Citat:
Live tv nu:
Damberg säger att lagen skall vara kvar men justeras så att dykningar blir möjliga.
Så har statsministern såklart tyckt hela tiden enligt Damberg... men väntade på en hemställan från SHK.
Edit:
Lagändring (?) under första halvåret 2021 enligt Damberg.
SHK avslutar med att säga att ”mänskliga dykningar” inte ses som nödvändiga.
Edit2: Jag förstår inte riktigt hur man skall kunna fastställa hålets ursprung och undersöka botten utan mänskliga dykningar. Dessutom skall man ta materialprover
från skrovet. Men jag kanske missat något av förmågorna hos nya ROV-farkoster.
Edit3: Få saker är så tröttsamma som att höra Härstedt älta att JAIC inte lyssnade på överlevande passagerare 1994... och hur han låtsas som att sjunkförloppet inte är utrett trots att två konsortier med 3-4 institut var utredde just detta 2005-2008. Nya intervjuer efter 26 år? Vilket j-a trams.
Damberg säger att lagen skall vara kvar men justeras så att dykningar blir möjliga.
Så har statsministern såklart tyckt hela tiden enligt Damberg... men väntade på en hemställan från SHK.
Edit:
Lagändring (?) under första halvåret 2021 enligt Damberg.
SHK avslutar med att säga att ”mänskliga dykningar” inte ses som nödvändiga.
Edit2: Jag förstår inte riktigt hur man skall kunna fastställa hålets ursprung och undersöka botten utan mänskliga dykningar. Dessutom skall man ta materialprover
från skrovet. Men jag kanske missat något av förmågorna hos nya ROV-farkoster.
Edit3: Få saker är så tröttsamma som att höra Härstedt älta att JAIC inte lyssnade på överlevande passagerare 1994... och hur han låtsas som att sjunkförloppet inte är utrett trots att två konsortier med 3-4 institut var utredde just detta 2005-2008. Nya intervjuer efter 26 år? Vilket j-a trams.
Utan mänskliga dykningar sker ingen riktig undersökning.
Varför är det tröttsamt att höra Härstedt älta? Det är och förblir ju sant att JAIC inte lyssnade på passagerarna och att det gjordes medvetet, vilket fick kommissionens psykolog Bengt Schager att hoppa av i protest. Nya förhör kan man absolut göra som ett led i en ny, riktig utredning, även om de kommer bli vad de är. Men då ingår i alla fall dessa uppgifter i den officiella bilden, något man lyckades undvika vid tillfället.
Sjunkförloppet är inte utrett så länge inte omständigheterna kring katastrofen är utredda och då måste en fullständig undersökning av vraket göras. Konsortierna arbete har allmänt värde för kännedom om teoretiska sjunkförlopp, men noll värde för att fastslå hur Estonia verkligen sjönk.