2020-12-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Vet da faen. Feil var det uansett.
Jeg forstår. Takk for grammatisk opplysning! :-)

Jeg vet ikke om det i noen dialekter er vanlig å si "når" i sammenhenger der det er grammatisk korrekt å si "da"? Med tanke på hvis jeg siterte korrekt det TH sa i intervjuet.
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-19 kl. 00:37.
Citera
2020-12-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Jeg har sett på intervjuet av TH mange ganger nå og jeg ser en mann i sorg.

Han er enten uskyldig og hvis han ikke er uskyldig, så har det skjedd i affekt. Har det skjedd i affekt, kan han også føle sorg. Han kan ikke ha planglagt det. Det er helt usannsynlig.

Det kan være at han vil dekke over for noen av barna, men følelsen jeg får når jeg ser intevjuet og hvordan han ordlegger seg er at teorien han tror mest på selv (uten at han vil si det for å skåne AE) er at det dreier seg om en frivillig forsvinning. Spesielt det siste han sier i intervjuet "jeg har innsett at det ikke kan skje" , synes jeg tyder på at han mistenker at det dreier seg om en frivillig forsvinning og at AE har rotet seg opp i noe, som det blir umulig å komme seg ut av.
Mener du hun lever eller ble drept av sønnen i narkorus. Han kan også angre på at han tok livet av henne. Særlig nå når kidnappingshistorien strandet. Nå må han ha dette hengende over seg resten av livet. Kanskje like greit å dele i etterpåklokskapens lys.
Citera
2020-12-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Det har han nok ikke, men måten han har behandlet henne gjennom årene tyder på at hun er blitt mindre og mindre verdt, noe han har fått med seg barna på, som dette med det negative kallenavnet, ektepakter, mistanke om utroskap osv.

Du og Fenvatnet er de mest useriøse debatantene her inne.
Du lager dine helt egne historier. Fri diktning uten at du egnetlig vet noe som helst. Det er godt det ikke er du som skal etterforske saken.
Senast redigerad av nvaf 2020-12-19 kl. 00:50.
Citera
2020-12-19, 00:39
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg forstår. Takk for grammatisk opplysning! :-)

Bare hyggelig. Jeg ser mange slike på en dag, og stort sett overser jeg det. Verre på en kveld med god tid, fatøl og jegersnaps😀
Citera
2020-12-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Mener du hun lever eller ble drept av sønnen i narkorus. Han kan også angre på at han tok livet av henne. Særlig nå når kidnappingshistorien strandet. Nå må han ha dette hengende over seg resten av livet. Kanskje like greit å dele i etterpåklokskapens lys.

Jeg holder mange muligheter åpne jeg og vil ikke låse meg fast til en teori slik mange her inne gjør.
Citera
2020-12-19, 00:42
Medlem
Citat:
Bare hyggelig. Jeg ser mange slike på en dag, og stort sett overser jeg det. Verre på en kveld med god tid, fatøl og jegersnaps😀
:-) Da er det ganske vanlig med akkurat den grammatiske feilen, forstår jeg. Jeg lurer på hva som kan være årsakene(e) til det.
Jeg vet ikke om det i noen dialekter er vanlig å si "når" i sammenhenger der det er grammatisk korrekt å si "da"? Med tanke på hvis jeg siterte korrekt det TH sa i intervjuet.

Når vi er inne på det med grammatiske feil: Har du eller andre lagt merke til eventuelle grammatiske feil hos trusselbrevforfatteren og i epostene fra motparten? Kan grammatiske feil si noe om vedkommendes dialekt eller annet?

Datteren brukte også ordet når (i det publiserte brevet). Jeg tenker at det kanskje kan ha med dialekt å gjøre.

(11.06.2020) "Overraskelsen var derfor stor når vi så finner ut at politiet selv har sendt et beløp via kryptovaluta til motparten og dermed framstått som Tom!"

"Men det største sjokket var når en entreprenør stod frem i VG og sa at han hadde vært på befaring gjennom «Mitt anbud» og Finn.no og han hadde IKKE vært i avhør eller blitt kontaktet av politiet! "

"Det var i alle fall bra når jeg var hjemme.» Dette er i avhøret blitt til at jeg sier at: «Det var ikke bra hjemme.»"

"Jeg er redd dette er skandalen der min mor så langt har blitt den lidende parten, da politiet ikke bare har unnlatt å gjøre jobben sin, men faktisk direkte sabotert den beste muligheten for å få mamma hjem i live.

Når det er gjort, ser jeg heller ingen ting annet enn at politiet gjør alt de kan for å finne en måte å ansvarliggjøre min far på, og i mellomtiden ødelegge hans navn og rykte."

https://www.dagbladet.no/nyheter/hagen-datteras-rop-om-hjelp/72548199
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-19 kl. 00:53.
Citera
2020-12-19, 00:48
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
:-) Da er det ganske vanlig med akkurat den grammatiske feilen, forstår jeg. Jeg lurer på hva som kan være årsakene(e) til det.
Mitt inntrykk er at i gamle Akershus og sørover så surrer de fleste med da og når. Det blir som regel til at de bruker når om alt. Med unntak av folk med høyere utdannelse. De pleier å ha fått med seg denne forskjellen. Hvorfor vet jeg ikke, for dette var noe vi lærte i 3. klasse på barneskolen. Folk skylder i altfor stor grad på dialekter for å dekke over språkferdigheter. Når står ikke iveien for da i noen norsk dialekt.
Senast redigerad av Farkosten 2020-12-19 kl. 00:51. Anledning: Tillegg
Citera
2020-12-19, 00:50
Medlem
Citat:
Mitt inntrykk er at i gamle Akershus og sørover så surrer de fleste med da og når. Det blir som regel til at de bruker når om alt. Med unntak av folk med høyere utdannelse. De pleier å ha fått med seg denne forskjellen. Hvorfor vet jeg ikke, for dette var noe vi lærte i 3. klasse på barneskolen.Folk skylder i altfor stor grad på dialekter for å dekke over språkferdigheter. Når står ikke iveien for da i noen norsk dialekt.
Takk for nyttig informasjon! :-) Se også mitt tillegg.

Edit: Selv om det eventuelt ikke skyldes dialekt, så blir kanskje mange påvirket til å si og skrive feil av at de fleste rundt de sier (og eventuelt skriver) den samme feilen? (Kanskje til og med noen av norsklærerene hadde samme feil og at de dermed ikke rettet denne feilen i elevenes skriftlige oppgaver)?
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-19 kl. 01:12.
Citera
2020-12-19, 01:14
Medlem
Farkostens avatar
Citat:

Når vi er inne på det med grammatiske feil: Har du eller andre lagt merke til eventuelle grammatiske feil hos trusselbrevforfatteren og i epostene fra motparten. Kan grammatiske feil si noe om vedkommendes dialekt eller annet? Grammatikk kan si en del om opprinnelse, men lite om dialekt. Dialekt er et villspor/unnskyldning for dårlige ferdigheter.. Vi har et skriftspråk, og i dette området er det bokmål. Det er en skam at så mange slipper ut av skolen uten å ha fått med seg grunnleggende norsk skriftlig.

Datteren brukte også ordet når (i det publiserte brevet). Jeg tenker at det kanskje kan ha med dialekt å gjøre.

(11.06.2020) "Overraskelsen var derfor stor når vi så finner ut at politiet selv har sendt et beløp via kryptovaluta til motparten og dermed framstått som Tom!" Her beveger hun seg mellom preteritum og presens i samme setning. Veldig rotete norsk. Husk regelen hver gang når, den gang da.

"Men det største sjokket var når en entreprenør stod frem i VG og sa at han hadde vært på befaring gjennom «Mitt anbud» og Finn.no og han hadde IKKE vært i avhør eller blitt kontaktet av politiet! " Igjen en småskolefeil. Her skulle det stått DA. Dette har heller ikke med dialekt å gjøre.

"Det var i alle fall bra når jeg var hjemme.» Dette er i avhøret blitt til at jeg sier at: «Det var ikke bra hjemme.»" Denne er faktisk helt riktig, for hver gang trumfer den gang, så her traff Hedda.

"Jeg er redd dette er skandalen der min mor så langt har blitt den lidende parten, da politiet ikke bare har unnlatt å gjøre jobben sin, men faktisk direkte sabotert den beste muligheten for å få mamma hjem i live.

Når det er gjort, ser jeg heller ingen ting annet enn at politiet gjør alt de kan for å finne en måte å ansvarliggjøre min far på, og i mellomtiden ødelegge hans navn og rykte."

https://www.dagbladet.no/nyheter/hagen-datteras-rop-om-hjelp/72548199

Mine anmerkninger er i kursiv.
Jeg ser dessuten 3 andre særegenheter i klagebrevet, men de vil jeg foreløpig ikke dele her på tråden. Klok av skade.
Citera
2020-12-19, 01:20
Medlem
VG kommer med nye opplysninger lørdag.

Politiet har funnet flere avisartikler om uløste drap under ransakingen hos TH

Dette er et av flere funn politiet ønsker å spørre TH om, men han nekter avhør.
VG har forsøkt å få svar fra forsvarer SH, men han viser bare til taushetsplikten.
Citera
2020-12-19, 01:23
Medlem
Citat:
Mine anmerkninger er i kursiv.
Jeg ser dessuten 3 andre særegenheter i klagebrevet, men de vil jeg foreløpig ikke dele her på tråden. Klok av skade.
Takk! :-) Kanskje noen av dere som er gode i grammatikk har lyst til å se på grammatikken i innholdet i trusselbrevet og eventuelt gjøre det samme med noen tekstene til Kryptomannen? Det hadde vært interessant å se hva dere kan finne ut.

Linker til innholdet i trusselbrevet og til noe av innholdet i eposter fra Motparten:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

Noen av tekstene til Kryptomannen:

I en artikkel finnes det sitat fra noen tekster som han skrev: https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836

På vgd finnes det en link til tekster på et annet forum som en vgd-bruker skrev at kryptomannen har skrevet:
Citat:
Trusselbrevforfatteren vekslet på å bruke hvis og vis og om.
Edit: Her er det innlegget som inneholder den linken til den diskusjonen på diskusjon.no som noen av brukerne på vgd diskuterte om angående skrivefeil.
http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/49429703/#49429703
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-19 kl. 01:36.
Citera
2020-12-19, 01:27
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Takk for nyttig informasjon! :-) Se også mitt tillegg.

Edit: Selv om det eventuelt ikke skyldes dialekt, så blir kanskje mange påvirket til å si og skrive feil av at de fleste rundt de sier (og eventuelt skriver) den samme feilen? (Kanskje til og med noen av norsklærerene hadde samme feil og at de dermed ikke rettet denne feilen i elevenes skriftlige oppgaver)?

Korrekt!
Jeg har fått bakoversveis av skriverier fra norsklærere som begår de mest elementære feil. Det er bare til å riste på hodet av! Det verste er at de lærer bort sine unoter videre, så får vi en hel generasjon med mennesker som mangler språklig dybde og forståelse. Jeg har min teori om hvorfor det har blitt slik, men den får jeg vel holde for meg selv.
Men språket blir fattigere........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in