2020-12-18, 11:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tills alldeles nyligen var ett ämne i denna tråden just antalet platser på IVA och hur det mörkades om hur många som nekas vård.

När slutade IVA vara ett hett ämne?

Det slutar vara ett hett ämne när det går åt fel (rätt) håll. Som när smittan börjar dala så kommer allt fokus att läggas på dödsfallen eftersom de ju släpar lite efter.

Nu har Sverige höga smittal i förhållande till andra länder i Europa. Sveriges nuvarande nivå ligger på knappt hälften mot var de andra länderna hade, men det är nu som är viktigt och då är det helt oväsentligt att länder ligger i olika faser.

Man får bara jämför med Norge, Danmark och Finland, allt annat är oväsentligt. Men om Sverige skulle ha fler fall än USA, då går det även bra att jämföra med USA.
Senast redigerad av Beaver14 2020-12-18 kl. 11:38.
Citera
2020-12-18, 11:38
Medlem
[quote=Hanna-Wigh|73997190][quote=sanne|73996976]
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Defintion av andra våg.
Medical Definition of Second wave

Second wave: A phenomenon of infections that can develop during a pandemic. The disease infects one group of people first. Infections appear to decrease. And then, infections increase in a different part of the population, resulting in a second wave of infections.
https://www.medicinenet.com/second_wave/definition.htm

----------------------
Man kan också studera en graf så ser man vågorna.

-----------------
BBC

Firstly, what is a second wave?

You can think of it like waves on the sea. The number of infections goes up and then comes back down again - each cycle is one "wave" of coronavirus.
https://www.bbc.com/news/health-53113785

Björn Olsen hade dock en något annorlunda definition av en andra våg (troligen inspirerad av teorierna runt mutationer under spanska sjukan) och det var att det krävdes mutationer för att det skulle bli en andra våg. Detta var orsaken till att han inte trodde på den andra vågen nu.

Verkligheten rörande spanska sjukan har vi nog fått facit på under 2020 (detta är min egen teori, jag gissar att den kommer att bekräftas av forskare under de kommande åren), dvs att andravågen inte hade några betydande mutationer utan att det är ökad viral load under det mer optimala vädret (för viruset) under hösten/vintern som gjorde folk mer sjuka och att de spred smittan mer. Orsakerna till att så många unga dog kan nog mer hänga ihop med att liknande virus inte varit i omlopp på rätt länge (dålig existerande immunitet bland unga) och att viral load blev hög pga trångboddhet i allmänhet och militära anläggningar (skyttegravar, baracker, tält mm).
Citera
2020-12-18, 11:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är fortfarande målet, en idiot kan inte förändra sig, det är alla andra som har fel. Nu har ju som sagt politikerna tagit tag i det och begärt att man ska skala upp testningen, annars hade inte det skett för det motverkar Tegnells strategi. Jag kan inte ens föreställa mig hur illa det hade varit om dom hade låtit honom fortsätta härja fritt, men ett getöga neråt Europa i de länder där det rusade hejvilt är nog en bra indikator.
Ja, jag tror dig när du säger att det fortfarande är målet för Tegnell. Tack och lov verkar man ha satt honom åt sidan.
Citera
2020-12-18, 11:43
Medlem
Tegnell till DN: "Den snabba smittspridningen nu i höst var svår att förutse"

Nej du Tegnell, det var den inte.

Den andra vågen, som du sa inte skulle komma till Sverige, förutspåddes av den svenska forskargrupp du sedan i mars har hånat. En enorm mängd experter förutspådde just denna enorma våg - men dessa kallades både det ena och det andra.

Om Tegnell hade lyssnat på riktiga experter, istället för sitt stora ego och hybris, hade kraftfulla åtgärder kunnat införas mycket tidigt.

Tegnell lever verkligen i sin egen värld, totalt bortkopplad från verkligheten. Diagnoser.
Senast redigerad av AirOfficer 2020-12-18 kl. 11:50.
Citera
2020-12-18, 11:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Skåne verkar inte få smittan bromsad.
1984 nya fall idag.

Då blir rapporten denna vecka 10144 nya fall.
Samma period förra veckan var 8332 fall. En ökning på nästan 22%.
Citera
2020-12-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Björn Olsen hade dock en något annorlunda definition av en andra våg (troligen inspirerad av teorierna runt mutationer under spanska sjukan) och det var att det krävdes mutationer för att det skulle bli en andra våg. Detta var orsaken till att han inte trodde på den andra vågen nu.

Verkligheten rörande spanska sjukan har vi nog fått facit på under 2020 (detta är min egen teori, jag gissar att den kommer att bekräftas av forskare under de kommande åren), dvs att andravågen inte hade några betydande mutationer utan att det är ökad viral load under det mer optimala vädret (för viruset) under hösten/vintern som gjorde folk mer sjuka och att de spred smittan mer. Orsakerna till att så många unga dog kan nog mer hänga ihop med att liknande virus inte varit i omlopp på rätt länge (dålig existerande immunitet bland unga) och att viral load blev hög pga trångboddhet i allmänhet och militära anläggningar (skyttegravar, baracker, tält mm).
The term “wave” entered into common use after the influenza pandemic that spread from Asia in 1889. Between 1890 and 1894 there were as many as four annual, seasonal peaks in mortality from flu reported after the main pandemic had passed.
https://www.nhs.uk/news/heart-and-lungs/pandemic-waves/

Om jag minns rätt så var det på trettio-talet som man först kunde faställa virus. Så termen vågor kom långt innan man visste vad man utsatts för var det bakterier eller något annat?

Sökte källa:
Until the 1930s most scientists believed that viruses were small bacteria, but following the invention of the electron microscope in 1931 they were shown to be completely different, to a degree that not all scientists were convinced they were anything other than accumulations of toxic proteins
https://en.wikipedia.org/wiki/Social_history_of_viruses
Citera
2020-12-18, 11:52
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Skåne verkar inte få smittan bromsad.
1984 nya fall idag.

Då blir rapporten denna vecka 10144 nya fall.
Samma period förra veckan var 8332 fall. En ökning på nästan 22%.
Vecka 50 (förra veckan) hade Skåne 9162 fall.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Veckorapporter

Denna vecka har man tom idag rapporterat 6323 fall. 3 dagar återstår att rapportera denna vecka.
Senast redigerad av Chantre 2020-12-18 kl. 11:54.
Citera
2020-12-18, 11:52
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
COVID-19 reinfection cases spark panic in Delhi, debate over longevity of antibody

“The doctors have been conducting Covid-19 duties. They had earlier tested negative for the virus and were therefore cleared for duty again in their respective wards. But somehow they got infected again, and this time, three out of the five are facing serious complications. Last time they were asymptomatic but now they are showing severe symptoms."

https://www.newindianexpress.com/cities/delhi/2020/dec/01/covid-19-reinfection-cases-spark-panic-in-delhi-debate-over-longevity-of-antibody-2230319.html

Detta gör tråden startad av Saundra i april! : (FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion Mer och mer aktuell.

Läs tråden. Många artiklar i den som belyser problemet.

Tack att du lyfter denna tråd, den ligger där och Saundra postar intressanta länkar ofta där, en av de trådar som lärt mig mest här på FB. Säger väl inte så mycket men bra om fler läser den.
Citera
2020-12-18, 11:53
Medlem
Jag har kikat lite närmare på det land som kanske mest av alla blivit synonymt med nedstängningar, masktvång och poliser som jagar joggare på tomma stränder: Italien.

Hur ska vi utvärdera landets politik detta år? Att arbetslösheten gått i taket och fattigdomen brett ut sig som aldrig förr i modern tid vet vi redan, och med tiden kommer vi att kunna kvantifiera den situationen mer detaljerat.

Vad som är intressant nu är att generaldirektören för ISTAT (Italiens SCB), Gian Carlo Blangiardo, i måndags gick ut med uppgiften att Italien kommer att räkna in över 700.000 dödsfall under året (https://www.tgcom24.mediaset.it/cronaca/istat-blangiardo-nel-2020-in-italia-oltre-700mila-morti-come-nel-44_26621126-202002a.shtml).

Ökningen jämfört med 2019 uppgår därmed till minst 8,64%, men med tanke på att landets befolkning minskat med ca. 200.000 under året så är överdödligheten jämfört med ifjol minst 10,78%. Frågan är: hur anmärkningsvärd är den ökningen och när inträffade något liknande senast?

Jag har gått igenom siffrorna år för år och kommit fram till att ökningar med mer än någon enstaka procent är ytterst ovanliga. Inte ens under Andra Världskriget ökade dödligheten med mer än 3,52% i absoluta tal (6,69% i förhållande till befolkningstalet) under ett år, det tragiska 1943.

För att hitta en värre siffra måste vi gå 102 år tillbaka i tiden, till Första Världskrigets sista år, då folk dog som flugor i skyttegravarna vid Isonzo, Piave osv.

Man kan alltså med fog säga att året som snart gått varit blodigare än Andra Världskriget för Italiens räkning, trots - eller på grund av - nedstängningar och andra mycket drakoniska åtgärder.
Senast redigerad av Krillolero 2020-12-18 kl. 11:57.
Citera
2020-12-18, 11:55
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Går ej att testa sig i Region Göteborg längre pga "bristande resurser".

Källa: läsarkommentar i Expressens realtidsrapportering.
Citera
2020-12-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man sprutar varken in spikeprotein eller skapar det. Det som händer är att man för in rna som är ett "recept" som cellerna använder för att skapa antikroppar mot spikeproteinet som sedan i sin tur fäster på virusets spikeprotein som då inte kan ta sig in i cellen och replikera sig.
Så har inte jag förstått det efter att ha lyssnat på Medcram. Han beskriver först väldigt kort att ett traditionellt vaccin där spikprotein sprutas in (den typen som kallas protein-baserat vaccin om jag förstått det rätt) https://youtu.be/_jwBxZMWrng?t=264

Sedan förklarar han Pfizers Biontechs mRNA-baserade vaccin:
vaccinents mRNA går in i cellens cytoplasma (ej i cellkärnan) vars ribosomer börjar producera virusets spikprotein som sedan förs ut ur cellen och känns igen av immunsystemet som ett främmande ämne som det börjar producera antikroppar emot.
https://youtu.be/_jwBxZMWrng?t=438

Den tredje typen av vaccin som också får cellerna att producera spikprotein är vektorbaserade vaccin som tex Astra Zeneca eller Sputnik 5. Skillanden mot Pfizer Biontech och Modernas mRNA-baserade vaccin är att i det här fallet så går vaccinet först in i cellkärnan.

En fjärde typ av mer traditionellt vaccin är av typen avdödat virus och där borde inte denna risk finnas.

Så frågan kvarstår - kan spikeprotein från vaccin gå in i hjärnan och orsaka skada?
Det kommer väl att visa sig, men de borde ha upptäckt det redan i prekliniska studierna och man borde ha sett det på andra tidigare vaccin.
Citera
2020-12-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Lågt att kalla det för trams. Vi har alla ett gemensamt ansvar att i möjligaste mån förhindra smittspridning, även du

Jag upplever inte att jag bär något ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in