2020-12-18, 17:08
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag har inte orkat hänga med idag , är det krav eller rekommendationer på munskydd i kollektivtrafik?

Det var något otydligt från Johan Carlsson idag, men vi får kanske läsa deras modellering om det om några veckor på FoHM sida när de gått igenom alla data som kan stödja deras teori att viruset bara smittar på kollektivtrafik under vissa tider (superspridare kan ju finnas även på bussar som går vid 12 min notering).
Citera
2020-12-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja vi får hylla Indien, Kongo, Pakistan, Zambia och många fler som effektivt har förhindrat smittan, eller ska vi ta siffrorna i dessa länder med en nypa salt? Du har glömt 37 delstater i USA som har högre dödssiffror.

Flera länder i europa är på god väg att rusa om oss, bl a Schweiz, Österrike, Tyskland, Polen Nederländerna och troligen Danmark också snart. Ja Danskarna har gått om oss i smittspridning.

Jag hyllar länderna som tog tag i det direkt! Norge, Finland, Island, Japan, Hong Kong, Australien och de andra.

Vi ligger i bottenligan i världen och Europa.
Sverige: Plats 9 av 27 länder i EU gällande flest döda per capita

Sverige: Plats 14 av 45 länder i Europa gällande flest döda per capita

Sverige: Plats 22 av 220 nationer i världen gällande flest döda per capita

Senast redigerad av AirOfficer 2020-12-18 kl. 17:19.
Citera
2020-12-18, 17:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det var något otydligt från Johan Carlsson idag, men vi får kanske läsa deras modellering om det om några veckor på FoHM sida när de gått igenom alla data som kan stödja deras teori att viruset bara smittar på kollektivtrafik under vissa tider (superspridare kan ju finnas även på bussar som går vid 12 min notering).

Ja ok men om det bara är en rekommendation är det ju ingen skillnad ändå från innan. Dvs upp till individen att bestämma. Dvs vill vi så kan vi ha skyddet på klockan 12 med.
Citera
2020-12-18, 17:15
Medlem
Så rörigt och otydligt.

Vilka "vissa tider" ska man bära munskydd i kollektivtrafiken?

Det är bara en av 100 frågor jag har efter detta.
Citera
2020-12-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Tillägg till det. Covid-19 förutsätter ej lungpåverkan.
SARS (Severe acute respiratory syndrome) har jag å andra sida tolkat det som
att viruset, (Sars-2) du fått i dig, måste först leta sig fram till lungorna för att det skall ske.

De flesta dör väll ej igentligen ens av Covid-19, utan av SARS.

Värt att hålla i sär det.
Viruset heter SARS-CoV-2. Covid-19 är sjukdomen en infektion av SARS-CoV-2 orsakar.

SARS-CoV-2 är ett luftvägsvirus.
Citera
2020-12-18, 17:17
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Sverige: Topp 20 i världen över flest döda/miljon invånare.

Och FHM och Löfvén tycker fortfarande att man har tagit rätt beslut i rätt tid.

Förtroendet är noll. NOLL.

Detta konstanta tjatande med felaktiga siffror är det ditt sätt att få ut din ångest och rädsla eller vad håller du på med?

Många kritiska människor här inne kan jag förstå och respektera men försöker man igenom lögner, överdrifter och selektering att få läget att se illa ut som möjligt då är man en pajas och borde stängas av.
Citera
2020-12-18, 17:18
Medlem
Citat:
Som sagt, topp 20 i världen.

Jag hyllar länderna som tog tag i det direkt! Norge, Finland, Island, Japan, Hong Kong, Australien och de andra.

Ja och det är ännu värre om man jämför med våra grannländer med ungefär samma förutsättningar. Sverige är klart sämst i vår kategori.
Men visst, en förklaring är ju att vi har så mycket invandrare. Men även det ligger på politikernas ansvar.
Citera
2020-12-18, 17:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Och givet det rådande medicinska kunskapsläget, men också påkallat rimligt nyttjande av försiktighetsprincipen pga luckor i kunskapen kring viruset och den risk-impact produkt worst case medför, även åtalbart.
Hoppas jag. Ansvar pratas det mycket om ju.
Ja, vi får hoppas tillsammans.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Som sagt, topp 20 i världen.

Det är som att jämföra Äpplen och inte päron utan Elefanter
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Jag har inte köpt sill och lax ännu..... mera ägg behövs nog också.

Kommer livsmedelsaffärer vara öppna under en total lockdown? Online shopping enbart?

Matbutiker och apotek skulle ha öppet även under en nedstängning. Men med begränsningar. Kösystem med avstånd och staket emellan. Maxantal, avståndskrav. Munskyddskrav. Enbart en person från varje hushåll/sällskap.

Jag tycker VANTkrav borde införas om man ska ta i saker på ett gym, kundvagnar i matbutiken och liknande. Även gällande portar och hissknappar och liknande. Någon borde ta upp möjligheterna till ett vanttvång. Tyg eller plasthandskar.
Citera
2020-12-18, 17:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Munskydd gäller bara från 16 år...
Och det är i åldrarna 10-19 som smittan ökar drastiskt sedan en längre tid tillbaka.
Citera
2020-12-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är som att jämföra Äpplen och inte päron utan Elefanter
Menar du att vi bara skall jämföra med länder som liknar Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in