2020-12-18, 13:04
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eller??

Man ska ju göra både och. Fuck tegnells och wolds goja om "falsk säkerhet".
Vad har Tegnell med detta att göra? Ska han detaljstyra allting tänker du?
Citera
2020-12-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det laboreras med röda zoner (fullständig lockdown), orangea och gula zoner och folk får böter på 3000 kr om de inte bär mask.

Såhär behandlades en ensam, fridfull joggare på en öde strand: https://www.youtube.com/watch?v=lipVg-St79s

Ifall Sverige skulle tagit efter detta skulle man haft några tusen färre döda i covid.
Citera
2020-12-18, 13:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad har hänt på IVA i sthlm? Från 94 till 71 på några dagar, det kan man kalla dramatisk minskning...desto värre i Skåne och VG...
Covid-patienter utkonkurrerade av andra IVA-patienter?

Eller har man helt enkelt sänkt kapaciteten på IVA i Sthlm? (pga av julledigheter??)

Det är svårt att tro av covid-patienters vårdbehov på IVA skulle minskat så mycket på några dagar då smittspridningen i Stockholm är hög och ej minskar (eventuellt ökar den t o m - igår rapporterade stockholm all-time-high av nya smittade: 2590).
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-18 kl. 13:16.
Citera
2020-12-18, 13:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Exempel på när kurvan vänder. Jag gjorde en koll för att se hur många avlidna som fanns kvar i "böckerna" under våren.

I tråden den 27/5 rapporterades 95 avlidna (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Hos FHM fann jag följande aktuella siffra: 27/5 - 38 avlidna

-------------
Hur många avlider idag som vi får vetskap om senare?

Jag vet ärligt inte varför du citerade mig för att skriva detta, för det är inget svar på det jag skrev.

Men jag svarar på det du skriver. 100% av de som avlider idag får vi vetskap om senare.
Vad bra att du har upptäckt att det finns en skillnad på när dödsfall inträffar och när de rapporteras. Som du upptäckt så var det 38 som faktiskt avled den 27/5. Jag gissar att ingen av dem också ingick i siffran 95 som var antalet som rapporterades på av FHM den dagen. För Sverige har inte kunskap om dödsfall i realtid. Jag är rätt säker på att inget annat land heller har kunskap om dödstal i realtid. Siffrorna för andra länder som vi tar dagligen från Worldometer avser också med säkerhet dödsfall för flera dagar.

Därför tittar man på snitt och trender, och säger inte att något vänder för att en siffra ökar jämfört med en enstaka datapunkt (populärt är att ta samma dag förra veckan).

Jag påstår till exempel att det är en platå på nyinläggningar på IVA nu. Snittet har nämligen legat på runt 25 om dagen i 3 veckor. Men inom de tre veckorna var det en dag med 39 inläggningar och en dag med 16. Det var ingen som noterade den dagen med 16, men säkerligen någon som tog tillfället i akt när det var 39.
Antal inlagda på IVA ökar fortfarande sakta trots denna platå, för det har att göra med faktorer som hur länge de enskilda individerna behöver vård.
Senast redigerad av Beaver14 2020-12-18 kl. 13:13.
Citera
2020-12-18, 13:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Så har inte jag förstått det efter att ha lyssnat på Medcram. Han beskriver först väldigt kort att ett traditionellt vaccin där spikprotein sprutas in (den typen som kallas protein-baserat vaccin om jag förstått det rätt) https://youtu.be/_jwBxZMWrng?t=264

Sedan förklarar han Pfizers Biontechs mRNA-baserade vaccin:
vaccinents mRNA går in i cellens cytoplasma (ej i cellkärnan) vars ribosomer börjar producera virusets spikprotein som sedan förs ut ur cellen och känns igen av immunsystemet som ett främmande ämne som det börjar producera antikroppar emot.
https://youtu.be/_jwBxZMWrng?t=438

Den tredje typen av vaccin som också får cellerna att producera spikprotein är vektorbaserade vaccin som tex Astra Zeneca eller Sputnik 5. Skillanden mot Pfizer Biontech och Modernas mRNA-baserade vaccin är att i det här fallet så går vaccinet först in i cellkärnan.

En fjärde typ av mer traditionellt vaccin är av typen avdödat virus och där borde inte denna risk finnas.

Så frågan kvarstår - kan spikeprotein från vaccin gå in i hjärnan och orsaka skada?
Det kommer väl att visa sig, men de borde ha upptäckt det redan i prekliniska studierna och man borde ha sett det på andra tidigare vaccin.

Jag hoppade över ett steg, my bad. Tänkte på mRNA. Men som jag uppfattat det är proteinet (spike) inte exakt lika som virusets eget, men tillräckligt likt för att antikropparna ska fästa på receptorn. Vad är farhågorna egentligen? Jag tycker det verkar vara en solid teori.
Citera
2020-12-18, 13:14
Medlem
Priser på vaccindoserna varierar kraftigt beroende tillverkaren:

Oxford/AstraZeneca: 1,78 € (EU beställt 300 milj doser)
Johnson & Johnson: 8,50 $ (6,94 €, EU beställt 200 milj doser)
Sanofi/GSK: 7,56 € (EU beställt 300 milj doser)
CureVac: 10 € (EU beställt 225 milj doser)
Pfizer/BioNTech: 12 € (EU beställt 200 milj doser)
Moderna: 18 $ (14,7 €, EU beställt 80 milj doser)

Totalt kostar vaccineringen 3,56–29,4 euro per capita inom EU, eftersom man måste ta 2st doser per person.
Tillverkaren AstraZeneca ja Johnson & Johnson har sagt att de inte är ute efter ekonomisk vinst när det gäller vaccinet. Pfizer och Moderna har däremot sagt att de vill tjäna pengar på vaccinet.
VD:n Albert Bourla säger att vaccinpriset ändå är mycket, mycket, mycket mindre än dess värde för samhället.

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/24f02847-25ad-466e-a160-709e51be80e7
Citera
2020-12-18, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ifall Sverige skulle tagit efter detta skulle man haft några tusen färre döda i covid.
Av de sex länder i världen som har högst dödstal i covid-19 (av totalt 220 länder) så är två italienska (Italien och San Marino) och ett är Slovenien, dit alla nordöstitalienare åker för att tanka, handla mat och cigaretter.

Slutsats, någon?
Citera
2020-12-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo det borde vara en uppenbar risk. I synnerhet eftersom det är förändringar på spike-proteinet. De nya mutationerna sprids snabbare så de kommer att ta över ganska snart. Visar det sig då att vaccinet inte är effektivt mot dem så finns det inget att göra. Egentligen har man ju vetat detta hela tiden att RNA-virus muterar vilket gör det väldigt problematisk med vaccin. Man har gripit lite efter hslmstrån och läkemedelsbolagen kommer att tjäna grova pengar.
Det är osannolikt att mindre förändringar skulle påverka vaccinets effektivitet.
Citera
2020-12-18, 13:17
Medlem
Citat:
Det laboreras med röda zoner (fullständig lockdown), orangea och gula zoner och folk får böter på 3000 kr om de inte bär mask.

Såhär behandlades en ensam, fridfull joggare på en öde strand: https://www.youtube.com/watch?v=lipVg-St79s

Ja, men utöver masktvånget har ju de flesta levt rätt normalt under hösten. Gul zon är inte speciellt hårda restriktioner nu heller. Till julen sägs det att hela landet bli röd zon eller liknande men inget är spikat.
Fram till den 21 får ju folk dessutom resa inom landet och vad jag har hört är tåg och flyg fullbokade...
Citera
2020-12-18, 13:18
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad har hänt på IVA i sthlm? Från 94 till 71 på några dagar, det kan man kalla dramatisk minskning...desto värre i Skåne och VG...

Äntligen goda nyheter, peaken kom ändå förvånansvärt sent i sholm.. Låt den trenden fortsätta nu för guds skull
Citera
2020-12-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag vet ärligt inte varför du citerade mig för att skriva detta, för det är inget svar på det jag skrev.

Men jag svarar på det du skriver. 100% av de som avlider idag får vi vetskap om senare.
Vad bra att du har upptäckt att det finns en skillnad på när dödsfall inträffar och när de rapporteras. Som du upptäckt så var det 38 som faktiskt avled den 27/5. Jag gissar att ingen av dem också ingick i siffran 95 som var antalet som rapporterades på av FHM den dagen. För Sverige har inte kunskap om dödsfall i realtid. Jag är rätt säker på att inget annat land heller har kunskap om dödstal i realtid. Siffrorna för andra länder som vi tar dagligen från Worldometer avser också med säkerhet dödsfall för flera dagar.

Därför tittar man på snitt och trender, och säger inte att något vänder för att en siffra ökar jämfört med en enstaka datapunkt (populärt är att ta samma dag förra veckan).

Jag påstår till exempel att det är en platå på nyinläggningar på IVA nu. Snittet har nämligen legat på runt 25 om dagen i 3 veckor. Men inom de tre veckorna var det en dag med 39 inläggningar och en dag med 16. Det var ingen som noterade den dagen med 16, men säkerligen någon som tog tillfället i akt när det var 39.
Antal inlagda på IVA ökar fortfarande sakta trots denna platå, för det har att göra med faktorer som hur länge de enskilda individerna behöver vård.
Din första mening i den tidigare posten:
Det slutar vara ett hett ämne när det går åt fel (rätt) håll. Som när smittan börjar dala så kommer allt fokus att läggas på dödsfallen eftersom de ju släpar lite efter.
Jag gav exempel hur det såg ut med sifforna när det vände.

Och vad det kan ge oss för kunskap om dagens siffror.

Hej då!
Citera
2020-12-18, 13:20
Medlem
Citat:
Av de sex länder i världen som har högst dödstal i covid-19 (av totalt 220 länder) så är två italienska (Italien och San Marino) och ett är Slovenien, dit alla nordöstitalienare åker för att tanka, handla mat och cigaretter.

Slutsats, någon?

Och de skulle haft ännu fler döda ifall de skulle kört Sveriges strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in