grekland hade 35 avlidna per miljon, nu 354 - och ingen nedgång går att skönja.

Covid-19 mortality in the second "wave"
(Sep 25-Dec 18) per million inhabitants
and % share of total

1023.6 Slovenia 93.6%
899.0 Czechia 93.7%
835.1 Bosnia & Hercegovina 77.6%
827.7 Bulgaria 87.9%
741.3 North Macedonia 68.4%
727.0 Hungary 90.8%
712.3 Belgium 44.8%
676.0 Croatia 91.7%
588.1 Poland 90.2%
539.2 Switzerland 70.2%
513.9 Georgia 98.8%
510.1 Italy 45.1%
498.2 Romania 67.6%
490.6 Austria 84.7%
411.1 France 44.6%
396.7 Portugal 67.7%
361.8 United Kingdom 36.7%
353.8 Greece 91.0%
353.0 Spain 33.8%
344.2 USA 35.2%
296.7 Lithuania 79.7%
291.6 Ukraine 77.2%
268.6 Slovakia 97.3%
265.9 Serbia 71.1%
245.6 Albania 65.7%
238.0 Netherlands 39.3%
208.4 Russia 60.4%
197.3 Germany 63.4%
196.2 Sweden 25.6%
194.3 Latvia 91.2%
126.1 Canada 34.1%
115.9 Turkey 55.8%
62.6 Denmark 36.0%
26.9 Finland 30.3%
24.8 Norway 33.2%
--------------------------------
416.0 average 65.0%

Source: Worldometers.info
Citera
2020-12-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
"Nej, jag tycker Sverige följer en modell som har fungerat, säger han.
Johan Giesecke vill inte utvärdera olika länders strategi mitt under pandemin."

Haha, vilken stolle. Första han gjorde i mars var ju att gapa om hur dåligt andra länders strategi kommer att fungera. Han skickade till och med mail till Frode Forland och förklarade hur dålig den norska strategin var
"Sverige Följer En Modell Som Har Fungerat"
Giesecke motiverar sin åsikt med att Sverige fortfarande "vidhåller de demokratiska principerna i samhället".

Som rätten att smitta andra som är Sveriges demokratiska princip numera. Det vill säga att man har rätt att föra över smitta till en annan person så den riskerar att bli grovt misshandlad eller att avlida av tilltaget.

Staten försvarar rätten att smitta andra genom sin politik.
Det är en av de demokratiska principerna enligt herr Giesecke?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-19 kl. 12:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in