2020-12-18, 17:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul
Så rörigt och otydligt.

Vilka "vissa tider" ska man bära munskydd i kollektivtrafiken?

Det är bara en av 100 frågor jag har efter detta.

Jag vill veta vilken evidens Tegnell lutar sig mot när munskydd rekommenderas?

Önskar nån reporter skulle fråga....
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul
Så rörigt och otydligt.

Vilka "vissa tider" ska man bära munskydd i kollektivtrafiken?

Det är bara en av 100 frågor jag har efter detta.

Fast kärnan i alla budskap har varit hur tydliga som helst sedan ett bra tag. Träffa inte personer som du inte bor med om du inte nödvändigtvis måste. Om det sker så håll avstånd. Om det är trångt kan munskydd vara att rekommendera.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Detta konstanta tjatande med felaktiga siffror är det ditt sätt att få ut din ångest och rädsla eller vad håller du på med?

Många kritiska människor här inne kan jag förstå och respektera men försöker man igenom lögner, överdrifter och selektering att få läget att se illa ut som möjligt då är man en pajas och borde stängas av.

Siffrorna stämmer vad jag kan se. Siffrorna ser inte heller bra ut gällande dödstal per miljoner invånare.
Citera
2020-12-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är som att jämföra Äpplen och inte päron utan Elefanter

Vilka ska vi jämföra oss med tycker du? =)

Jag anser att våra grannländer är rimligast.

Vi ligger nära 5 ggr högre än dem i dödlighet. Vi har nära 5 ggr fler döda än alla dem TILLSAMMANS.
Citera
2020-12-18, 17:24
Moderator
-Info-s avatar
Undrar om de har kört över Anders Tegnell i munskyddsfrågan? Han sa tidigare så här:

Citat:
Statsepidemiolog Anders Tegnell anser att den svenska kollektivtrafiken inte är så trång att råd om munskydd behöver ges.

Bland de länder som har infört varierande krav finns Frankrike, Storbritannien och Italien medan våra grannländer Norge och Finland inte har några krav. Folkhälsomyndigheten i Sverige håller också fast vid sin linje.

– De länder som har gjort det har framför allt gjort det som ett komplement till en massa andra åtgärder. Man har kommit fram till att i vissa situationer kan man inte hålla avstånd för att man har en sån trång kollektivtrafik. Då har man velat komplettera med munskydd. I Sverige har vi inte den situationen, utan vi tror fortfarande att vi kan hålla avstånd, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/munskydd-del-i-nya-restriktioner

Eller är det mer trångt i kollektivtrafiken nu jämfört med tidigare i år?
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Menar du att vi bara skall jämföra med länder som liknar Sverige?

Det kanske blir lite skevt att ta med ca 100 u-länder som har tämligen bristande statistik.

Kina och Vietnam har onekligen lyckats bra tack vare deras totalitära metoder, det hade nog varit svårt att genomföra med demokratiska stater men visst kan vi jämföra oss med Kina också fast dom lämnar nog en hel del i övrigt att önska vad gäller deras fascistiska metoder.
Citera
Avslutad
"Rekommendationerna" är ett problem i sig eftersom det inte behöver följas, det ska vara ett strikt krav.

Munskydd borde gälla alla, dygnet runt i kollektivtrafiken, gallerior, köpcentrum med mycket folk och trånga butiker. Det ska inte vara en rekommendation. Nu ska dom tydligen ställa ut folk som kollar detta och delar ut gratis munskydd, det är ett steg på vägen mot det, men man borde göra slag i saken direkt istället.

Ingen mellandagsrea? Vem tror på det? Rean har redan börjat, skyltarna är uppe. Så länge ingen konsekvens finns kommer dom flesta ha mellandagsrea, detta är vinstdriven verksamhet som redan lagt pengar och resurser på utformning och framför allt inköp till mellandagsrean. Det finns inte en chans att man låter bli att ha denna bara så där helt plötsligt utan konsekvenser.

Osv...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Matbutiker och apotek skulle ha öppet även under en nedstängning. Men med begränsningar. Kösystem med avstånd och staket emellan. Maxantal, avståndskrav. Munskyddskrav. Enbart en person från varje hushåll/sällskap.

Jag tycker VANTkrav borde införas om man ska ta i saker på ett gym, kundvagnar i matbutiken och liknande. Även gällande portar och hissknappar och liknande. Någon borde ta upp möjligheterna till ett vanttvång. Tyg eller plasthandskar.

I min butik bjöd vi på engångshandskar i entrén under typ första 4 månaderna av pandemin men priserna har blivit löjliga , om man ens lyckas köpa in så det är omöjligt nu.
Senast redigerad av trazke 2020-12-18 kl. 17:57.
Citera
2020-12-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det kanske blir lite skevt att ta med ca 100 u-länder som har tämligen bristande statistik.

Kina och Vietnam har onekligen lyckats bra tack vare deras totalitära metoder, det hade nog varit svårt att genomföra med demokratiska stater men visst kan vi jämföra oss med Kina också fast dom lämnar nog en hel del i övrigt att önska vad gäller deras fascistiska metoder.

Jämför oss med EU och Europa då. Ser fortfarande förskräckligt ut.

Sverige= nära 5 ggr fler döda än alla våra grannländer tillsammans.
Citera
2020-12-18, 17:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
De kan ju alltid hänvisa till att det var Kungens beslut..
Ja, han har ju uttalat sig om munskydd tidigare.
Citera
2020-12-18, 17:26
Medlem
Har i något avseende ställt mig frågande till varför man inte inför munblöjan tidigare. Det ger den känsla av trygghet som svenska folket behöver just nu. Att den är totalt verkningslös är en annan diskussion.
Citera
2020-12-18, 17:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Vilka ska vi jämföra oss med tycker du? =)

Jag anser att våra grannländer är rimligast.

Vi ligger nära 5 ggr högre än dem i dödlighet. Vi har nära 5 ggr fler döda än alla dem TILLSAMMANS.

Det ifrågasätter jag inte att Norge och Finland hittills har låg dödlighet, Grattis till dom. Dom får kämpa på hårt nu några månader att hålla ner siffrorna. Danmark verkar var på god väg att spurta om oss nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in