2020-12-18, 14:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tror att det nu råder en relativt omfattande immunitet i Region Stockholm som gör att det inte finns lika mycket material att bränna av. Jag ser inte riktigt varför smittan tycks avstanna i regionen annars. Att testa sig är inte problem alls i region Stockholm längre, så det argumentet faller.
På radion (P1) i morse försökte programledaren fråga om detta under en intervju med en smittskyddsläkare. Man kunde verkligen höra hur hon kämpade för att att inte använda det laddade ordet immunitet.

Ämnet handlade om hur det kommer sig att Stockholm inte uppvisar samma siffror som VGR och Skåne.
Citera
2020-12-18, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljugerbara
Det är korrekt att pandemin hanterats under all kritik och allvaret spelades ned för mycket, men förr eller senare måste vi som individer och kollektiv börja ta ansvar istället för att skräna om att myndigheter borde detaljreglera hur varje möjlig social interaktion ska hanteras av oss.

Rekommendationerna är redan att inte umgås utanför hushållet, undvika onödiga resor och undvika onödiga butiksbesök. Regler som möjliggör en s.k. lockdown betyder egentligen bara att det går att bötfälla folk som inte följer rekommendationerna, i den omfattning vi har resurser till att kontrollera det.

Jämförelsevis har vi ju t.ex. trafiklagar som möjliggör påföljder för fortkörare i trafiken för att hindra idioter att utsätta andra för livshotande fara. Ingen är dock fysiskt förhindrad att bryta mot reglerna, men kan få en påföljd om brott upptäcks och det finns resurser att driva frågan.

Varje individ måste börja ta ansvar, istället för att fortsätta agera idiotiskt bara för att det inte finns lagstadgade påföljder för de som bryter reglerna. Att gå mot rött är också olagligt, men inte straffbart. Ändå är vår trafik inte lika kaotisk som i andra delar av världen, just för att vi som individer och kollektiv följer detta hyfsat väl utan att regeln är förenad med sanktioner.

Hur får vi då alla att ta eget ansvar?

Vi som följer alla råd och rekommendationer, jobbar hemifrån, beställer mat och julklappar på nätet, träffar ingen förutom familj börjar bli mer än lovligt trötta på dem som lever på som vanligt. Med tanke på smittökningen så är det många som skiter'it vilket påverkar allas vår vardag och hotar vår hälsa.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Och de skulle haft ännu fler döda ifall de skulle kört Sveriges strategi.
Hur vet du det? De blev så desperata av husarresten att de stod och sjöng opera på balkongen för grannarna tvärs över gränden. Sprider inga virus alls i luften, nej.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-12-18 kl. 14:44.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Jag tror att det nu råder en relativt omfattande immunitet i Region Stockholm som gör att det inte finns lika mycket material att bränna av. Jag ser inte riktigt varför smittan tycks avstanna i regionen annars. Att testa sig är inte problem alls i region Stockholm längre, så det argumentet faller.
Jag fick vänta 4 dagar (egentest hemma) och under den tiden hann jag bli frisk...alltså räknas jag ej in i statistiken, förvisso liten chans att det var nåt annat än c19, men troligen inte. 4 dagars väntetid och sen flera dagars analystid, det är ej acceptabelt.
Citera
2020-12-18, 14:40
Medlem
docentdisciplins avatar
Det finns väl en del rekommendationer man kan sätta in som t ex är att avstå helt från att göra onödiga resor såväl inom som utom regionen eller regiondelen. Att helt avstå från att besöka personer i riskgrupper och personer som bor i särskilda boendeformer för äldre. Att helt avstå från att vistas i inomhusmiljöer där människor samlas som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym, med undantag för nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek. Att helt avstå från att besöka serveringsställen som barer, restauranger och kaféer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det har uppenbarligen inte fungerat vare sig i Italien, Spanien, England, Belgien. osv osv osv som har betydligt fler döda. Att jaga folk på det sättet fungerar uppenbarligen inte, urholkar förtroendet för myndigheter och drar ett löjets skimmer över polisen som har viktigare saker att göra än att jaga joggare som inte har mask.

Nu drar Danmark och Tyskland på med hejdlös smittspridning, värre än oss. De som var bäst i klassen förut. Ska bli spännande se hur många veckor till Norrmännen kan hålla ut innan det skenar iväg där också.

Sverige borde ta efter Australien.
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vem bestämmer att beslutet inte har någon rättsverkan?

Stockholm struntar i beslutet som förvaltningsdomstolen tog i frågan. Inget händer för det.

Sista länken: Så Jan Melander anser att det "nya besöksförbudet på äldreboenden – också olagligt?"

Vem bryr sig om vad Jan Melander anser?
Det är våra domstolar som bestämmer hur lagar och förordningar ska tolkas. Som du såg i en av länkarna kan besöksförbudet bli en fråga för Europadomstolen.
Fördjupning i hur offentlig rätt fungerar hör nog inte riktigt hemma i medicinforumet eller vad tror du?

Så vitt jag vet har det inte gjorts någon undersökning om vem som bryr sig om vad Jan Melander anser så den frågan kan jag inte svara på.
Men DN publicerade i våras en debattartikel som han skrev om just besöksförbudet och en professor emeritus i folkrätt svarade. Dessutom gjordes flera inlägg i kommentarsfältet.
Där har du några exempel på människor som bryr sig om vad Jan Melander tycker.

Jan Melander har för ämnet en del relevant kunskap då han både suttit i hovrätten och varit kursföreståndare för ämnet konstitutionell rätt på juristprogrammet vid Uppsala universitet.

Nu har jag sagt det jag har att säga i den här frågan.
Senast redigerad av DoraF 2020-12-18 kl. 14:43.
Citera
2020-12-18, 14:43
Avslutad
Om man tar SAMTLIGA som dör i cancertumörer varje år och räknar ihop ALLA dödsfall där så dör totalt sett cirka 23 000 per år. Om man delar detta på 365 (dagar) får man fram ett genomsnitt på:

Cirka 63 dödsfall per dag.
Cirka 440 dödsfall per vecka.
Cirka 1 916 dödsfall per månad.

Fler än så rapporteras per dag i Covid-19 just nu. 15-18 December: I snitt 66 - 74 dödsfall/dag.

1916 dödsfall per månad är i sin tur väldigt nära antalet dödsfall mellan 1 november - 18 december.

Om man kollar på enskilda Cancerdiagnoser:

Bröstcancer: Cirka 1400 dödsfall per år. Nästan det dubbla dog bara i April i samband med pandemin. 500 fler har dött bara sedan November...

Dödligaste tumörerna är dock: "Maligna tumörer i matsmältningsorganen": Drygt 7 100 dödsfall per år.

Så fler än så har också avlidit sedan mars månad.

Andra dödsorsaker som brukar (brukade?) beskrivas som många dödsfall:

Självmord: Cirka 1400 dödsfall per år.
Alkohol relaterad dödlighet: Cirka 1900 dödsfall per år.
Trafkolyckor: 250-400 dödsfall på senare år, drygt 600 när det dog många på 90-talet innan så kallade "nollvisionen".

De enda sjukdomarna som i nuläget dödar fler är Hjärt och kärlssjukdomar. Om man inkluderar ALLA diagnoser som ingår i den kategorin:

Totalt cirka 30 000 dödsfall per år.

I snitt 2 500 dödsfall per månad
I snitt 575 dödsfall/vecka.
I snitt 82 dödsfall per dag.

Strax under per dag nu alltså.

https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/resultat.aspx

I april:
Citat:
"Under april var covid-19 den FRÄMSTA dödsorsaken bland män, både i antal dödsfall och i antal förlorade levnadsår. Bland kvinnor orsakade covid-19 flest dödsfall i april FÖLJT AV hjärt-kärlsjukdomar och cancer"

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-11-7034.pdf

Ungefär som influensan... Jävligt ungefär!

Influensa OCH lunginflammation 2018, där fler dog än på 15 år:

2577 dödsfall på hela året. Varav under 700 handlar om influensavirus.

Detta dödstal inkluderar dessutom BÅDE "identifierade influensavirus" och "ej identifierade virus".

Och detta är statistik från den tredje myndigheten som jag delar som säkert ska förklaras bort. Istället för att bara inse att jävligt många dör och att ingen, absolut ingen, vinner på det här. Allra minst de som dör och de tiotusentals anhöriga som drabbas (om inte hundratusentals anhöriga)

Ps. Tumörer + hjärt och kärlsjukdomar står för hela 53 000 av dödsfallen som ingår i siffran "88 000 - 92 000 dör varje år". Covid-19 vs. Alla andra dödsorsaker kan man säga.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-12-18 kl. 14:45.
Citera
2020-12-18, 14:46
Medlem
Kan regeringen, med nuvarande lagstiftning införa ett tidsbegränsat undantagstillstånd? Eller vad kan han ha kokat ihop nu? Minst sagt spännande idag kl 16:15.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige borde ta efter Australien.

Det är högsommar i australien nu.

Det är fascinerande hur många tror man kan ändra människors beteenden och sociala strukturer genom att myndigheter kommer med olika påbud, vips så vä alla svenskar australiensare. Ska vi ändra skattesystem äldrevård infrastruktur resevanor och 100tals olika sociala beteenden på en natt. Lycka till.
Senast redigerad av raskens 2020-12-18 kl. 14:49.
Citera
Medlem
Citat:

Det är ju inte direkt någon minskning men kanske en platå som Tegnell brukar säga. Naturligtvis kan immunitet ha en viss effekt. Det är ju några hundra tusen som har haft det redan. Men det kan också bero på att folk är lite mer försiktiga. Det är ju till exempel betydligt fler som bär munskydd nu.
Sedan finns det ju en kategori som mer eller mindre isolerar sig i hemmen. VI har restriktioner om att restauranger skall stänga 22 med mera. Så det vore ju konstigt om kurvan bara kulle fortsätta uppåt.
Citera
2020-12-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Om man tar SAMTLIGA som dör i cancertumörer varje år och räknar ihop ALLA dödsfall där så dör totalt sett cirka 23 000 per år. Om man delar detta på 365 (dagar) får man fram ett genomsnitt på:.

Perfekt! Massor av personer dör - så då gör det inget om flera tusen till dör.

Vi får ju hoppas att du inte har ett jobb som kräver empati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in