Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Svaret på dina frågor är enkelt: eftersom det finns flera frågor kring Estonia som är obesvarade borde det redas ut en gång för alla. Jag har talat om en internationell kommission, ingen entreprenad. Haveriet är ett stort drama och något liknande i modern tid har vi inte att jämföra med. Jag tycker man ska ta de överlevande, och barn till de överlevande på allvar.
Det skulle vara skönt att få det utrett en gång för alla. Varför är du så emot det?
Jag är inte emot dykningar, tvärtom. Men iden om en utredning av andra länders myndigheter är vare sig realistisk eller påkallad. Dessutom har oberoende utredningar redan testats 2005-2008 utan att skeptiker påverkats överhuvudtaget. Varför tror du att denna nya hypotetiska internationella kommission skulle bedömas annorlunda?
Det finns tyvärr inget ”en gång för alla” med Estonia. Fartyget sjönk utan teknisk bevisning i form av svart låda eller (i stort sett) annat inspelat material. Låt säga att SHK eller din önskekommision skulle komma fram till att hålet/sprickan med all sannolikhet orsakats på botten. Inga andra hål under vattenlinjen finns. Tror du att det skulle tysta all de som varit övertygade om ’foul play’ sedan 90-talet? Jag kan garantera dig att så inte är fallet.
Barn till överlevande? SHK eller motsvarande är inte en terapifunktion. Vad i hela h-e har deras åsikter/känslor/fantasier för bäring på olycksorsaken? Detsamma gäller i stort också de överlevande. Det finns noll att hitta i deras uppgifter 26 år efteråt. De relevanta vittnena på däck 1 hördes inom en vecka 1994. Allt de skulle säga nu måste ses i ljuset av uppgifterna från 1994, så enkelt är det. Varken du, jag, eller de är betjänta av att ignorera uppgifterna från 1994 till förmån för ”minnesbilder” från idag.
Om man inte tror att regeringen och statens relevanta myndighet, SHK, kan utreda Estoniahaveriet, då är problemet knappast en 26 år gammal olycka. Då är det hela vår statsförvaltning vi skall revidera, och i så fall ligger Estonia långt ner på min prioritetslista.