2020-12-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Har bara använt vanlig kontokort. Vad är fördelarna med att ha kreditkort?

Jag betalar allt med kreditkort och har automatisk betalning av hela beloppet varje månad. Jag har aldrig betalat ett öre i ränta. Så länge du är säker på att du har råd att betala fakturan finns det inga nackdelar.

1. Jag får 2-3% i bonus på allt jag köper alternativt poäng som kan användas till flygresor. Det är gratis pengar som jag inte skulle ha fått om jag hade använt kontokort som var kopplade till bankkontot.
2. Det blir lättare att få tillbaka pengar om tvist uppstår. Bestrid ett köp och låt VISA eller Mastercard slåss för dig i stället för att försöka få handlaren att betala tillbaka dina pengar.
3. Ibland ingår det reseförsäkringar, avbokningsskydd m.m. när man handlar med kreditkort.
Citera
2020-12-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THS
Jag betalar allt med kreditkort och har automatisk betalning av hela beloppet varje månad. Jag har aldrig betalat ett öre i ränta. Så länge du är säker på att du har råd att betala fakturan finns det inga nackdelar.

1. Jag får 2-3% i bonus på allt jag köper alternativt poäng som kan användas till flygresor. Det är gratis pengar som jag inte skulle ha fått om jag hade använt kontokort som var kopplade till bankkontot.
2. Det blir lättare att få tillbaka pengar om tvist uppstår. Bestrid ett köp och låt VISA eller Mastercard slåss för dig i stället för att försöka få handlaren att betala tillbaka dina pengar.
3. Ibland ingår det reseförsäkringar, avbokningsskydd m.m. när man handlar med kreditkort.
Kan alla skaffa kreditkort eller bara med jävligt bra inkomst
Citera
2020-12-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, men du verkar behöva insinuera sånt eftersom dina argument tryter.

Om 8 av 10 köp sker med kort så verkar det ju snarare vara så att korthantering är basen i affärsverksamheten.

Vad gäller kostnaden för kortavgifterna så ja, man får betala för dem, men det får man ju göra även om man betalar kontant. Vem tycker du verkar smartast givet de premisserna? Den som betalar med kort och får kickback på sina köp eller den som betalar kontant och inte får detta?

Du har med andra ord fortfarande svårt att att fatta samband

kontanthantering är fortfarande basen i all normal affärsverksamhet riktad mot vanliga kunder.

Kort är en extra service som kostar extra.

när 8 av 10 i sverige är lika hjärndöda som du så är du med och betalar prishöjningarna och alla arbetslösa som kommer av kortbetalning i sverige.

DEt blir mycket dyrare att betala 5% först och sen få tillbaks 0,5%.
Citera
2020-12-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du har med andra ord fortfarande svårt att att fatta samband

kontanthantering är fortfarande basen i all normal affärsverksamhet riktad mot vanliga kunder.

Kort är en extra service som kostar extra.

när 8 av 10 i sverige är lika hjärndöda som du så är du med och betalar prishöjningarna och alla arbetslösa som kommer av kortbetalning i sverige.

DEt blir mycket dyrare att betala 5% först och sen få tillbaks 0,5%.

Med tanke på at du måste basera halva ditt "argument" på personangrepp och andra halvan på rena felaktigheter så kan man ju fundera på ett och annat om du egentligen har ett case eller vad som är fel.

Att kalla 2 av 10 köp, som dessutom troligen är de mindre köpen för basen i din näringsverksamhet får mig att innerligen hoppas på att du inte bedriver någon näringsverksamhet själv. Själv skulle jag betrakta den del av verksamheten som genererar 80+% av intäkterna för basen.

Vidare så kan man ju fråga sig om du ens bemödar dig att ens försöka läsa vad jag skrev. Eller menar du på fullt allvar att det är mycket bättre att betala 5% påslag och inte få tillbaks 0.5%? Inte för att jag vill hålla med om dina siffror, men rent generellt?
Citera
2020-12-18, 23:28
Medlem
Citat:
Med tanke på at du måste basera halva ditt "argument" på personangrepp och andra halvan på rena felaktigheter så kan man ju fundera på ett och annat om du egentligen har ett case eller vad som är fel.

Att kalla 2 av 10 köp, som dessutom troligen är de mindre köpen för basen i din näringsverksamhet får mig att innerligen hoppas på att du inte bedriver någon näringsverksamhet själv. Själv skulle jag betrakta den del av verksamheten som genererar 80+% av intäkterna för basen.

Vidare så kan man ju fråga sig om du ens bemödar dig att ens försöka läsa vad jag skrev. Eller menar du på fullt allvar att det är mycket bättre att betala 5% påslag och inte få tillbaks 0.5%? Inte för att jag vill hålla med om dina siffror, men rent generellt?

Självklart är det mycket bättre att INTE betala 5% iform av att dina grannar blir arbetslösa=mindre pengar och mindre jobb i hela samhället totalt sett i sverige.
och kortdragningsavgifter.

Alltså använder man kontanter.

Men visst är man snål och inte kan tänka längre än näsan räcker och inte orkar använda hjärncellerna så kan man ju tycka att 0,5% är fantastiska pengar (för veckan)

Som man sen får betala iform av högre skatter istället.

men njut du av dina 5kronor per tusenlapp om det får dig att känna dig rik.

Övriga världen använder riktiga pengar .
Så får du suga på dina plastkort vid händelse av kris eller om staten går i finansiell kris.
Plus att du kommer få betala minusränta på ALLA dina egna pengar när ingen kan ta ut sina egna pengar i kontanter från banken.
i danmark har nordea redan infört minusränta.
Plus att de kommer införa massa extra nya avgifter och höja kortdragningsavgifterna om kontanter försvinner.
men pajsare har svårt att se samband som sagt.
Senast redigerad av Blatteman 2020-12-18 kl. 23:30.
Citera
2020-12-18, 23:45
Medlem
Citat:
Självklart är det mycket bättre att INTE betala 5% iform av att dina grannar blir arbetslösa=mindre pengar och mindre jobb i hela samhället totalt sett i sverige.
och kortdragningsavgifter.

Alltså använder man kontanter.

Suck, var någonstans slipper du betala de 5 procenten bara för att du betalar kontant? Nej, just det ingenstans. Skillnaden blir att du får betala alla de 5 procenten till skillnad från oss som betalar med kort som får en procent tillbaks.

Men det är klart, du tycker kanske det är bättre att betala ett påslag på 5% än 4%?

Citat:
Men visst är man snål och inte kan tänka längre än näsan räcker och inte orkar använda hjärncellerna så kan man ju tycka att 0,5% är fantastiska pengar (för veckan)

Som man sen får betala iform av högre skatter istället.

Och var ärdet man slipper dessa skatter bara för att man betalar kontant? Ja om man skall hålla sig inom lagens ramar dvs, jag vet att man kan slippa skatter genom att betala svart, men det är liksom inte lagligt (om du inte visste det).

Citat:
men njut du av dina 5kronor per tusenlapp om det får dig att känna dig rik.

Övriga världen använder riktiga pengar .

Även när jag gör affärer med övriga världen använder jag kreditkort också, utan att behöva betala någon speciell avgift för det.

Citat:
Så får du suga på dina plastkort vid händelse av kris eller om staten går i finansiell kris.
Plus att du kommer få betala minusränta på ALLA dina egna pengar när ingen kan ta ut sina egna pengar i kontanter från banken.
i danmark har nordea redan infört minusränta.
Plus att de kommer införa massa extra nya avgifter och höja kortdragningsavgifterna om kontanter försvinner.
men pajsare har svårt att se samband som sagt.

Vad är det för minusränta du yrar om? Jag betalar ingen minusränta. Du kanske gör det, men jag ser inte vad det skulle ha med mitt nyttjande av kreditkort att göra.
Citera
2020-12-18, 23:57
Medlem
Citat:
Suck, var någonstans slipper du betala de 5 procenten bara för att du betalar kontant? Nej, just det ingenstans. Skillnaden blir att du får betala alla de 5 procenten till skillnad från oss som betalar med kort som får en procent tillbaks.

Men det är klart, du tycker kanske det är bättre att betala ett påslag på 5% än 4%?

Och var ärdet man slipper dessa skatter bara för att man betalar kontant? Ja om man skall hålla sig inom lagens ramar dvs, jag vet att man kan slippa skatter genom att betala svart, men det är liksom inte lagligt (om du inte visste det).

Även när jag gör affärer med övriga världen använder jag kreditkort också, utan att behöva betala någon speciell avgift för det.

Vad är det för minusränta du yrar om? Jag betalar ingen minusränta. Du kanske gör det, men jag ser inte vad det skulle ha med mitt nyttjande av kreditkort att göra.

Men ditt dumma fanskap .
Är du så trög på riktigt eller spelar du bara dum?

När folk börjar betala kontant igen så behöver de inte höja priserna och mer pengar stannar inom sverige och gynnar svensk ekonomi och skapar mer jobb här så att staten kan sänka skatten något.

pga dårar som dig 8 av 10 i sverige dvs merparten så blir det höjda priser. Du betalar först flera procent och får sen tillbaks en liten del.
du betalar 50kronor i extra avgifter som du själv har skapat för att sen med mössan i hand få tillbaks 5kr medans resten går ut ur landet.

om man betalar kontant skapar detta jobb för bankkontorspersonal,väktare,sedeltryckerier,myntfa briker,transport,bilar,stål,bankomatfabriker,pappe r ,restauranger runt dessa och mycket mer som går förlorade då dårar i sverige betalar med kort.
Detta blir jävligt dyrt.

Minusräntan kommer också för ALLA dina pengar som du har på konton så fort kontanter försvinner det blir dyrt ska du se då kan du sluta räkna dina femmor.

Men så länge du inte ser kostnaden direkt har du svårt att fatta samband.
Avslutar härmed diskussionen för du lever i din egen dröm som nån gammal gubbe utan möjlighet att ta in nåt i huvudet.
Senast redigerad av Blatteman 2020-12-19 kl. 00:23.
Citera
2020-12-19, 00:22
Medlem
Citat:
Men ditt dumma fanskap .
Är du så trög på riktigt eller spelar du bara dum?

Nej, men man kan ju fråga sig om du har något vettigt att komma med med tanke på att du verkar lägga sån vikt vid personangrepp? Man får anta att du inte har något tungt vägande argument eftersom du i så fall rimligen borde lägga fram dem istället för att anstränga dig med att kalla folk för korkade.

Citat:
När folk börjar betala kontant igen så behöver de inte höja priserna och mer pengar stannar inom sverige och gynnar svensk ekonomi och skapar mer jobb här så att staten kan sänka skatten något.

pga dårar som dig 8 av 10 i sverige dvs merparten så blir det höjda priser. Du betalar först flera procent och får sen tillbaks en liten del.
du betalar 50kronor i extra avgifter som du själv har skapat för att sen med mössan i hand få tillbaks 5kr medans resten går ut ur landet.

Istället betalar du 50 kronor extra i avgifter utan att få en endaste krona tillbaks. Är det det du kallar för smart? Men det ligger väl i linje med att tycka att basen för en näringsverksamhet ligger i 2 av 10 köp som dessutom är av det mindre slaget (dvs mindre än 20% av omsättningen)? Själv tycker jag inte det låter vidare begåvat iaf, men du får väl leva i din egna föreställning om vad som är "smart".
Citera
2020-12-19, 01:36
Medlem
Citat:

Det skulle jag tro att beror på var du bor. 70 procent av alla amerikaner har minst ett kreditkort. Det är bara att ansöka så märker du om det går.
Citera
2020-12-19, 14:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Inkomstkravet brukar vara minst 120000 så borde gå att få även om man bara jobbar halvtid men du avslöjar inte hur hög kreditgräns som du vill ansöka om så skillnad om du nöjer dig med en gräns som bara täcker månadens inköp mot 150000 som säkert kräver högre inkomst.
Citera
2020-12-31, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Rimligtvis borde du i så fall även få betala kontantavgift. Kontanthantering kostar butiker pengar. Det kostar att ha någon som räknar kassan, det kostar att ha säker förvaring av kontanter i butiken, det kostar att ha väktare som hämtar/levererar kontanterna, det kostar att beställa växel (mynt kostar skitmycket), det kostar att ha rånskydd etc.

Som nämndes tidigare så har Finland räknat ut att det är en samhällsekonomisk vinst med kontanter i stället för korthantering, så det är inget snack, men jag tänker på:

Det du räknar upp ovan, räkning sker maskinellt eller i liten omfattning (= varierat jobb för denne någon). Säker förvaring/försäkringar behövs ändå för själva varorna som är värda mycket mer än kassan.

Appropå kostnader för leveranser av kontanter: Det är enorma kostnader för digital säkerhet dels för bankerna och dels för dig: Du kan bara använda Windows 10 (med ständiga datorköp) för dina digitala ärenden, bara senaste smartphone etc, dvs du betalar stora "skatter" till Microsoft/Apple/Google för att hålla igång spektaklet.

Nej, se till att kontanterna finns kvar som vi själva kontrollerar, annars blir det fritt fram för ytterligare avgiftshöjningar av kortföretagen/bankerna.
Citera
2021-07-24, 04:55
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Precis, kreditkort som används och där *hela* fakturan alltid betalas på utsatt datum = gratis lån av pengar då ingen ränta utgår (avbetalar man däremot brukar det kosta 15-20%), köpskydd i form av konsumentkreditlagen och dessutom brukar det finnas lite försäkringar på dessa.

Själv har jag ett kreditkort som tar självrisken vid skada på hyrbil, aldrig behövt utnyttja men skönt att ha.
Fast man behöver väl ändå betala i slutet av månaden eller så? Blir ju inte något vidare långt gratis lån av pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in