2020-12-18, 17:28
Medlem
SpencerPratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har i något avseende ställt mig frågande till varför man inte inför munblöjan tidigare. Det ger den känsla av trygghet som svenska folket behöver just nu. Att den är totalt verkningslös är en annan diskussion.

Jobbigt för människor som jobbar eller har jobbat inom vården någon gång om nu munskydd är totalt meningslösa...
Citera
2020-12-18, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
I min butik bjöd vi på engångshandskar i entrén under typ första 4 månaderna av pandemin men priserna har blivit löjliga , I’m man ens lyckas köpa in så det är omöjligt nu.

Man skulle såklart ha börjat för länge sedan, det är ett problem i sig. Man skulle ha startat massproduktion hos företag och statligt om så krävs. Sen skulle det säljas till normalpris och det ska vara upp till var och en att ta eget ansvar att följa detta strikta krav. Konsekvenser ska finnas. Kontroll ska finnas.

Då skulle man kunna kräva att alla ska ha munskydd och vantar av något slag om du vill låna en kundvagn, om du vill åka hiss, om du ska gå på gym och använda maskinerna du håller i, om du vill komma in i en butik osv.
Senast redigerad av Krimkoll 2020-12-18 kl. 17:30.
Citera
2020-12-18, 17:29
Medlem
Med rätt hantering av munskydd, så säger det sig självt att det hjälper och förhindrar viss smittspridning att ha det på sig. Det borde vilken idiot som helst kunna räkna ut. Annat vore som att påstå att kondomer inte kan förhindra graviditet.

Anledningen till att FHM och regeringen aldrig officiellt har rekommenderat eller uppmanat folk att bära munskydd beror på att de inte vill orsaka masshysteri bland befolkningen som köper upp alla lager, så att de som behöver munskydd som mest (sjukvårdspersonal) inte har tillräckliga lager och det blir en bristvara.

Att inte ha övertro på munskydd spelar också in, men största oro ligger i att det ska bli en bristvara. Vi såg ju hur lagren bland apoteken och byggkedjor tömdes i våras när corona var nytt för oss.
Citera
2020-12-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det ifrågasätter jag inte att Norge och Finland hittills har låg dödlighet, Grattis till dom. Dom får kämpa på hårt nu några månader att hålla ner siffrorna. Danmark verkar var på god väg att spurta om oss nu.

Inte bara Norge och Finland.

Sverige: Plats 9 av 27 länder i EU gällande flest döda per capita
Sverige: Plats 14 av 45 länder i Europa gällande flest döda per capita

Sverige ligger riktigt, riktigt kasst till.

Men det är klart - 30 länder i Europa spurtar säkert förbi oss
Och 16-17 länder i EU med

Tro på det du!
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Sverige: Plats 9 av 27 länder i EU gällande flest döda per capita

Sverige: Plats 14 15 av 45 länder i Europa gällande flest döda per capita

Sverige: Plats 22 23 av 220 nationer i världen gällande flest döda per capita

Rätta gärna!

Ok, ska du ha med alla smånationer under oss så ska dom över oss med.
EU har jag inte koll på men jag gissar att det också är fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och det är i åldrarna 10-19 som smittan ökar drastiskt sedan en längre tid tillbaka.

16-19 pluggar på distans, så dessa lär ju inte fylla kollektivtrafiken på dessa tider.
10-15 lär inte heller använda kollektivtrafik i någon större utsträckning.
Citera
2020-12-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det ifrågasätter jag inte att Norge och Finland hittills har låg dödlighet, Grattis till dom. Dom får kämpa på hårt nu några månader att hålla ner siffrorna. Danmark verkar var på god väg att spurta om oss nu.

Tittar man på Stockholm kontra Köpenhamn rakt av så är förutsättningarna för en lägre smittspridning i den svenska huvudstaden lägre. Allt på grund av våren. Immunitet har blivit ett skällsord i vissa kretsar.
Jag befinner mig mycket hellre i Stockholm än Köpenhamn denna vinter, den saken är säker.
Citera
2020-12-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har i något avseende ställt mig frågande till varför man inte inför munblöjan tidigare. Det ger den känsla av trygghet som svenska folket behöver just nu. Att den är totalt verkningslös är en annan diskussion.
¨
Ja, totalt verkningslös. Därför WHO, CDC, EDCD, ILA, HUA och TE och svenska läkarkåren rekommenderar munskydd.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Ingen platå när det gäller IVA-vården i alla fall. Just nu får 282 personer IVA-vård. Det högsta antalet hittills denna höst:

Citat:
Antal personer på IVA

Just nu: 282

(källa)
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det var något otydligt från Johan Carlsson idag, men vi får kanske läsa deras modellering om det om några veckor på FoHM sida när de gått igenom alla data som kan stödja deras teori att viruset bara smittar på kollektivtrafik under vissa tider (superspridare kan ju finnas även på bussar som går vid 12 min notering).

Det låter som amatörerna spekulerar. Bara för att man har hittat en korrelation mellan tid och spridning innebär inte det kausalitet. Undersöker man vilken skostorlek superspridarna har kommer man förmodligen hitta en skostorlek som är mer vanlig än andra men att utifrån det dra slutsatsen att det är ett orsakssammanband som kommer upprepas är en helt annan sak.
Citera
2020-12-18, 17:33
Avslutad
En anledning till att dom inte infört munskydd är för att dom anser att dom måste rekommendera rätt sorts munskydd och att det då ska finnas tillgång till dessa. Att man ska kunna dela ut/sälja till dom som inte har på plats osv.

Men det är bara ett problem för att man är så SEEEENA. Hade man gjort det från början hade man kunnat hävda det egna ansvaret att ha införskaffat rätt utrustning när det krävs exempelvis munskydd och vantar. Hade man haft sedan i våras på sig så hade alla nu haft rätt sorts munskydd och om inte så kan man kräva ett ansvar att skaffa eller neka dessa rätten till att använda samhällets resurser. Om skäl finns pga sjukdom/handikapp/fattigdom/hemlöshet kan man såklart i undantagsfallet hjälpa dessa med utdelning av materialet.
Citera
2020-12-18, 17:34
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Han uttryckte sig lite mer försiktigt i Expressen idag men jag skulle ändå bli rejält förvånad om regeringen föreslår munskydd.
Japp, lite mer försiktigt. Däremot inte i frågestunden i torsdags.

Och nuuu kom det bekräftat. Garanterat påtryckningar. Är väl Region Stockholm eller Socialstyrelsen.
En intressant fråga till nästa PK är "Vad avgjorde frågan?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in